Урок № 38 Е. Андієвська. «Говорюща риба» - Українська література 6 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська література 6 клас

Урок № 38 Е. Андієвська. «Говорюща риба»

Урок № 38

Е. Андієвська. «Говорюща риба»

Мета:  навчити учнів розуміти прихований зміст твору; виробляти уміння й навички визначати головну думку казки, робити власні висновки з приводу прочитаного; виразно читати та переказувати прозовий твір

Очікувані результати: учні виразно та вдумливо читають казку, виокремлюють із неї фантастичні елементи, уміють визначити головну думку, відшукавши ключові фрази.

Теорія літератури: притча.

Обладнання: видання твору, ілюстрації до нього, портрет письменниці, картини із зображенням риб

Тип уроку: комбінований.

  • I. Актуалізація опорних знань учнів

Проблемне питання.

— Як ви думаєте, у якому випадку добре бути яянином?

  • II. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Вступне слово вчителя.

Говорюща риба — диво. Абсолютно фантастична історія — трохи весела, трохи іронічна, трохи сумна. Але скільки в ній прихованої мудрості! І про те, що кожному з нас потрібен друг, той, хто вміє вислухати. І про те, що інколи близькі люди бувають такими далекими по духу між собою, як із рибами. Зануримося в цю казкову оповідь і послухаємо, про що говорять риби.

  • III. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1.   Робота з підручником.

Опрацювання статей та рубрик підручника.

2.   Робота з літературознавчим словничком.

Притча — повчальна алегорична оповідь, у якій хронологічно послідовне зображення подій і пригод у художньому творі підпорядковане моралізаційній частині твору.

3.   Виразне читання притчі Е. Андієвської «Говорюща риба».

4.   Словникова робота.

(Проводиться за питаннями учнів.)

5.   Евристична бесіда.

— Чи розмовляють риби?

— Якщо не розмовляють, то чому?

— У якій сім’ї народилася говорюща риба? (У сім’ї поважних риб.)

— Як батьки ставилися до своєї дитини? Чи розуміли її у власній родині? (У сім’ї вона була чужою, батьки були засмучені тим, що їхня дитина не така як інші, соромилися її.)

— Чи сприймали її інші риби?

— Хто судив рибу за її вміння говорити? Як ви вважаєте, чи справедливо судили? (Риби консервативні, не бажали нічого нового.)

— У якому світі жив рибалка, якою він був людиною? (Жив у родині, але був самотнім, із дружиною не було взаєморозуміння.)

— Чи був світ людей для рибалки рідним? (Ні, бо чоловік мав зовсім інший світогляд.)

— Чи був лад у сім’ї рибалки? Якщо ні, то чому? Свою відповідь аргументуйте, спираючись на текст.

— Яка жінка була в рибалки? Як вона ставилася до чоловіка? Свою відповідь аргументуйте.

— Чому рибалка сам не зустрів рибу?

— Чому жінка не почула балакучої риби?

— Через кого чи що з рибою сталася трагедія?

— Як рибалка зреагував на втрату друга?

— Які висновки зробили з цієї історії шакал і консервна бляшанка?

6.   Проблемне питання.

— Які важливі й актуальні проблеми порушуються у творі? (Проблеми індивідуальності, дружби, взаєморозуміння, буденності.)

7.   Робота в групах.

І група: схарактеризуйте поведінку риб у природі.

(Не розмовляє, інколи збирається в косяки, але між ними немає дружби, підтримки, керуються виключно інстинктами.)

ІІ група: поясніть, якою риба змальована в притчі.

(Незвичайна, прагне спілкування, думає, як людина.)

ІІІ група: порівняйте світ риб і світ людей, визначте спільні й відмінні риси.

Людське середовище

Середовище риб

Спільне

Не сприймають інших за поглядами й діями, несправедливо засуджують

Відмінне

Все-таки потребують спілкування, дружби, порозуміння

Категорично не терплять інакших, не таких, як усі, тих, хто загрожує їхньому спокоєві

ІV група: складіть ланцюжок, який унаочнює, як середовище «ламає» особистість.

(Індивідуальна, не така, як усі → народилася балакучою → мала добре серце → ніяк не могла збагнути, чому сумують батьки → попливла шукати інший табун → говорющу рибу видaлили з води → життя на березі → пошуки співбесідника → зустріч із самотнім рибалкою → дружба й порозуміння → відвідини риби оселі рибалки → зaшквaрчaлa нa пательні → смaжені риби всі однакові → стaлa тaкою, як рештa.)

  • IV. Закріплення знань, умінь і навичок

1.   Мозковий штурм.

— Чому рибалка й риба не стали рідними у своєму оточенні?

2.   Гра «Шифрувальник».

  • V. Домашнє завдання

Уміти виразно читати, коментувати зміст казки «Говорюща риба», намалювати ілюстрації.

  • VI. Підбиття підсумків уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

— Читаючи казку «Говорюща риба», я відчув (відчула)…

Категорія: Українська література 6 клас | Додав: uthitel (04.01.2015)
Переглядів: 13375 | Коментарі: 1 | Рейтинг: 3.1/11
Всього коментарів: 1
1  
eskjfmlsiek

Ім`я *:
Email *:
Код *: