Уроки № 66–67 Позакласне читання. Сучасний український дитячий детектив, фентезі - Українська література 5 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська література 5 клас

Уроки № 66–67 Позакласне читання. Сучасний український дитячий детектив, фентезі

Уроки № 66–67

Позакласне читання. Сучасний український дитячий детектив, фентезі

Мета: ознайомити учнів із сучасним українським дитячим детективом, фентезі; розширити коло читацьких зацікавлень п’ятикласників; розвивати інтерес до художнього читання творів різних тематики та жанрів, навички висловлення власних думок з приводу прочитаного; сприяти розширенню кругозору учнів

Очікувані результати: учні цікавляться літературою різної тематики та різних жанрів, знають особливості пригодницької літератури, детективів і фентезі, уміють їх аналізувати, робити висновки.

Теорія літератури: детектив, фентезі, відгук про твір художньої літератури.

Обладнання: виставка творів сучасної української пригодницької, детективної літератури та фентезі, портрети письменників — авторів цих творів

Тип уроку: бесіда з позакласного читання.

§ І.   Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Вступне слово вчителя.

Коли ви приходите до бібліотеки, то на поличках бачите безліч книжок. Як дізнатися, котра з них найцікавіша? Адже один любить історичні книжки, другий — твори про природу, третій захоплюється технікою. Проте рідко кого залишає байдужим поличка з пригодницькою літературою, детективами, фентезі. Ось цьому й буде присвячено наш урок.

§ ІІ.  Основний зміст роботи

1.   Презентація читацьких щоденників учнів.

2.   Ознайомлення з поняттями «детектив», «фентезі».

Детектив — літературний твір, кінофільм, зміст яких присвячено розкриттю злочину. Ще детективом називають агента таємної служби розшуку, сищика.

Фентезі — літературний твір, у якому наявні магія, чаклунство; з героями відбуваються дивовижні, фантастичні пригоди. Хоч творці фентезі й поринають у світ необмеженої фантазії, пишуть про чарівний, неіснуючий світ, але він має спільне з нашим реальним життям. А саме — з проявами добра, зла, любові, дружби, вірності, відповідальності за долю слабших істот, якими є люди порівняно з космічними або потойбічними чарівними силами. Засновником цього літературного жанру є відомий англійський учений та письменник Джон Рональд Ройл Толкін, автор знаменитого твору «Володар перснів».

3.   Колективна робота.

Аналіз улюбленого твору пригодницького жанру, детективу, фентезі (тема, зміст, художні образи, особливості, головна думка).

4.   Огляд сучасної української пригодницької, детективної літератури та творів у жанрі фентезі.

(Наприклад, творів для дітей М. і С. Дяченків.)

5.   Ознайомлення зі збіркою Валентини Василівни Гуріної «Казковий детектив».

(Гуріна В. В. Казковий детектив — Х.: Белкар-книга, 2010.— 64 с.)

Анотація

З героями захоплюючих казкових детективів, що ввійшли до цієї збірки, читачі потраплять у вирій карколомних подій: здійснять подорож у паралельний світ, знайдуть чарівну кульку, яка виконує будь-які бажання, познайомляться з прибульцями з майбутнього і потраплять у полон до підступного чаклуна. Але все скінчиться добре тому, що юні герої дуже хоробрі, кмітливі й винахідливі.

Знахідка

Після уроків клас висаджував у парку недалеко від школи молоді деревця. Славко і Олег копали ямку. Точніше кажучи, хлопці з лопатами тупцювали навколо невеличкого заглиблення у землі. Раптом лопата Олега наткнулася на щось тверде.

— Ой! Там щось є! — радісно вигукнув він.— Напевно, це скарби піратів, а може, скелет динозавра!

Хлопчик нахилився і став руками розгрібати землю.

— Мабуть, якась каменюка,— зневажливо мовив Славко.— Усі скарби і без нас давно вже знайдені…

— Виходить, не всі! — посміхнувся Олег, витягаючи назовні маленьку металеву скриньку.

Затамувавши подих, хлопчик хутко відкинув кришку і зазирнув усередину.

— Якому дотепнику спало на думку ховати під землею носову хустинку, шматок старого пергаменту і звичайнісіньку скляну кульку? — розчаровано зітхнув він.— Теж мені скарби!

Славко підніс блакитну кульку до очей, подивився крізь неї на сонце і мовив:

— Пити ж як хочеться! Я б не відмовився від пляшечки мінеральної…

І тієї ж миті у нього в руках з’явилася пластикова пляшка з водою!

— Овва! Як це в тебе вийшло? — здивувався Олег, хутко відкрутив кришку і обережно ковтнув.— Справжня мінералка! Охолоджена… Ну й дива!

— Не знаю! Якось само собою…— розгублено мовив Славко.— Я тільки ось так подивився на кульку і мовив: хочу мінералки!

І раптом Славку в руки хтось невидимий знову тицьнув пляшку з водою.

— Виходить, моя знахідка — не такий вже й мотлох,— зрадів Олег.— Б’юсь об заклад, кулька чарівна!

— Хто б сумнівався! — посміхнувся Славко.

Та їхню розмову зненацька обірвала староста класу Яна Шульга:

— Як вам тільки не соромно, хлопці? Півгодини тупцюєте на одному місці, а користі — нуль!

Славко зашарівся і завзято почав длубати землю лопатою. Олег швиденько заховав зна­хідку до кишені і приєднався до товариша.

***

— Ні, треба діяти якось інакше,— мовив Олег.— Ми повинні якнайшвидше позбутися усіх цих речей!

— Вірно! — зрадів Славко.— Ми ж можемо у будь-який час знову начаклувати собі усе, що тільки заманеться.

Він підніс до очей блакитну кульку і мовив:

— Бажаю, щоб усі речі, які ми начаклували, негайно зникли!

Але усе залишилося на своїх місцях, і тільки молочна калюжа на підлозі стала ще більшою. Здавалося, що начакловані речі уперто відмовляються зникати!

— Ой, лишенько! Що ж я мамі скажу! Вона ж за годину додому повернеться! — непокоївся Славко.

Олег, дивлячись на чарівну кульку, замріяно мовив:

— От якби ми були дорослими, то не треба було б виправдовуватися перед батьками і щось пояснювати, жили б собі, як кому заманеться…

І тієї ж миті Славко відчув, що руки і ноги його почали швидко рости, ставати довгими і міцними. Він подивився на Олега і побачив замість товариша якогось кремезного здорованя з вусами. Потім сам підбіг до дзеркала і зойкнув, бо звідти на нього суворо зиркнув незнайомий бородань…

— Ой, лишенько! Що ж ти накоїв? Навіщо ти побажав, щоб ми стали дорослими?! — вигукнув Славко.— Нас же тепер рідні батьки не впізнають!…

(Із книги В. Гуріної «Казковий детектив»)

§ ІІІ.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1.   Зробити запис до читацького щоденника — відгук щодо прочитаного твору.

2.   Підготуватися до контрольної роботи за творчістю Гр. Тютюнника, М. Вінграновського, творами літератури рідного краю та позакласного читання.

§ ІV.  Підсумок уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

— Найцікавішим сьогодні мені здалося…

Категорія: Українська література 5 клас | Додав: uthitel (01.01.2014)
Переглядів: 2654 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: