Урок № 22 Леся Українка. «Тиша морська», «Співець» - Українська література 6 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська література 6 клас

Урок № 22 Леся Українка. «Тиша морська», «Співець»

Урок № 22

Леся Українка. «Тиша морська», «Співець»

Мета:            допомогти учням усвідомити ідейно-художній зміст твору Лесі Українки; розвивати навички вдумливого, виразного читання поезій, їх коментування

Очікувані результати: учні виразно та вдумливо читають поезію Лесі Українки «Тиша морська»; висловлюють своє ставлення до провідних рис характеру поетеси: мужності, упевненості, цілеспрямованості, відчуття краси.

Теорія літератури: ліричний вірш, художні засоби виразності.

Обладнання: підручник, портрет письменниці, видання її творів, ілюстрації до них

Тип уроку: вивчення нового навчального матеріалу.

  • I. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку.

Вступне слово вчителя.

Природа — це краса, якою можна милуватися безкінечно. Саме їй присвячують свої вірші безліч поетів, серед них і Леся Українка, для якої вона — утілення романтичної мрії.

  • ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

1.   Перевірка домашнього завдання.

(Заслуховування усних творів.)

2.   Бесіда.

— Чи бачили ви море? Якої пори року?

— Яке враження воно на вас справило?

— Який настрій викликає у вас споглядання морських просторів?

— Які художні твори про море ви читали?

  • ІІІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1.   Робота з підручником.

Опрацювання статей та рубрик підручника.

2.   Виразне читання поезії Лесі Українки «Тиша морська».

3.   Словникова робота.

(Проводиться за питаннями учнів.)

4.   Евристична бесіда.

— Які образи змальовує у своєму вірші Леся Українка?

— Які звукові образи в поезії ви почули?

— Знайдіть і зачитайте рядки, зміст яких можна зобразити на полотні.

— Які почуття сповнювали душу поетеси, коли вона споглядала красу тихого, спокійного моря, а потім писала вірш?

— Яка кольорова гама цього вірша?

5.   Проблемне питання.

— Який прихований, метафоричний зміст має остання строфа вірша, про які «підводне каміння» й «страшні вітри» йдеться? (Ліричній героїні не страшні життєві труднощі, вона, незважаючи ні нащо, готова з ними боротися.)

6.   Виразне читання поезії Лесі Українки «Співець».

7.   Словникова робота.

(Проводиться за питаннями учнів.)

8.   Обмін враженнями про поезію.

9.   Завдання пошуково-дослідницького характеру.

1)   Визначте тему й основну думку поезії Лесі Українки «Співець», поясніть значення назви твору.

Тема: краса вранішньої природи, її гармонія.

Основна думка: уславлення краси природи, оптимістичного світобачення; назва підкреслює основну рису героя твору солов’я,— його майстерність у неперевершеному співі.

2)   Дослідіть художні образи, охарактеризуйте їх (зорі, троянда, соловейко).

(Зорі — яскраві, червоні, привітно сяють над світом, і їх радісно вітає все живе на землі; троянда — розкішна, вродлива «найкраща з квіток», своїми барвами прикрашає садок; соловейко — «співець чарівливий», шле вітання зорі вечірній і зорі вранішній, славить життя, від його любого співу розпускаються квіти, розвиваються садки.)

3)   Визначте художні засоби поезії.

(Епітети: «багрянії зорі», «пісні голосні», «ясним», «троянда розкішна», «співець чарівливий» та ін.

Метафори: «грала промінням», «усміхалась весняним привітом».)

10. «Усне словесне малювання».

Складіть «усні словесні малюнки» на тему вірша або про троянди й солов’я.

Орієнтовна відповідь

Зразок 1

Ще яскраво сяють зорі, але вже підкрадається світанок. Прокинулися пташки й голосно заспівали пісні. Визирнув один несміливий промінчик сонця, за ним другий, третій — і розбудив росу. Вона всміхнулася й заграла на сонці, ніби хтось розсипав дорогоцінні камінчики. Прокинулася й красуня-троянда, запишалася, розіслала ніжний аромат по всьому саду. Солодкі пахощі відчув соловейко й вирішив заспівати для троянди свою найкращу пісню. Його переспіви було чути дуже далеко. І дерева, і квіти, і троянда в саду, затамувавши подих, слухали соловейка.

Зразок 2

  • В одному саду росла пишна красуня-троянда. Соловейко побачив її — і закохався. Але він був такий сіренький і непримітний, що чарівна квітка зовсім його не помічала. Тоді соловейко склав найкращу свою пісню й заспів її так, що всі завмерли від подиву. Тільки горда троянда, хоч їй і сподобався спів, не виказувала захоплення. Соловейко вирішив полетіти в теплі краї й навчитися ще кращих пісень у райських пташок. Повернувшись із далеких мандрів, соловей заспівав іще проникливіше. Тільки тоді йому вдалося підкорити серце примхливої красуні ІV. Закріплення знань, умінь і навичок

Гра «Шифрувальник» (угорський кросворд).

Знайдіть три ключових слова до теми.

П

І

В

Е

Ц

Ь

Ф

Т

Р

С

Ь

Ї

Т

Ф

Ь

Т

Ю

О

Ю

Ш

Л

Я

Х

Т

И

М

Я

Є

Р

Щ

Ц

В

К

Ш

Ш

Н

М

О

Р

Е

Н

С

А

Л

Д

В

М

Ю

Л

Г

Д

І

О

А

Відповідь: море, тиша, шлях, троянда, співець.

  • V. Домашнє завдання

Уміти розповідати про письменницю за її творами; навчитися виразно читати, аналізувати поезії, висловлювати свої думки про неї.

Підготуватися до уроку «Література рідного краю».

  • VІ. Підсумок уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

— У ліричної героїні творів Лесі Українки кожному з нас, я думаю, можна навчитися…

Категорія: Українська література 6 клас | Додав: uthitel (02.11.2014)
Переглядів: 12315 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: