Урок № 11 Легенда про дівчину-Україну, яку Господь обдарував піснею, та її зв’язок із «Молитвою» О. Кониського — духовним гімном України - Українська література 6 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська література 6 клас

Урок № 11 Легенда про дівчину-Україну, яку Господь обдарував піснею, та її зв’язок із «Молитвою» О. Кониського — духовним гімном України

Урок № 11

Легенда про дівчину-Україну, яку Господь обдарував піснею,
та її зв’язок із «Молитвою» О. Кониського — духовним гімном України

Мета:            прочитати легенду, визначити її тематичне спрямування, з’ясувати роль і місце пісні в житті українського народу; розвивати вміння аналізувати, порівнювати, робити власні висновки, учити дітей бути спостережливими, логічно мислити; формувати кругозір, світогляд

Очікувані результати: учні виразно та вдумливо читають легенду та «Молитву», розповідають про зв’язок народної легенди про дівчину-Україну з «Молитвою» О. Кониського, визначають і коментують провідні мотиви, пояснюють роль символів у них.

Теорія літератури: легенда, гімн.

Обладнання: підручник, ілюстрації до творів

Тип уроку: комбінований.

  • I. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Вступне слово вчителя.

Відомий французький письменник А. Камю вважав, що не можна бути щасливим одному. І дійсно, люди почуваються щасливими, захищеними у своїй заможній, незалежній країні, серед свого роду й народу. Найсвітліші народні сподівання, духовність народу відбивають офіційний державний гімн, інші пісні-гімни, просякнуті подібними мотивами. З такими творами ми й познайомимося на уроці.

  • ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

1.   Перевірка домашнього завдання.

(Заслуховування повідомлень учнів про історію гімнів.)

2.   Завдання пошуково-дослідницького характеру.

Складіть порівняльну таблицю.

Український гімн

Російський гімн

Англійський гімн

Французький гімн

Німецький гімн

Спільне

Є державними символами, прославляють народ, вождів, правителів, героїв; відбивають національні особливості

Відмінне

Підтримує волелюбність народу, прагнення до утвердження державності, процвітання

Підкреслює багатонаціональний склад країни, її обшир, слава

Прославляє королеву, історичні традиції англійців

Наголошує на відвазі громадян, які йдуть боротися проти тиранії, за свободу батьківщини

Підносить прагнення до єдності та свободи

  • ІІІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1.   Робота з підручником.

Опрацювання статей та рубрик підручника.

2.   Виразне читання легенди про дівчину-Україну.

3.   Словникова робота.

(Проводиться за питаннями учнів.)

4.   Робота з літературознавчим словником.

Легенда — один із жанрів народної прози, розповідь про видатну подію чи вчинок якої-небудь людини, в основі якої диво, фантастичний образ або уявлення, яке сприймається оповідачем як достовірне. Водночас сюжет легенди базується на реальних або припустимих фактах; легендарний герой може мати свій пра­образ у реальному житті, в історичній дійсності.

5.   Інтерактивна вправа «Мозковий штурм».

Визначте особливості народної легенди.

Орієнтовна відповідь

Особливості народної легенди

— Розповідь про суспільні та побутові події.

— Наявність фантастики (казкові герої, фантастичні події, надприродні явища, чудодійні предмети).

— Невелика кількість основних дійових осіб (дві-три).

— Невеликий обсяг.

6.   Евристична бесіда.

— Кого й чим наділив Господь за легендою?

— Якою у творі зображена поведінка дівчинки?

— Як зрозуміти слова Господа про те, що пісня вславить дівчину на цілий світ?

— Чим пояснити те, що дівчина-Україна з ясним обличчям і вірою понесла пісню в народ?

— Через що Україна страждає й терпить усілякі страждання?

— Визначте за легендою риси національного характеру українців. (Поетичні, покірні, з гарним естетичним смаком, богобоязливі, волелюбні та ін.)

— Яка основна думка цього твору? (Серед усіляких скарбів, талантів, здібностей, обдаровань пісня є неоціненним даром.)

7.   Вправа «Асоціативний кущ».

Доберіть і запишіть якомога більше слів, що виникають від асоціації зі словом Україна.

8.   Виразне читання духовного гімну України — твору О. Кониського «Молитва».

Цікаво!

Молитва виникла на основі первісних магічних замовлянь і заплітань як звертання до бога, до надприродних сил із проханням про дарування різних благ і відвернення зла. Молитва є невід’ємною частиною всіх релігійних культів, обов’язковим атрибутом обрядів богослужінь, церковних свят. Молитва пов’язана з вірою в магічну силу слова.

У літературі молитва — це переважно поетичні твори на біблійні та життєві сюжети.

9.   Завдання пошуково-дослідницького характеру.

Доведіть схожість «Молитви» з релігійними молитвами.

(Як і в церковних молитвах, у творі О. Кониського є звернення до Бога, окличні речення, які надають молитві емоційності, повтори, що додають виразності. Використовуються епітети — великий, єдиний,— це підкреслює глибоку віру й пошану народу до Творця. Зі справжньою молитвою цю пісню-гімн зближує вживання старослов’янізмів: осіни, многая, храни.)

  • ІV. Закріплення знань, умінь і навичок

Гра «Шифрувальник».

Розшифруйте три ключових слова до теми.

О

Т

І

 

Р

 

Т

П

А

Відповідь: патріот.

І

Т

Р

С

Л

Ь

Ц

І

Відповідь: стрільці.

О

Л

Т

 

И

 

В

М

А

Відповідь: молитва.

  • V. Домашнє завдання

Виразно читати вивчені твори, переказувати, висловлювати свої думки та враження.

  • VІ. Підсумок уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

— Для мене було новим…

Категорія: Українська література 6 клас | Додав: uthitel (13.09.2014)
Переглядів: 3182 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: