Урок № 11 І. Франко. Повість «Захар Беркут». Образи героїв твору - Українська література 7 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська література 7 клас

Урок № 11 І. Франко. Повість «Захар Беркут». Образи героїв твору

Урок № 11

І. Франко. Повість «Захар Беркут». Образи героїв твору

Мета: допомогти учням виявити глибинні зв’язки повісті із сучасністю, засвоїти уроки історії, літератури; розвивати навички аналізу епічного твору, проведення паралелей із власним життєвим досвідом

Очікувані результати: учні знають зміст повісті, аналізують художні засоби, особливості мови; пояснюють роль діалектизмів; обговорюють проблему вибору людини у вирішальній ситуації.

Теорія літератури: історична повість, сюжет, герої твору; художні засоби, діалектизми.

Обладнання: підручник, портрет письменника, видання твору, ілюстрації до нього, фрагменти кінофільму, зразки художнього читання

Тип уроку: формування вмінь та навичок.

Дивись, куди йдеш!
Хто друг усім, той нікому не друг.

Англійські прислів’я

§ I.   Мотивація  навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

1.   Робота з епіграфами.

Поясніть зміст епіграфів до уроку.

2.   Вступне слово вчителя.

Читаючи повість І. Франка «Захар Беркут», ми ніби занурюємося в захопливий світ історії наших пращурів, уболіваємо за героїв, щиро співчуваючи їм, переймаємося з приводу їх непростих рішень, проникаємося огидою до загарбників і зрадників, навчаємося мудрості. Осягнути художній світ повісті допомагають нам майстерно використані автором діалектизми, історизми, архаїзми й інші художні засоби.

§ ІІ.  Актуалізація опорних знань учнів

1.   Робота над переказом.

Перекажіть найяскравіші, на ваш погляд, епізоди прочитаних розділів.

2.   Проблемні питання.

— Хто, на вашу думку, є головним героєм повісті? Чому саме?

§ ІІІ.  Формування вмінь та навичок

1.   Творча робота.

2.   Робота з текстом.

1)   Виберіть із тексту кілька діалектизмів і поясніть їхню роль у творі.

(Се — це, справляти лови — полювати, груба звірина — великий звір, полонина — гірські луки, невигоди — негаразди, охітніше — охочіше, управлена — доглянута, тісна — вузька, надавати позір — надавати вигляд, не критися — не ховатися, покладати головну вагу — приділяти головну увагу, шпихлір — комора, віддалися — йди. Діалектизми надають твору національного колориту.)

2)   Знайдіть у творі історизми та архаїзми, поясніть їх роль і значення у творі.

(Історизми: учта — бенкет, смерди — піддані, боярин — пан, раб — невільник. Ця лексика надає твору історичного забарвлення.)

3)   Визначте елементи сюжету повісті І. Франка «Захар Беркут».

Довідка.

Сюжет (фр. sujet) — послідовність і зв’язок опису подій у творах художньої літератури. Складові частини сюжету: експозиція, зав’язка, розвиток дії, кульмінація, розв’язка. У великих творах може бути кілька сюжетних ліній, у малих — іноді відсутні деякі частини сюжету.

Очікувана відповідь

Експозиція — опис Тугара Вовка, Мирослави, старовинного села Тухлі, Захара Беркута.

Зав’язка — громадський суд, сварка з боярином.

Розвиток дії — зустріч Тугара Вовка з монгольськими воєначальниками, народна рада з приводу винайдення способів оборони від нападників, приїзд Мирослави, план Максима щодо захисту й перемоги над ворогами, потоплення монгольського війська.

Кульмінація — пропозиція Тугара Вовка поміняти життя його та монголів на Максимове й відмова Захара Беркута.

Розв’язка — урятування Максима, останнє слово Захара Беркута.

4)   Зачитайте останнє слово Захара Беркута, з’ясуйте його роль у творі.

(Мудрий старець закликає громаду до єднання, передбачаючи майбутні чвари й розбрат у суспільстві, висловлює мрію про щасливі дні народного відродження. Це і є основною думкою твору.)

3.   Інтерактивна вправа «Шість капелюхів».

Методична порада

Засновник методу «Шість капелюхів» — британський психолог, доктор медичних наук Едвард де Боно.

В основі — ідея паралельного мислення: конструктивного мислення, при якому різні точки зору й підходи не стикаються, а співіснують.

Метод шести капелюхів — це простий і практичний спосіб розділення процесу мислення на шість різних режимів, кожен з яких представлений метафоричним капелюхом певного кольору.

Ми можемо навчитися оперувати різними аспектами нашого мислення по черзі. Потім зібрати ці аспекти разом і дістати «повнокольорове мислення».

Білий капелюх: інформація

Детальна і необхідна інформація. Тільки факти. Яка ще необхідна інформація?

Використовується для того, щоб спрямувати увагу на інформацію. У цьому режимі мислення нас цікавлять лише факти. Ми замислюємось над тим, що вже знаємо, яка ще інформація нам необхідна і як нам її отримати.

Жовтий капелюх: логічний позитив

Символічне відображення оптимізму. Дослідження можливих успіхів і позитивних сторін. Переваги. Чому це спрацює?

Вимагає переключити увагу на пошук переваг і позитивних моментів конкретної ідеї.

Чорний капелюх: критика

Застерігає і змушує думати критично. Що може статися поганого або що піде не так? Обережність.

Дозволяє дати волю критичним оцінкам, побоюванням і обережності. Захищає нас від нерозважливих і непродуманих дій, указує на можливі ризики й підводне каміння. Користь від такого мислення безсумнівна, якщо, звичайно, нею не зловживати.

Червоний капелюх: почуття та інтуїція

І не намагайтеся це пояснити. Які почуття в мене виникають?

У режимі червоного капелюха учасники можуть висловити свої почуття та інтуїтивні здогади щодо питання, яке обговорюється, не пояснюючи, чому це саме так.

Зелений капелюх: креативність

Зосередження на творчості, альтернативних рішеннях, нових можливостях та ідеях. Це можливість висловити нові поняття та концепції.

Перебуваючи під зеленим капелюхом, ми придумуємо нові ідеї, модифікуємо вже існуючі, шукаємо альтернативу, досліджуємо можливості, узагалі даємо креативне зелене світло.

Синій капелюх: організація процесу

Організація розумових процесів. Гарантія дотримання функцій усіх шести капелюхів.

Синій капелюх відрізняється від інших капелюхів тим, що він призначений не для роботи зі змістом завдання, а для управління самим процесом. Зокрема, його використовують на початку роботи для визначення того, що належить зробити, і в кінці, щоб узагальнити досягнуте й поставити нову мету.

Білий
капелюх

Жовтий
капелюх

Чорний
капелюх

Червоний
капелюх

Зелений
капелюх

Синій
капелюх

Яку інформацію отримано

Що в ній є позитивним

Що в ній є негативним

Які викликає емоції, почуття

Які творчі ідеї можна винести

Які можна зробити висновки

 

 

 

 

 

 

 

 

4.   Інсценування.

(Учні показують інсценівку, поставлену вдома.)

§ ІV.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1)   Підготуватися до контрольної роботи.

2)   Поміркувати над подальшою долею героїв твору, усієї тухольської громади.

§ V.  Підсумок уроку

Проблемне завдання.

Коротко сформулюйте життєві принципи Захара Беркута.

Категорія: Українська література 7 клас | Додав: uthitel (26.11.2013)
Переглядів: 8151 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: