Урок № 20 Леся Українка. «Мрії», «Як дитиною, бувало…» - Українська література 6 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська література 6 клас

Урок № 20 Леся Українка. «Мрії», «Як дитиною, бувало…»

Урок № 20

Леся Українка. «Мрії», «Як дитиною, бувало…»

Мета:            ознайомити учнів із життям і творчістю видатної письменниці, допомогти їм усвідомити ідейно-художній зміст і значення поезії Лесі Українки; розвивати навички виразного читання, коментування ліричних творів, визначення ролі художніх засобів у них

Очікувані результати: учні знають про дитинство Лесі Українки, роль батьків у вихованні поетеси; вдумливо й виразно читають поезії «Мрії», «Як дитиною, бувало…»; характеризують образ ліричної героїні поезій Лесі Українки.

Теорія літератури: автобіографічний твір, лірика, ліричний вірш, ліричний герой.

Обладнання: портрет письменниці, ілюстративні матеріали до біографії; видання її творів, ілюстрації до них

Тип уроку: вивчення нового навчального матеріалу.

  • I. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Вступне слово вчителя.

Учені стверджують, що характер людини формується в ранньому дитинстві. Видатна українська письменниця Леся Українка ще в ранні роки виробила в собі незламну силу духу, мужність, наполегливість, працьовитість, і це допомагало їй долати страшну недугу, відчувати себе повноцінним членом суспільства, ще й прислужитися йому, створивши мистецькі шедеври світового значення. Це й буде предметом розмови на нашому уроці.

  • II. Актуалізація опорних знань учнів

1.   Перевірка домашнього завдання.

(Виразне читання, переказ і коментування ключових епізодів поеми «Іван Підкова».)

2.   Коментар учителя з елементами бесіди.

Здається, що слово «мрія» існувало в нашій мові з давніх-давен. А насправді воно виникло в «пошевченківську епоху», і придумав його відомий український письменник Михайло Старицький. Означає воно, за словником, те, що створене уявою, фантазією; думка про щось бажане, приємне.

— А які асоціації виникають у вас, коли ви чуєте це слово? (Успіх, приємне здійснення бажань, здоров’я близьких, гарна оцінка, похвала, ласощі.)

  • ІІІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1.   Розповідь учителя про дитинство Лесі Українки, роль родини у її вихованні.

2.   Робота з підручником.

Опрацювання статей та рубрик підручника.

3.   Виразне читання поезії «Мрії».

4.   Словникова робота.

(Проводиться за питаннями учнів.)

5.   Евристична бесіда.

— Чому вірш має назву «Мрії»?

— Про що мріяла Леся в дитинстві?

— Чи відображені в поезії автобіографічні моменти? Підтвердіть свою відповідь цитатами з тексту.

— Як характеризує ліричного героя вислів «розпростертий, до землі прибитий списом, говорив: “Убий, не здамся”.»?

— Хто такі лицарі?

— Чому не вродливі королівни та горді переможці очарували ліричну героїню?

6.   Проблемне питання.

— Кого ти вважаєш сильнішим — переможця чи переможеного, який не здається?

7.   Виразне читання вірша «Як дитиною, бувало…».

8.   Словникова робота.

(Проводиться за питаннями учнів.)

9.   Евристична бесіда.

— Що вам сподобалося у вірші? Який настрій викликала поезія?

— Чому героїня в дитинстві «щоб не плакать, сміялась», а в зрілому віці — «плачу я, щоб не сміятись»? (Лірична героїня стала більш розуміти життя, навчилася співчувати, прощати, утримуватися від злої насмішки.)

— Що таке епіграма?

— Чому лірична героїня не зізнавалася про свій біль?

— Чи можна останню строфу сприймати метафорично? (Так; говориться про утримання ліричної героїні від насмішки, глибоке розуміння нею понять милосердя, співчуття, співпереживання, стриманості.)

— Як ви в дитинстві реагували на прикрощі?

10. Проблемне запитання.

— Чого можна навчитися в ліричної героїні вивчених поезій? Що найбільше цінує в людині поетеса?

  • ІV. Закріплення знань, умінь і навичок

1.   Творче завдання.

2.   Гра «Шифрувальник».

  • V. Домашнє завдання

Уміти розповідати про Лесю Українку, виразно читати й аналізувати її вірші, характеризувати ліричну героїню; вивчити напам’ять поезію «Як дитиною, бувало…».

  • VІ. Підсумок уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

— Поезії Лесі Українки, на мій погляд, виявляють її…

Категорія: Українська література 6 клас | Додав: uthitel (02.11.2014)
Переглядів: 4292 | Коментарі: 1 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 1
1  
нема того чого треба

Ім`я *:
Email *:
Код *: