Урок № 8 Народна казка. «Мудра дівчина» - Українська література 5 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська література 5 клас

Урок № 8 Народна казка. «Мудра дівчина»

Урок № 8

Народна казка. «Мудра дівчина»

Мета: ознайомити учнів зі змістом казки та її ідейно-художніми особливостями; розвивати навички виразного читання, переказування казок, виділення головних епізодів, висловлення власних міркувань про героїв та події

Очікувані результати: учні знають зміст, особливості побудови казки, уміють виділяти головні епізоди, характеризувати героїв твору, висловлювати власне ставлення до них.

Теорія літератури: казка, зачин, кінцівка.

Обладнання: підручник, текст казки «Мудра дівчина»

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

  • І.   Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Вступне слово вчителя.

Коли царю Соломону запропонували взяти для себе в подарунок багатство, славу або мудрість, він обрав останнє і виграв, бо завдяки своїй мудрості здобув і багатство, і славу. Проста сільська дівчина Маруся не здобула ні слави, ні багатства, але виручила за допомогою своєї мудрості та кмітливості з біди і батька, і себе, показавши, що не все в житті вирішується тільки грошима. Про це ми й поміркуємо сьогодні на уроці.

  • ІІ.  Актуалізація опорних знань учнів

Завдання учням.

Схарактеризуйте дядька та небожа — звичайного хлопця і короля.

  • IІІ.  Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

1.   Виразне читання казки «Мудра дівчина».

2.   Словникова робота.

Ізласкавитися — тут: пожаліти.

Позиватися — судитися.

Лікоть — тут: старовинна міра довжини.

Гребінка — довгаста пластинка із зубцями для розчісування волосся, куделі та ін.

Днище — дошка, у яку закладають гребінь під час прядіння ниток ручним способом.

Ґринджоли — сани.

3.   Робота над переказом.

3.   Робота над переказом.

Перекажіть казку від імені дівчини Марусі, бідного брата, багатого брата, пана.

Орієнтовні початки переказу

1)   Я Маруся. Живемо ми з батьком бідно, але чесно. Якось мій дядько запропонував нам узяти в нього дійну корову з тим, щоб ми потроху за неї відробили. Батько відробив, а дядько пошкодував корови й почав вимагати, щоб повернули назад. А ми ж таки відробили… Тож довелося іти до пана, щоб розсудив. Пан, не довго думаючи, загадав загадки, а я їх відгадала. Ох і розсердився пан, як дізнався, що його мудрі загадки відгадала я, проста дівчина! Задав батькові ще важчі завдання…

2)   Я бідний чоловік. Живемо ми вдвох із дочкою Марусею. Така вона в мене добра та розумна вдалася! От якось мій багатий брат запропонував мені взяти корову, щоб потім відробити. Я погодився: хай, думаю, дитина молочком поласує. Відробив усе до копійчини, а братові стало шкода корови, хотів забрати назад. Але й мені шкода своєї праці… Довелося йти до пана, щоб розсудив нас. А пан, недовго думаючи, задав такі хитрі загадки, що я й не знав, як до них підступитися. Дякувати Марусеньці — швидко вона їх повідгадувала. Ох і лютував наш пан, як дізнався, що його мудрі загадки відгадала проста сільська дівчина! Задав іще важчі завдання…

3)   Я заможний чоловік, живу в достатку, господарство в мене міцненьке. А ось мій брат — так той бідний-бідний. Живе сам із дочкою. От пожалів я їх, вирішив віддати їм дійну корову з тим, щоб вони мені потроху за неї відробили. Зараз мені особливо потрібні зайві робочі руки — і орати, й сіяти, й сіно косити. Працював брат у мене з рік. Воно й добре, але, як подумати, то скільки там тієї праці, а то ж таки корова! Е ні, дурних нема. Заберу, думаю, свою худобинку назад. І вони не ображатимуться — цілий рік молочко пили. Але брат чомусь не погодився віддавати. Отак і роби людям добро! Що ж, довелося йти до пана, щоб розсудив. А пану ніколи з нами возитися, тож і задав він обом загадки. Хто відгадає, того й корова. Спершу загадки мені здалися легкими, але все виявилося складнішим. Мій брат теж не вгадав, так його дочка, клята Маруся, відгадала. Програв я корову… Але ж і вони скільки клопоту мали, як виявилося, що племінниця розумніша за пана…

4)   Я багатий і мудрий пан. Усі селяни приходять до мене за порадами або щоб я їх суперечку вирішив. Ось одного разу прийшли до мене двоє братів, багатий і бідний. Багатий дав бідному корову, щоб той одробив, а коли брат відпрацював, пошкодував багатий своєї худобини, захотів повернути її назад. Бідний теж не віддає, бо відробив за неї. От і прийшли до мене позиватися. А мені не хотілося довго думати, тож задав я їм загадки. Хай думають: хто відгадає, того й корова буде. Прийшли брати другого дня. Багатий наперед виступає, радий, що знає. Став говорити, але зовсім не те. А бідний вгадав! Здивувався я й розгнівався, став розпитувати, чи сам він здогадався. А той, дурний, та й зізнався, що йому загадки допомогла розгадати дочка Маруся. Тут мене ще більше досада забрала: щоб проста сільська дівчина, та й мене перемудрувала! Ось дам я їй такі завдання, що хай знає…

4.   Інтерактивна вправа «Мозковий штурм».

Визначте головну думку казки «Мудра дівчина».

Орієнтовні відповіді

— Треба розвивати свої розум, кмітливість, щоб зуміти допомогти собі й іншим.

— Необхідно вміти захищати власну гідність і честь, гідність своїх близьких.

— Не можна бути таким жадібним, як багатий брат, і жалкувати про зроблені добрі справи.

  • ІV.  Закріплення знань, умінь та навичок

Тестові завдання.

  • V.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1.   Завдання для всього класу.

Уміти виразно читати, переказувати казку від імені різних героїв, коментувати окремі епізоди, висловлювати власну думку з приводу прочитаного.

2.   Завдання підвищеної складності.

Знайти інші казки народів світу подібної тематики.

  • VІ.  Підсумок уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

— Маруся мені запам’яталася й сподобалася тим…

Категорія: Українська література 5 клас | Додав: uthitel (26.08.2014)
Переглядів: 3939 | Рейтинг: 2.0/1
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: