Урок № 17 Т. Шевченко. «Думка» («Тече вода в синє море…») - Українська література 6 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська література 6 клас

Урок № 17 Т. Шевченко. «Думка» («Тече вода в синє море…»)

Урок № 17

Т. Шевченко. «Думка» («Тече вода в синє море…»)

Мета:            ознайомити учнів із життям і творчістю Т. Шевченка петербурзького періоду; допомогти усвідомити ідейно-художній зміст твору «Думка» («Тече вода в синє море…»); розвивати навички виразного й осмисленого читання ліричних творів, пояснення ролі художніх засобів у них

Очікувані результати: учні знають про життя та творчість Т. Шевченка; виразно й усвідомлено читають вірш «Думка» («Тече вода в синє море…»); визначають провідні мотиви твору; висловлюють свої думки та враження від прочитаного.

Теорія літератури: ліричний твір, вірш, строфа.

Обладнання: портрет Т. Шевченка, ілюстровані матеріали до біографії, збірка «Кобзар», ілюстрації до творів, аудіозаписи

Тип уроку: вивчення нового навчального матеріалу.

  • I. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Вступне слово вчителя.

Уже 200 років минуло від дня народження духовного батька українців Тараса Григоровича Шевченка, та його твори й досі не втрачають актуальності. Вони лише набувають нового звучання. Спробуймо й ми усвідомити зміст його поезій.

  • ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

1.   Перевірка домашнього завдання.

(Розповідь учнів про поему М. Вороного «Євшан-зілля», характеристика образів; заслуховування творів-розповідей про патріотизм.)

2.   Евристична бесіда.

— Що ви знаєте про Т. Шевченка?

— Згадайте й розкажіть якийсь із його віршів напам’ять.

— Як називається збірка його творів?

  • ІІІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
  • ІІІ.  Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1.   Розповідь учителя про перебування поета Т. Шевченка в Санкт-Петербурзі.

Народився Т. Шевченко на Черкащині в кріпацькій родині. Рано залишився сиротою. У нього не було жодної змоги вчитися, тому він пішов прислужником до дяка аби мати доступ до науки. Доля закинула його до Петербурга. Молодий Шевченко не полишав своєї мрії навчитися малювати й здобути добру освіту. Пан, помітивши здібності свого кріпака до малярства, вирішив зробити з нього власного художника й віддав у науку до майстра Ширяєва. Майстерня Ширяєва стала особливо відомою в 1836 році після здійснення розпису стін і плафонів Великого театру в Петербурзі. Чимала частина цього декоративного живопису була виконана Шевченком, у той час уже значним рисувальником.

Білими ночами Тарас ходив у Літній сад змальовувати статуї та мріяти про волю. Одного разу там він познайомився з художником-земляком Іваном Сошенком, який, помітивши талант молодого кріпака, разом із друзями — відомими художниками та поетами — посприяв його викупу з кріпацтва. Шевченко, окрилений таким несподіваним щастям із захопленням узявся до самоосвіти та навчання в Петербурзькій академії художеств, після закінчення якої отримав звання художника, академіка гравірування. На цей час припадає й початок його літературної творчості. Збірка його творів «Кобзар» — книга, яку український народ поставив на перше місце серед успадкованих із минулого духовних скарбів.

2.   Робота з підручником.

Опрацювання статей та рубрик підручника.

3.   Робота з літературознавчим словничком.

Ліричний твір — своєрідний літературний жанр, переважно віршованої форми, у якому у формі переживань та завдяки зображально-виражальним засобам осмислюється сутність людського буття, витворюється нова духовна дійсність, розбудована за законами краси.

Строфа — група рядків вірша, об’єднаних завершеною думкою, римуванням та інтонацією.

4.   Виразне читання вірша «Думка» («Тече вода в синє море…»).

5.   Словникова робота.

(Проводиться за питаннями учнів.)

6.   Евристична бесіда.

— Яким настроєм сповнений вірш «Думка» («Тече вода в синє море…») й чому?

— Як ви розумієте вислів із поезії: «Пішов козак світ за очі»?

— За яких обставин людина покидає рідний край?

— Що шукає козак? (Долю.)

— Як ви розумієте значення слова доля?

— Яку ж долю хотів зустріти козак? Чи зустрів він її?

— Яке життя, на думку автора, чекає на козака на чужині? Свої думки аргументуйте рядками з поезії. (На чужині не ті люди — Тяжко з ними жити! Ні з ким буде поплакати, Ні поговорити.)

— Як зрозуміти останні рядки твору?

— Чому рідний край — наймиліший?

— Як, на вашу думку, доля ліричного героя вірша перегукується з долею самого автора?

7.   Завдання пошуково-дослідницького характеру.

1)   Визначте ставлення автора до свого героя, вибравши відповідь із запропонованих слів.

Зі співчуттям, зажурою, ніжністю, серйозністю, осудом, байдужістю, стурбованістю, безнадією, із песимізмом, з оптимізмом.

2)   Проаналізуйте вірш Т. Шевченка «Думка» («Тече вода в синє море…»), визначивши його тему, ідею, поетичні образи, художні засоби (можна у формі паспорта-характеристики).

Орієнтовна відповідь

Тема: зображення суму, туги козака за рідним краєм, батьком, ненькою старою, молодою дівчиною під час перебування далеко на морі.

Головна думка (ідея): життя на чужині часто буває сповненим тяжких випробувань і страждань.

Поетичні образи: море, доля, думка, батько, ненька, молода дівчина, чужина, горе, журавлі, шляхи биті, терни.

Художні особливості поезії:

епітети: синє море, серце козацьке;

метафори: грає море, грає серце, думка говорить, спіткалося горе;

риторичні запитання: Куди ти йдеш, не спитавшись?, На кого покинув?;

окличне речення: Тяжко з ними жити!;

фразеологізми: піти світ за очі; биті шляхи.

 

  • ІV. Закріплення знань, умінь і навичок

Гра «Шифрувальник».

Розшифруйте три ключових слова до теми.

Д + ОЛЯ

Відповідь: доля.

К

А

З

О

К

Відповідь: козак.

 

Е

К

Ч

Ш

Е

Н

В

О

Відповідь: Шевченко.

  • V. Домашнє завдання

Вивчити напам’ять вірш «Думка» («Тече вода в синє море…»), уміти його аналізувати, висловлювати свої міркування про прочитане.

  • VІ. Підсумок уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

— На мою думку, Шевченко для українців…

Категорія: Українська література 6 клас | Додав: uthitel (02.10.2014)
Переглядів: 7322 | Рейтинг: 2.0/1
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: