Урок № 16 М. Вороний. Поема «Євшан-зілля», її головна думка, образи та художні особливості - Українська література 6 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська література 6 клас

Урок № 16 М. Вороний. Поема «Євшан-зілля», її головна думка, образи та художні особливості

Урок № 16

М. Вороний. Поема «Євшан-зілля», її головна думка, образи та художні особливості

Мета:            допомогти учням глибше усвідомити поняття «ліро-епічний твір», «поема»; визначати ідейно-художні особливості твору; розвивати навички виразного, вдумливого читання ліро-епічних творів, характеристики образів, співвіднесення із сучасністю давноминулих подій, описаних у поемі

Очікувані результати: учні знають зміст поеми М. Вороного «Євшан-зілля»; визначають головну думку поеми; характеризують образ головного героя; пояснюють співвідношення подій минулого із сучасністю.

Теорія літератури: ліро-епічний твір, поема, художні образи.

Обладнання: портрет письменника, видання твору, ілюстрації до нього

Тип уроку: комбінований.

  • I. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Вступне слово вчителя.

«Можна вибрать друга і по духу брата, та не можна рідну матір вибирати»,— говориться у відомому вірші українського поета В. Симоненка. Як матір, неможливо вибрати й Батьківщину. Справжній патріот, письменник М. Вороний теж дотримувався такої думки. Він уболівав за долю Вітчизни, українського народу й шукав відповіді на болючі питання сучасності в давній історії.

  • ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

1.   Перевірка домашнього завдання.

(Розповідь учнів про М. Вороного; переказ ключових епізодів поеми «Євшан-зілля».)

2.   Клоуз-тести.

1)   У поемі «Євшан-зілля» розповідається про сина… (хана).

2)   В основу твору М. Вороного лягло… (літописне оповідання).

3)   Юнак із поеми потрапив у полон до… (князя Володимира).

4)   У полоні хлопцю жилося дуже… (добре).

5)   Синонім до слова гудець — … (співець).

6)   Хан посилає гудця в землю Руську, щоб… (повернути сина).

7)   Якщо ханський син не згадає рідного краю, батько наказав посланцю… (дати хлопцеві понюхати євшан-зілля).

8)   Гудець співав про славні половецькі походи, і його спів… (не вразив ханського сина).

9)   Остатньою надією гудця було… (чарівне зілля).

10)  Рослина євшан — це… (різновид полину).

11)  «Манівцями блукати» означає… (йти без дороги, йти не знати куди, заблукати).

12)  Автор хоче такого євшан-зілля й для українців, щоб… (вони завжди пам’ятали свою батьківщину).

  • ІІІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1.   Робота з підручником.

Опрацювання статей та рубрик підручника.

2.   Робота з літературознавчим словником.

Ліро-епічний твір — віршований твір, у якому поєднуються лірика й епос; розповідаючи про якісь події, поет водночас висловлює свої почуття.

Поема — віршований твір із чітко визначеним сюжетом. Розповідь про події часто поєднуються з висловленням авторських по­чуттів.

3.   Завдання пошуково-дослідницького характеру.

1)   Зі скількох смислових частин складається поема, з якими творами перегукується? (Складається з трьох частин, перегукується з легендами, переказами, літописними оповіданнями.)

2)   Доведіть, що твір М. Вороного — поема. Запишіть ознаки поеми, які відрізняють її від власне ліричного твору та від власне епічного.

3)   Проаналізуйте поему, визначивши тему, головну думку, головних і другорядних героїв.

4.   Визначення теми й основної думки твору.

Орієнтовна відповідь

Тема: історія половецького юнака, який, потрапивши в полон і живучи в достатку, забув про батьків і свій край, а батько повернув його за допомогою запаху полину з рідного половецького степу.

Основна думка (ідея): не можна забувати ні батьківщину, ні мову, ні звичаї свого народу. Автор закликає людей пам’ятати свій рід і народ, свою історію.

5.   Проблемне питання.

— Що означає образ євшан-зілля у творі? Яка його сила? Що воно може зробити?

6.   Гра «Логічні пари».

Поєднайте героїв твору та значення євшан-зілля для кожного з них.

Хан

 

воскресіння, ліки, повернення пам’яті

Співець

 

батьківська любов, остання надія, продовження роду

Син

 

заповітна мрія, віра, надія, любов

Ліричний герой

 

вірність своїй землі, любов до пісні

 

  • ІV. Закріплення знань, умінь і навичок

1.   Творче завдання.

Складіть сенкан до твору М. Вороного «Євшан-зілля».

Євшан-зілля

Терпке, запашне.

Будить, зворушує, чарує.

Любов до народу свого повертає.

Пам’ять.

2.   Гра «Шифрувальник».

  • V. Домашнє завдання

Знати зміст поеми М. Вороного «Євшан-зілля», уміти його аналізувати, характеризувати образи, висловлювати свою думку про них.

Завдання підвищеної складності. Скласти усний твір-роздум «Моє розуміння патріотизму».

  • VІ. Підсумок уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

— Я розумію почуття патріотизму як…

Категорія: Українська література 6 клас | Додав: uthitel (02.10.2014)
Переглядів: 8016 | Рейтинг: 2.0/3
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: