Урок № 63 М. Вінграновський. «Сіроманець». Гуманізм повісті - Українська література 5 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська література 5 клас

Урок № 63 М. Вінграновський. «Сіроманець». Гуманізм повісті

Урок № 63

М. Вінграновський. «Сіроманець». Гуманізм повісті

Мета: продовжити знайомство учнів зі змістом твору, допомогти усвідомити її ідейно-художні особливості; розвивати навички виразного читання, переказування, виокремлення ключових епізодів, їх коментування, висловлення власної думки з приводу прочитаного

Очікувані результати: учні добре знають зміст твору, зацікавлені ним, уміють його переказувати, виділяти головне, аналізувати; розуміють виховне значення повісті.

Теорія літератури: повість, художні образи, художні засоби.

Обладнання: підручник, портрет М. Вінграновського, текст повісті «Сіроманець», ілюстрації до твору

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

§ І.   Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Вступне слово вчителя.

Повість «Сіроманець» М. Вінграновського, з якою ми почали знайомство,— захоплююча та драматична історія про хлопчика й вовка, приклад гармонії людини й природи. На жаль, люди, особливо міські жителі, дедалі більше віддаляються від природи: «одягають» землю в асфальт і бетон, вирубують ліси, забруднюють воду та атмосферу; мало спостерігають за птахами й звірами, не помічають краси довкілля. І природа все частіше гнівається, відповідає людям стихійними лихами, катастрофами всесвітнього масштабу та іншими бідами. Тож напівфантастичний твір письменника закликає нас до любові та взаєморозуміння, життя в єдності з матінкою-природою. Про це ми й поміркуємо сьогодні на уроці.

§ ІІ.  Актуалізація опорних знань учнів

Перевірка домашнього завдання.

Виразне читання, переказування уривків, ключових епізодів з повісті «Сіроманець», коментування та висловлення власної думки з приводу прочитаного.

§ ІІІ.  Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

1.   Виразне читання повісті М. Вінграновського «Сіроманець».

(Учні виразно читають другу умовну частину повісті — від епізоду про те, як Сашко йде лісом додому з однокласницею Галею Грушецькою, до кінця твору.)

2.   Словникова робота.

(Проводиться за питаннями учнів.)

3.   Обмін враженнями щодо прочитаного. Бесіда.

— Чи сподобався вам твір?

— Як був осоромлений Чепіжний?

(З’явилося фото в районній газеті, на якому вовк перестрибує через нього, лежачого.)

— Де перебував Сіроманець?

(На полігоні.)

— Як Сіроманець заробив собі на обід? Що це нагадує?

(Вловив ворона; нагадує відомі казки та байки.)

— Хто врятував Сіроманця в стужу?

(Андрійко Лях та льотчики.)

— Як вовк віддячив льотчикам та Андрійкові?

(Знайшов та врятував хлопчика.)

— Ким мріяв стати Сашко?

(Лісником.)

— Прочитайте опис Сіроманця. Які почуття «закладені» в цьому портреті?

«Високий, широкогрудий, з малими вушками на великій голові, з великими димчастими незрячими очима. …Великі срібні сльози котилися по його морді і падали на пісок під лапи».

(Захоплення, любов, радість, від розуміння друзів.)

— На який вчинок зважився Сашко заради Сіроманця?

(Поїхати в Одесу в клініку Філатова лікувати очі.)

§ ІV.  Закріплення знань, умінь та навичок

Проблемне питання.

— Чи можлива в реальному житті справжня дружба між людиною та диким звіром?

§ V.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

Навчитися виразно читати, переказувати ІІ частину повісті «Сіроманець», виділяти головні епізоди, коментувати їх, висловлювати власну думку щодо прочитаного.

§ VІ.  Підсумок уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

— Якби у мене був такий друг, як Сіроманець, …

Категорія: Українська література 5 клас | Додав: uthitel (01.01.2014)
Переглядів: 6576 | Рейтинг: 2.2/5
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: