Урок № ЗО. ЛЕОНІД ГЛІБОВ. «ХИМЕРНИЙ, МАЛЕНЬКИЙ...», «ЩО ЗА ПТИЦЯ?», «ХТО ВОНА?» - Українська література 5 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська література 5 клас

Урок № ЗО. ЛЕОНІД ГЛІБОВ. «ХИМЕРНИЙ, МАЛЕНЬКИЙ...», «ЩО ЗА ПТИЦЯ?», «ХТО ВОНА?»

 

Урок № ЗО. ЛЕОНІД ГЛІБОВ. «ХИМЕРНИЙ, МАЛЕНЬКИЙ...», «ЩО ЗА ПТИЦЯ?», «ХТО ВОНА?»

Мета:

•  навчальна: подати стислі відомості про Л. Глібова, фольклорну основу його віршо­ваних загадок, особливості поетичної мови, навчати знаходити в загадках письмен­ника казкові елементи, гумор, пестливі слова та визначати їхню роль у тексті;

•  розвивальна: формувати вміння виразно, осмислено читати загадки, пояснювати способи їхнього відгадування, розвивати комунікативні вміння коментувати особ­ливості поетичних загадок Л. Глібова; сприяти розвитку кмітливості, розумових зді­бностей, пам'яті, творчої уяви;

•  виховна: сприяти усвідомленню життєствердної сили радісного, піднесеного на­строю, викликаного дотепним, доброзичливим настроєм. Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: виставка літератури, портрет Л. Глібова.

Теорія літератури: акровірш.

ПЕРЕБІГУРОКУ

 І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ

III. ЗАСВОЄННЯ НОВОЇ ІНФОРМАЦІЇ В ПРОЦЕСІ

      ВИКОНАННЯ ПРАКТИЧНИХ ЗАВДАНЬ

        Лекція вчителя

  Леонід Іванович Глібов народився 5 березня 1827 року в с. Веселий Поділ

Полтавщині в родині управителя поміщицьким маєтком. Але пізніше бать­ко разом зі своїм паном переїхав у с. Горби Кременчуцького повіту. Малий Лео­нід часто бігав гратися до панського маєтку та іноді ставав свідком жорстокого ставлення до кріпаків, а часто навіть заступався за них. Початкову освіту Лео­нід здобув дома: його навчала мати, пан, місцевий священик. Пізніше Леонід почав ходити до Полтавської гімназії. Тут, відірваний від родини, він дуже су­мував. І цей сум почав викладати на папері. Так з'явився перший вірш «Сон». А вже 1847 року в Полтаві гімназист надрукував першу збірку поетичних тво­рів. Хлопець дуже радів, але недовго: розлючений інспектор гімназії не міг пробачити йому, що посмів друкуватися без дозволу. Леонід захворів і повернувся додому, так і не закінчивши гімназію. Улітку 1848 року до рук Л. Глібова потрапив «Козар». Він дуже вплинув на письменника, і Л. Глібов відтепер почав писати українською мовою. Л. Глі­бов мав багато псевдонімів: Простодушний, Непостійний Співробітник, Капітан Ботвіан, у творах для дітей письменник підписувався «Дідусь Кенар».

•   Леонід Глібов за своє життя написав 107 байок! А ще він писав ліричні вірші. Є в письменника й особлива група творів — загадки, жарти, поезія для дітей.

Усе своє життя Леонід Глібов намагався боротися з несправедливістю.

 Бесіда з учнями

     1. Де й коли народився Леонід Глібов?

2. Чому письменнику не вдалося за­кінчити гімназію?

3. Як Л. Глібов ставився до проявів несправедливості?

Виразне читання твору «Химерний, маленький...»

Словникова робота

 Поясніть значення слів «коханчик», «макітра», «шкандибати», «прибра­тися», «окріп».

Збагачуй своє мовлення

Доберіть синоніми до слів «химерний», «коханий», «пропасти».

Робота з таблицею

Заповніть таблицю, дописавши образні вислови, ужиті Л. Глібовим у вір­шованій загадці «Химерний, маленький...».

Дія

Образний вислів

Вареник зліпили

«у тісто прибравсь»

Поклали начинку

 

Вареник кипить

 

Вареник їдять

 

Бесіда з учнями

1. Із скількох частин складається загадка? 2, Яким ви уявляєте оповідача загадки? 3. Яка головна ідея загадки? 4. Знайдіть у тексті пестливі слова (сло­ва з відтінком зменшуваності, ніжності: маленький, товстенький, коханчик). Яку роль вони відіграють у загадці?

Виразне читання твору «Що за птиця?» Коментар учителя

Ти, Максимку, щось притих?

— Я читаю акростих!

— Що воно така за штука? — Запитав дідусь онука.

— Перші літери рядків Зверху вниз я разом звів, Ось і вийшло слово з них,     . Це, дідусю,— акростих

М. Романченко

«Що за птиця» — акровірш. Акровірш (акростих) — це вірш, написаний таким чином, що початкові букви рядків згори вниз утворюють слово або сло­восполучення — відгадку.

Бесіда з учнями

1. Спробуйте відгадати загадку. Як ви здогадалися, про що йдеться? 2. Які два образи протиставляються у творі? 3. Які художні засоби допомагають авто­рові розкрити основну думку твору? 4. Які якості мухи висміює письменник? 5. Прочитайте перші літери в кожному рядку.

Робота з підручником

Виконайте вправу «Збагачуй своє мовлення» на сторінці 154.

Виразне читання твору «Хто вона?»

Бесіда з учнями

1. Чи можна відгадати цю загадку, не читаючи перших літер рядків? 2. Які художні засоби наявні в акровірші? 3. Назвіть пестливі слова, використані в тексті твору. З якою, метою вдається до них автор? ,

Робота з підручником

 Виконайте вправу «Будь уважним до слова» на сторінці 155.

IV. ПІДСУМОК УРОКУ

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

 Складіть власні акровірші.

Категорія: Українська література 5 клас | Додав: uthitel (12.12.2013)
Переглядів: 2772 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: