Урок № 13 «Як тебе не любити, Києве мій» Д. Луценка — популярна пісня про столицю України. Патріотичні мотиви, героїчний пафос пісень літер - Українська література 6 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська література 6 клас

Урок № 13 «Як тебе не любити, Києве мій» Д. Луценка — популярна пісня про столицю України. Патріотичні мотиви, героїчний пафос пісень літер

Урок № 13

«Як тебе не любити, Києве мій» Д. Луценка — популярна пісня про столицю України.
Патріотичні мотиви, героїчний пафос пісень літературного походження

Мета:            ознайомити учнів із життєвим і творчим шляхом Д. Луценка; учити аналізувати поезію, коментувати зміст, знаходити й пояснювати художні засоби; розвивати культуру зв’язного мовлення, увагу, спостережливість, уміння творчо мислити, робити власні висновки

Очікувані результати: учні виразно та вдумливо читають пісню, визначають і коментують провідні мотиви, пояснюють роль символів

Теорія літератури: пісня літературного походження.

Обладнання: портрет письменника, видання твору, ілюстрації до нього

Тип уроку: комбінований.

  • I. Актуалізація опорних знань учнів

1.   Перевірка домашнього завдання.

(Розповідь учнів про письменників, виразне читання стрілецьких пісень.)

2.   Гра «Відгадай за найменшою кількістю підказок».

1)   Місто, яке було засноване наприкінці V — початку VI століття.

2)   Герб міста: срібний Архангел Михаїл із вогняним мечем та щитом із хрестом на синьому щиті.

3)   Вважається одним із найбільших і найстаріших міст Європи.

4)   За легендою «Повісті временних літ», його разом із братами заснував легендарний полянський князь.

5)   Розташоване місто в середній течії Дніпра, у північній Наддніпрянщині.

6)   Символом цього міста є каштани.

— Здогадалися, про яке місто йдеться? Це столиця України — Київ.

  • II. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Вступне слово вчителя.

Серце кожної держави — її столиця. Це найгарніше, найрозвиненіше місто, центр промисловості, транспорту, науки, культури. Воно має свою історію, традиції, своє обличчя. Про нього складають пісні, пишуть романи то п’єси. Прилучимося й ми до цього процесу.

IІІ.      Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1.   Розповідь учителя про письменника Д. Луценка.

Дмитро Омелянович Луценко — видатний поет, автор популярних, улюблених народом пісень. Народився поет на Полтавщині. Про свою батьківщину — Березову Рудку — Дмитро Омелянович написав багато чудових поезій, які подібні до сердечної розмови зі своїм рідним селом.

Ще в ранньому дитинстві зачарувала його народна пісня, бо тепла батьківська хата завжди була сповнена сумних і веселих мелодій. Співали їх його батьки, люди працьовиті й голосисті.

Поет Дмитро Луценко є палким патріотом України, його образи взяті із самого життя, барви — від квітів, трав і рік, українського неба. Його поезія близька кожному, тому й полюбилася людям.

Найвідоміші пісні Дмитра Луценка — «Як тебе не любити, Києве мій», «Мамина вишня», «Осіннє золото» тощо. Важко знайти співака чи співачку 60-х–80-х років, які б не виконували пісень Дмитра Омеляновича. Виконують їх і сучасні виконавці.

1976 року Дмитро Луценко та Ігор Шамо стали лауреатами Шевченківської премії за цілу низку пісень, у тому числі й за пісню «Як тебе не любити, Києве мій». Гроші автори передали до дитячих будинків Києва. За два роки до цього Дмитро Омелянович отримав звання «Заслужений діяч мистецтв України».

2.   Робота з підручником.

Опрацювання статей та рубрик підручника.

3.   Виразне читання поезії «Як тебе не любити, Києве мій».

4.   Словникова робота.

Канна — багаторічна трав’яниста рослина, що має великі червоні квітки; вирощується як декоративна.

5.   Евристична бесіда.

— Які почуття та настрій створює поезія Д. Луценка «Як тебе не любити, Києве мій»? (Щирість, ніжність, глибокий ліризм.)

— Від якої особи ведеться розповідь у поезії? Про що це свідчить?

— Яким ви уявляєте ліричного героя поезії?

— У яку пору року й у який час доби відбувається дія? Відповідь обґрунтуйте, спираючись на текст.

— Які конкретні й абстрактні образи виникають у вас після прочитання поезії? (Конкретні: вечір, схили Дніпра, вогні вечірнього міста; абстрактні: молодість, краса, відчуття любові, ніжності.)

— Якими мотивами пройнятий твір?

— Які найголовніші духовні цінності відтворює автор у поезії?

6.   Усне словесне малювання.

— Яким ви бачите Київ?

7.   Завдання пошуково-дослідницького характеру.

Складіть паспорт-характеристику поезії Д. Луценка «Як тебе не любити, Києве мій», визначивши її тему, ідею, художні образи та художні засоби, зробіть висновок.

Орієнтовна відповідь

Тема: висловлення почуття захоплення красою та величністю столиці рідної держави.

Основна думка: потрібно любити й шанувати свою державу, її столицю, підтримувати красу.

Художні засоби:

метафори: «Грає море зелене, Тихий день догора», «Де колишуться віти Закоханих мрій…», «В очі дивляться канни, Серце в них переллю», «Спить натомлене місто»;

епітети: «Мирним, лагідним сном»;

порівняння: «Ген вогні, як намисто, Розцвіли над Дніпром», «Вечорів оксамити, Мов щастя прибій…»;

окличні речення, звертання: «Як тебе не любити, Києве мій!».

  • Висновок: у вірші Д. Луценка метафори й епітети тісно переплітаються, створюючи неповторний образ улюбленої столиціІV. Закріплення знань, умінь і навичок

1.   Творче завдання.

Складіть сенкан на тему «Київ».

Київ…

Величний, гомінкий.

Вабить, захоплює, закохує.

Одне з найстародавніших міст Європи.

Серце!

2.   Гра «Шифрувальник».

  • V. Домашнє завдання

Уміти розповідати про письменника, виразно читати пісню літературного походження.

Підготуватися до контрольної роботи.

  • VI. Підбиття підсумків уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

— Київ для мене…

Категорія: Українська література 6 клас | Додав: uthitel (13.09.2014)
Переглядів: 8101 | Рейтинг: 2.0/2
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: