Урок № 36 Е. Андієвська — українська письменниця й художниця, що живе в Німеччині. Її казки-притчі - Українська література 6 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська література 6 клас

Урок № 36 Е. Андієвська — українська письменниця й художниця, що живе в Німеччині. Її казки-притчі

Урок № 36

Е. Андієвська — українська письменниця й художниця, що живе в Німеччині.
Її казки-притчі

Мета:            ознайомити учнів із життям і творчістю Е. Андієвської, жанром притчі; розвивати навички виразного читання прозових творів, їх коментування, визначення прихованого повчального змісту, виділення фантастичних елементів

Очікувані результати: учні знають про життя та творчість письменниці; виразно та вдумливо читають казку; знаходять фантастичні елементи у творі; пояснюють прихований повчальний зміст казки.

Теорія літератури: казка, притча, прихований зміст (підтекст).

Обладнання: портрет письменниці, ілюстративні матеріали до біографії; видання твору, ілюстрації до нього; репродукції картин Е. Андієвської

Тип уроку: вивчення нового навчального матеріалу.

  • I. Аналіз контрольної роботи
  • ІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

1.   Вступне слово вчителя.

Напевно, кожен розуміє, що треба думати не лише про себе, а й про інших. Але на практиці це робити дуже важко, адже доводиться більше працювати, у чомусь себе обмежувати, поступатися заради інших своїми інтересами. Казка-притча про яян Е. Андієвської саме й показує наше внутрішнє «я», яким воно інколи буває.

2.   Проблемні питання.

— Як ви думаєте, чи далеко знаходиться «я» від «ти»? (Як слова займенники — поряд, як особистості — інколи теж поряд, а деколи їх розділяє прірва.)

— Коли саме «я» і «ти» як особистості стоять поряд, коли — далеко? (Якщо вони рідні, друзі, однодумці — то близько; якщо егоїсти — далеко.)

  • IІІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1.   Розповідь учителя про Е. Андієвську, демонстрація її картин.

2.   Робота з підручником.

Опрацювання статей та рубрик підручника.

3.   Виразне читання «Казки про яян» Е. Андієвської.

4.   Словникова робота.

(Проводиться за питаннями учнів.)

5.   Евристична бесіда.

— Кого уособлюють яяни? (Егоїстів, людей, які думають лише про себе, не зважають на інтереси інших.)

— Чому яянові ніхто не може допомогти? (Тому що він цього не хоче, вважає себе найрозумнішим.)

— У чому криється причина того, що жоден яянин не може вийти за межі міста через браму? (Не може сказати слово «ти».)

— Що символізує вислів «дихнути свіжим повітрям»? (Змінитися, звільнитися від егоїстичного, застійного оточення.)

— Що символізує такий кінець казки? (Оптимізм авторки, надію на доброту й розум людини.)

— Яка мораль «Казки про яян»? (Треба бути людяними, намагатися допомагати іншим, щиро турбуватися про них.)

6.   Завдання пошуково-дослідницького характеру.

Проаналізуйте «Казку про яян»: визначте тему, головну думку, схарактеризуйте героїв та з’ясуйте підтекст (прихований зміст).

«Казка про яян»

Тема

Історія хлопчика, який потрапив до країни яян і зумів із неї вибратися

Головна думка

Не можна думати лише про себе, треба намагатися робити людям добро

Образи

Хлопчик-козопас

Дідусь

Яяни

добрий, працьовитий, поважає старших, милосердний

мудрий, чуйний, вдячний

самозакохані егоїсти, безвольні, пихаті

Прихований зміст (підтекст), алегоричність казки-притчі

У кожній людині є часточка від яянина, потрібно навчитися переборювати в собі егоїзм, тоді й люди будуть до тебе ставитися добре

  • ІV. Закріплення знань, умінь і навичок

1.   Проблемне питання.

— Згадайте відоме прислів’я: російське — «Сказка — ложь, да в ней намёк — добрым молодцам урок»; українське — «Казка — вигадка, проте щось в ній, браття, не пусте».  З’ясуйте, що в «Казці про яян» є казковим, фантастичним, умовним, а що — «натяком», «моральним уроком» читачам?

(Фантазія: хлопчик потрапив у казкову країну, у якій люди живуть по кілька століть, живляться тільки своїм «я».

Реальність: деякі люди дійсно поважають лише себе, свої потреби, нікого не слухають і не розуміють, турбуються лише про себе. Реальне й те, що багато людей відчувають задоволення, коли про когось дбають, комусь допомагають.)

2.   Гра «Шифрувальник».

  • V. Домашнє завдання

Уміти розповідати про письменницю, знати зміст «Казки про яян», уміти його пояснювати.

  • VІ. Підсумок уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

— Мені здається, що я (не) схожий ((не) схожа) на…

Категорія: Українська література 6 клас | Додав: uthitel (04.01.2015)
Переглядів: 1160 | Рейтинг: 1.5/2
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: