Урок № 62 М. Вінграновський. «Сіроманець» - Українська література 5 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська література 5 клас

Урок № 62 М. Вінграновський. «Сіроманець»

Урок № 62

М. Вінграновський. «Сіроманець»

Мета: ознайомити учнів зі змістом повісті, допомогти усвідомити її ідейно-художній зміст; розвивати навички виразного читання, переказування, виокремлення ключових епізодів, їх коментування

Очікувані результати: учні знають зміст твору, уміють його переказувати, коментувати, висловлювати власну думку з приводу прочитаного; розуміють необхідність виховувати в собі почуття милосердя, відповідальності за свої вчинки та дії.

Теорія літератури: повість, художні образи.

Обладнання: підручник, портрет М. Вінграновського, текст повісті «Сіроманець», ілюстрації до нього

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

§ І.   Актуалізація опорних знань учнів

Перевірка домашнього завдання.

Виразне читання віршів М. Вінграновського, їх коментування, аналіз, висловлення власних думок та вражень.

§ ІІ.  Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Вступне слово вчителя.

Вовк у народі завжди асоціюється з хитрістю, жорстокістю й нерозважливістю та простакуватістю. Пригадайте народні казки про Лисичку-сестричку та Вовчика-братика, літературні казки, наприклад «Фарбований Лис» І. Франка, усім відомий мультфільм «Ну, постривай!». Разом із тим у вовків є й такі якості, котрі варто було б мати людині,— кмітливість, спритність, витривалість, вірність. Приклади цього ми можемо знайти не лише в казках («Іван-царевич і сірий Вовк», «Мауглі», Р. Кіплінґа, «Лобо» Е. Сетона-Томпсона та ін.), а й у достовірних наукових енциклопедіях про тварин. Тому на нас чекає напівфантастична історія дружби хлопчика й вовка, з якою ми розпочинаємо знайомство на сьогоднішньому уроці.

§ ІІІ.  Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

1.   Повідомлення учнів

Вовк — типовий хижак. Сильні лапи переносять вовка за день на багато десятків кілометрів.

Вовки живуть сім’ями. Як правило, ці тварини поєднуються в сімейні пари на все життя. У зимовий період вовчі сім’ї об’єднуються в зграї. Тут вони підкоряються незаперечному авторитету ватажка, яким завжди стає найсильніший та найдосвідченіший самець. Особливістю відношень між членами зграї є дотримання субординації, тобто підкорення слабкіших сильнішим.

Для зграї характерні взаємовиручка та злагодженість дій. Полюючи вдвох, вовки поділяють обов’язки — один знаходиться в засідці, а другий методично гонить намічену жертву на свого «напарника». Колективне вовче полювання вражає своєю організованістю.

Під час полювання вовк може розвивати швидкість до вісімдесяти п’яти кілометрів на годину.

2.   Виразне читання повісті М. Вінграновського «Сіроманець».

(Учні виразно читають І частину — від початку до епізоду, коли Сашко і Галя йшли зі школи лісом.)

3.   Словникова робота.

(Проводиться за питаннями учнів.)

4.   Обмін враженнями щодо прочитаного. Евристична бесіда.

— Чи сподобався вам початок повісті? Яке у вас враження про мову твору?

— Хто такий Сіроманець, що ми дізналися про нього з перших сторінок повісті?

(Сіроманець — це старий осліплий самотній вовк.)

— Чому Сіроманця ненавидів Василь Чепіжний, намагався його позбутися?

(Бо вовк загриз його козу.)

— Чим закінчився поєдинок Чепіжного та Сіроманця?

(Перемогою вовка й соромом для чоловіка.)

— З якою метою до села прилетів вертоліт і як на це відреагував Сашко?

(Вертоліт прилетів, щоб знищити вовка, і це дуже занепокоїло Сашка.)

— За чим Чепіжний поїхав до Києва?

(За вовкодавом, породистим мисливським собакою.)

— Що робив Чепіжний у глинищі?

(Копав яму на вовка.)

— Поясніть фразу: «Для Сашка настали дні щастя і тривог».

(Хлопчика вовк проводжав лісом до школи; Сашко відвів друга в глинища, щоб його не знайшли.)

— Як Сашко випустив Сіроманця з кузні?

§ ІV.  Закріплення знань, умінь та навичок

Завдання учням.

З’ясуйте, що є реальним, а що фантастичним у повісті М. Вінграновського «Сіроманець». Результати роботи оформіть у вигляді таблиці.

Орієнтовна відповідь

Реальне і фантастичне в повісті «Сіроманець»

Реальне

Фантастичне

Прив’язаність тварин до людей, їхня вірність, самовідданість, розум та ін.

Розмови Сашка з вовком, думки Сіроманця та ін.

 

§ V.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

Навчитися виразно читати, переказувати І частину повісті «Сіроманець» за складеним планом, висловлювати власну думку з приводу прочитаного.

§ VІ.  Підсумок уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

— Ця історія дружби хлопчика з вовком видалася мені…

Категорія: Українська література 5 клас | Додав: uthitel (01.01.2014)
Переглядів: 10691 | Рейтинг: 3.2/6
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: