Урок № 9 Народна казка. «Ох» - Українська література 5 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська література 5 клас

Урок № 9 Народна казка. «Ох»

Урок № 9

Народна казка. «Ох»

Мета: ознайомити учнів зі змістом народної казки «Ох»; розвивати навички виразного читання, переказування, коментування

Очікувані результати: учні знають зміст казки, вміють її переказувати, коментувати основні епізоди, висловлювати власні думки про героїв та їхні вчинки; розуміють значення фантазії в житті людини.

Теорія літератури: народна казка та її ознаки.

Обладнання: підручник, текст казки «Ох»

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

  • І.   Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Вступне слово вчителя.

Щасливі ті батьки, у яких виростають добрі, працьовиті, шанобливі діти, що стають їм відрадою на схилі літ. І гірко й сумно, коли відбувається навпаки. Тому чимало народних казок вчить, як перевиховувати ледачих сина чи доньку. Казка «Ох», з якою ми сьогодні ознайомимося, поєднує багато мотивів — і перевиховання сина, і кмітливість у виконанні завдань та вирішенні проблем, і перетворення дурня на розумного, і здобуття несподіваної винагороди або свого щастя.

  • ІІ.  Актуалізація опорних знань учнів

1.   Перевірка домашнього завдання.

1)   Переказування казки «Мудра дівчина» від імені Марусі, її батька, багатого брата, пана.

2)   Бесіда за питаннями підручника.

2.   Завдання учням.

Стисло перекажіть казки народів світу подібної тематики (про мудру просту дівчину).

3.   Робота над характеристикою дійових осіб.

Виберіть із поданих прикметників ті, якими можна схарактеризувати героїв казки «Мудра дівчина», й заповніть таблицю.

Мудрий, добрий, сміливий, упевнений, відвертий, кмітливий, дотепний, уважний, розсудливий, винахідливий, правдивий, працьовитий, розважливий, розумний, роботящий, порядний, богобоязливий, люблячий, ледачий, жадібний, боязкий, заздрісний, зажерливий, дурний, скупий, винахідливий, вигадливий, жорстокий.

  • IІІ.  Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

1.   Робота з підручником.

Опрацювання статті-коментаря до теми.

2.   Виразне читання казки «Ох».

3.   Словникова робота, обмін враженнями щодо прочитаного.

4.   Евристична бесіда, виконання завдань творчого характеру.

— Що було основою добробуту селянина, до чого він прагнув привчити дітей? (Праця, до роботи.)

— Поясніть вирази: дурно хліб переводити (не приносити користі), не братися й за холодну воду (нічого не робити), не до того (не мати можливості приділяти уваги кому-, чому-небудь), навчити розуму (виховувати когось відповідно до усталених норм, правил, звичаїв тощо), ударити по руках (домовитися), своя кров (рідний).

— Яким був цар Ох? Опишіть його самого та його родину. («От як повів його Ох, та повів аж на той світ, під землю, та й привів до зеленої хатки, очеретом обтиканої. А в тій хатці усе зелене: і стіни зелені, і лавки зелені, і Охова жінка зелена, і діти, сказано — все, все. А за наймичок в Оха мавки — такі зелені, як рута!»)

— Як Ох учив наймита працювати? Хто допоміг батькові впізнати сина? Кого чи що він уособлює? (Спалював, а потім воскрешав живлющою водою. Білий дід. Дід уособлює Добро, співчуття, милосердя.)

— Яким чином син допоміг батькові стати заможнішим? (Перетворювався на хорта, сокола, коня. Пани його купляли, а він потім тікав.)

— Чому син знову опинився в неволі й завдяки чому звільнився? (Батько не послухався поради сина й продав коня, на якого той перетворився, з недоуздком.)

— Які реальні деталі вам здалися фантастичними? («Царівна шмаття пере», «цар довго морщився, що за простого оддає свою дочку, а далі порадився цар, та взяли їх поблагословили та й подружили».)

  • ІV.  Закріплення знань, умінь та навичок

1.   Робота з таблицею «Реальне і фантастичне в народній казці “Ох”».

2.   Вікторина «Найуважніший».

— На що або кого перетворювався хлопець із казки «Ох»? (На просо, голуба, хорта, сокола, коня, окуня, гранатовий перстень, пшоно.)

— На кого перетворювався лісовий цар Ох, щоб повернути свого наймита? (На цигана, щуку, купця, півня.)

  • V.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

Навчитися виразно читати, переказувати казку, виділяти головні епізоди й коментувати їх.

  • VІ.  Підсумок уроку

Заключна бесіда.

— Про які фантастичні істоти ви дізналися з казки? (Про лісового царя, мавок.)

— Чим для вас цікава ця казка?

Категорія: Українська література 5 клас | Додав: uthitel (26.08.2014)
Переглядів: 6499 | Рейтинг: 1.5/2
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: