Урок № 6 Тема. Народні перекази. «Білгородський кисіль», «Прийом у запорожців», «Ой Морозе-Морозенку». Перекази рідного краю, родинні пере - Українська література 5 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська література 5 клас

Урок № 6 Тема. Народні перекази. «Білгородський кисіль», «Прийом у запорожців», «Ой Морозе-Морозенку». Перекази рідного краю, родинні пере

 

Урок № 6

Тема. Народні перекази. «Білгородський кисіль», «Прийом у запорожців»,
 «Ой Морозе-Морозенку». Перекази рідного краю, родинні перекази

Мета: ознайомити учнів із народними переказами українців; розвивати допитливість, навички виразного читання переказів, пояснення їхнього змісту

Очікувані результати: учні знають зміст українських легенд, уміють виразно їх читати, переказувати, тлумачити; цікавляться походженням географічних назв рідного краю.

Теорія літератури: фольклор, переказ.

Обладнання: підручник, тексти переказів, ілюстрації до теми

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

  • І.   Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Вступне слово вчителя.

У нашій історії багато славних і разом із тим трагічних сторінок. Це і протистояння численним ворогам, і козацькі походи, й особисті мужність, відвага, вірність, патріотизм кращих синів України. Славу про них донесли до нас народні перекази, з якими ми ознайомимося на сьогоднішньому уроці. І продовжимо роботу над нашим проектом з літератури рідного краю, адже цікаві, невідомі ще перекази, можливо, зберігаються в пам’яті представників старшого покоління вашої власної родини.

  • ІІ.  Актуалізація опорних знань учнів

Перевірка домашнього завдання.

1)   Виразне читання, переказ прочитаних легенд, бесіда за питаннями підручника.

2)   Заслуховування місцевих топонімічних легенд (можна створити відеопрезентацію, альбом та ін.).

  • IІІ.  Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

1.   Робота з підручником.

Опрацювання статті-коментаря до теми.

2.   Виразне читання народного переказу «Білгородський кисіль».

3.   Словникова робота, обмін враженнями щодо прочитаного.

Печеніги — тюркські кочові племена.

Віче — у Давній Русі — народні збори, що були вищим органом влади в деяких містах.

Бовтанка — рідкий розчин чого-небудь.

Луб’янець — виріб, зроблений із частини кори молодих листяних дерев, переважно липи.

Медуші — комора для зберігання меду.

Загадав — тут: наказав.

Пощо губите нас — навіщо ведете нас до загибелі.

Корчага — велика глиняна посудина з вузькою шийкою для зберігання зерна або рідини.

4.   Евристична бесіда.

— Про які часи розповідається в переказі?

(Часи князя Володимира й нападів на Київську Русь печенігів.)

— Чому Білгород потрапив в облогу?

(Печеніги скористалися відсутністю князя та його війська.)

— Що стало причиною того, що старець не погодився з рішенням віче?

(Старець знав, як можна ще спробувати відвернути лихо від міста.)

— Чому печеніги вирішили зняти облогу й відступити?

(Вони зрозуміли, що білгородцям допомагає сама земля і їм їх не перемогти.)

5.   Проблемне питання.

Проблемні завдання.

1)   Додайте до узагальненого образу козаків із попереднього переказу ті риси характеру, які притаманні Морозенкові як кращому представникові українського козацтва.

2)   Знайдіть спільне та відмінне між переказами та легендами, спираючись на висловлювання літературознавців.

3)   Прокоментуйте висловлювання літературознавця.

«Легенди та перекази — споріднені жанри народної прози, які відрізняються від казок насамперед посиланням на вірогідність зображуваного. У народному побуті легенди й перекази не мають чіткого розмежування, перекази часто насичені легендарними мотивами, а дивовижне та неможливе у легенді виступає в органічній єдності з повсякденним і звичайним».

(Л. Дунаєвська)

6.   Виразне читання народного переказу «Прийом у запорожців».

7.   Словникова робота, обмін враженнями щодо прочитаного.

8.   Асоціативний диктант.

Запишіть назви лише тих якостей, що їх, за народним переказом, цінують козаки в чоловіках.

Сміливість, поміркованість, рішучість, почуття гумору, серйозність, освіченість, відвага, суворість, сила духу, щирість, незворушність, завзяття, патріотизм.

9.   Виразне читання народного переказу «Ой Морозе-Морозенку».

10. Словникова робота, обмін враженнями щодо прочитаного.

  • ІV.  Закріплення знань, умінь та навичок

Проблемні завдання.

1)   Додайте до узагальненого образу козаків із попереднього переказу ті риси характеру, які притаманні Морозенкові як кращому представникові українського козацтва.

2)   Знайдіть спільне та відмінне між переказами та легендами, спираючись на висловлювання літературознавців.

3)   Прокоментуйте висловлювання літературознавця.

«Легенди та перекази — споріднені жанри народної прози, які відрізняються від казок насамперед посиланням на вірогідність зображуваного. У народному побуті легенди й перекази не мають чіткого розмежування, перекази часто насичені легендарними мотивами, а дивовижне та неможливе у легенді виступає в органічній єдності з повсякденним і звичайним».

(Л. Дунаєвська)

  • V.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1.   Завдання для всього класу.

Виразно читати, переказувати, коментувати зміст прочитаного, висловлювати власну думку про нього.

2.   Завдання підвищеної складності.

Записати й підготувати для презентації цікаві перекази про старших представників вашої власної родини (про професію, захоплення, талант, особливі здібності, спогади прапрадідусів та прапрабабусь, прадідусів, прабабусь про цікаві випадки з їхнього життя, історичні події, свідками яких вони були, і под.)

  • VІ.  Підсумок уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

— Перекази, на відміну від легенд, для мене є…

Категорія: Українська література 5 клас | Додав: uthitel (26.08.2014)
Переглядів: 3270 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: