Урок № 64 М. Вінграновський. «Сіроманець». Образ Сашка - Українська література 5 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська література 5 клас

Урок № 64 М. Вінграновський. «Сіроманець». Образ Сашка

Урок № 64

М. Вінграновський. «Сіроманець». Образ Сашка

Мета: допомогти учням глибше усвідомити зміст твору, значення художніх образів, головну думку; розвивати навички характеризування героїв за планом, висловлення власної оцінки їхніх дій та вчинків

Очікувані результати: учні знають зміст твору, розуміють його головні думки, уміють характеризувати героїв, прогнозувати їхню подальшу долю; мають почуття милосердя й відповідальності за «братів наших менших», тих, кого приручили.

Теорія літератури: оповідання, головний герой, другорядні герої, характеристика, художні засоби.

Обладнання: підручник, портрет М. Вінграновського, текст повісті «Сіроманець», ілюстрації до твору

Тип уроку: формування і вдосконалення вмінь та навичок.

§ І.   Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Вступне слово вчителя.

Кажуть, що діти й тварини добре розуміють одне одного. Мабуть тому, що дитина має світлу, чисту, нехитру душу. Сашко, головний герой повісті М. Вінграновського, усім серцем сприйняв скрутне становище Сіроманця, поставив його в один ряд зі старими людьми, які потребують допомоги, незрячими, що їх треба лікувати в найкращих клініках, у знаменитих лікарів. І дав урок моральності та гуманності дорослим, що прагнуть задовольнити власні амбіції та не шкодують зусиль для здійснення своїх злостивих замірів. Про це й піде мова на сьогоднішньому уроці.

§ ІІ.  Формування і вдосконалення вмінь та навичок

1.   Робота над переказом.

(Учні переказують найцікавіші епізоди твору.)

2.   Інтерактивна вправа «Мозковий штурм».

Визначте тему та ідею повісті.

Орієнтовні відповіді

Тема

— Про дружбу хлопчика й вовка.

— Про добре ставлення до тих, хто потребує допомоги, до братів наших менших.

— Про гармонійні стосунки людини й природи.

Головна думка, ідея твору

— Потрібно гуманно ставитися до беззахисних тварин.

— Треба вміти жити в гармонії з природою, бережливо, з повагою ставитися до матінки-природи, частинкою якої є й людина.

3.   Проблемне питання.

— Хто є головним героєм — Сашко чи Сіроманець? Чому? Адже твір називається «Сіроманець»?

(Головним героєм є Сашко, бо він людина, діє осмислено, обґрунтовано. Вовк відчуває друга інтуїтивно. А назва така тому, що історія незвичайна, унікальна й пов’язана саме із Сіроманцем.)

4.   Колективне складання плану до характеристики образу Сашка.

Орієнтовний план

1)   Хто такий Сашко, його вік, де він живе?

2)   Хто його батьки, як вони ставляться до нього?

3)   Чим він займається, як вчиться, що вміє робити?

4)   Як хлопець ставиться до Сіроманця, чому, що для нього зробив?

5)   Які риси характеру притаманні Сашкові, у чому вони виявляються?

6)   Чи має хлопчик мрію, яку саме?

7)   Чим Сашко відрізняється від багатьох сучасних школярів?

(Замість плану можна скласти «паспорт» (ім’я, вік, батьки, освіта, заняття, захоплення, характер, вчинки.)

5.   Робота над усним твором-характеристикою головного героя за планом.

6.   Завдання учням.

Схарактеризуйте інші образи твору за допомогою епітетів, порівнянь, метафор.

(Сіроманець — сміливий, мудрий, вірний, кмітливий, дитя природи.

Чепіжний — злий, жорстокий, мстивий, злопам’ятний, настирливий, упертий, як віслюк.

Батько, мати — добрі, турботливі, мудрі, найрідніші люди, привчають сина до праці, самостійності тощо.)

7.   Творча робота.

Придумайте власне закінчення твору.

Орієнтовна відповідь

У клініці Філатова в Одесі проханню хлопчика вилікувати вовкові очі здивувалися, потім посміялися, подумавши, що це жарт. Але почули на подвір’ї собачий ґвалт, визирнули у вікно й побачили, що на подвір’ї справді сидить вовчисько. Лікар почав пояснювати Сашкові, що це лікарня для людей, що він ніколи не робив операцій тваринам. Крім того, він не знає, що з вовком. Можливо, той просто дуже старий, і жодна операція йому не допоможе. Сашко став умовляти, доводити, що це його друг, що друзів у біді не кидають, що цей вовк урятував дитину, сина льотчика — Андрійка, показував газету. Останнім аргументом хлопчика було питання: «А якби ваш, наприклад, собака занедужав, ви б не стали йому допомагати?» Лікар згадав свого улюбленця Джульбарса й… погодився. Сіроманцеві пощастило. Його зір вдалося відновити. Він зустрів самотню вовчицю, яка давно йому подобалася, і в них народилися вовченята зі сріб­ними очима. А Сашко виріс, вивчився й став лісником. Тепер у нього повен ліс друзів та помічників.

§ ІІІ.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1)   Уміти характеризувати образ Сашка, Сіроманця та інших героїв твору, висловлювати власне ставлення до їхніх дій та вчинків.

2)   Підготуватися до уроку з літератури рідного краю.

§ VІ.  Підсумок уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

— До тварин, звірів я ставлюся…

— Твір М. Вінграновського примусив мене замислитися над тим…

Категорія: Українська література 5 клас | Додав: uthitel (01.01.2014)
Переглядів: 23633 | Коментарі: 1 | Рейтинг: 3.5/15
Всього коментарів: 1
1  
а де образ Сашка

Ім`я *:
Email *:
Код *: