Урок № 14 Т. Г. Шевченко. Балада «Тополя». Романтична ідея незнищенності справжнього кохання, краси вірності. Вірш «Заповіт» - Українська література 7 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська література 7 клас

Урок № 14 Т. Г. Шевченко. Балада «Тополя». Романтична ідея незнищенності справжнього кохання, краси вірності. Вірш «Заповіт»

Урок № 14

Т. Г. Шевченко. Балада «Тополя». Романтична ідея незнищенності справжнього кохання, краси вірності. Вірш «Заповіт» — твір, що поєднує минуле, теперішнє й майбутнє.
Історія його написання. Ідея єднання з рідною землею. Мрія про щасливе майбутнє
народу, віра в нього

Мета: ознайомити учнів із баладою та віршем Т. Г. Шевченка, дати поняття про баладу, метаморфозу; допомогти усвідомити ідейно-художній зміст творів письменника; розвивати навички вдумливого, виразного читання поетичних творів, їх аналізу, висловлення власних суджень із приводу прочитаного

Очікувані результати: учні знають зміст балади Т. Шевченка «Тополя», аналізують казково-фантастичні мотиви, особливості внутрішнього світу героїв балади, художні засоби змалювання, образи природи; з’ясовують фольклорну основу твору, роль символів у ній, народнопісенних засобів, зокрема прийому метаморфози; знають зміст вірша «Заповіт», ідею твору, розкривають значення мрії поета про майбутнє українського народу.

Теорія літератури: балада, романтичний пейзаж; метаморфоза; ідея.

Обладнання: портрет письменника, видання творів, ілюстрації до них, таблиця; аудіозаписи художнього читання, пісень

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Кохання без журби не буває.
На кохання немає ліку.

Японські прислів’я

Кохання — море: хто не вміє плавати, той потоне.

Турецьке прислів’я

Свобода — найдорожчий скарб.

Угорське прислів’я

§ I.   Мотивація  навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

1.   Робота з епіграфами.

Поясніть зміст епіграфів.

2.   Вступне слово вчителя.

За часів Шевченка в Україні панували дика сваволя, ненависне рабство. Тому поет мріяв про щасливу долю рідної землі, майбутнє нове суспільство, у якому утвердяться справедливість, доброта, освіченість, мудрість, цінуватимуться таланти. Митець сподівався, що його поезія прислужиться цій меті, і не помилився.

§ ІІ.  Актуалізація опорних знань учнів

1.   Виразне читання вірша Т. Г. Шевченка «Мені тринадцятий минало…».

2.   Проблемні завдання.

— Виділіть умовні частини, на які поділяється вірш, і придумайте їм назви.

— З’ясуйте, наскільки автобіографічним є цей твір.

§ ІІІ.  Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1.   Виразне читання балади Т. Г. Шевченка «Тополя».

2.   Словникова робота.

Чабан — пастух.

Билина — травина.

Білим світом нудить — сумує, не знає, де себе подіти.

Нищечком — таємно.

Старий жде зі старостами — прийшов свататися.

Чини — роби.

Зіллячко — ліки, отрута, трава.

Каламар — чорнильниця.

3.   Повідомлення учня.

4.   Обмін враженнями щодо прочитаного. Евристична бесіда.

— Які картини вимальовуються у вашій уяві, коли читаєте твір Т. Шевченка «Тополя»?

— Поясніть роль пейзажу.

— Розкрийте народну символіку в баладі. Чому саме тополі відводиться роль рослини-символу?

— Пригадайте, які народні повір’я використано в цій баладі?

— Визначте основну думку балади Т. Шевченка «Тополя».

— Назвіть художні прийоми, за допомогою яких автор розкриває внутрішній світ героїні.

— Відшукайте діалоги у творі та поясніть їхню роль.

5.   Робота зі словником літературознавчих термінів.

Ідея (грец. idea — образ, основа) — основна думка, яку утверджує автор.

Балада (фр. ballade — танцювальна пісня) — невеликий за розміром ліро-епічний твір фольклорного походження героїчної або історичної тематики. У баладі, як правило, йдеться про щось незвичайне, виняткове, героїчне; реальне часто поєднується з фантастичним.

Романтичний пейзаж (від фр. romantisme, paysage — країна, місцевість) — картини грізних бур, морських катастроф, густих лісів під час грози, таємничих ночей, безмежних степів тощо. Це ніби віддзеркалення стану душі, внутрішнього світу ліричного героя.

Метаморфоза (грец. metamorfoses — перетворення) — художній прийом, що передбачає перетворення однієї форми образу на іншу, його видозміну.

6.   Коментар учителя.

7.   Виразне читання вірша Т. Шевченка «Заповіт».

8.   Словникова робота.

9.   Обмін враженнями щодо прочитаного. Евристична бесіда.

— Яке враження справив на вас вірш?

— Пригадайте, що заповів Шевченкові його батько?

— До якого виду заповітів — духовного чи матеріального — належить Шевченків власний заповіт і кому він призначений?

10. Робота з таблицею «Художні засоби вірша Т. Шевченка "Заповіт”».

§ ІV.  Закріплення знань, умінь і навичок

Проблемне питання.

— Чому заповіт Т. Шевченка перекладено багатьма мовами світу й він знаходить відгук у серцях мільйонів людей?

§ V.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1.   Завдання для всього класу.

1)   Навчитися виразно читати баладу «Тополя», переказувати, аналізувати твір, висловлювати власну думку.

2)   Вірш «Заповіт» вивчити напам’ять.

2.   Індивідуальне завдання.

За вивченими творами Т. Г. Шевченка скласти кросворд із ключовим словом «Кобзар».

§ VІ.  Підсумок уроку

Творча робота.

Складіть «асоціативний кущ» до слова «кохання».

Категорія: Українська література 7 клас | Додав: uthitel (26.11.2013)
Переглядів: 3305 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: