Урок № 61 М. Вінграновський. «Перша колискова», «Бабунин дощ», «Сама собою річка ця тече…» - Українська література 5 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська література 5 клас

Урок № 61 М. Вінграновський. «Перша колискова», «Бабунин дощ», «Сама собою річка ця тече…»

Урок № 61

М. Вінграновський. «Перша колискова», «Бабунин дощ», «Сама собою річка ця тече…»

Мета: ознайомити учнів із матеріалом про життя та творчість М. Вінграновського; допомогти усвідомити красу та ідейно-художню цінність його поезій; розвивати навички виразного читання віршів; коментування художніх описів природи

Очікувані результати: учні знають матеріал про письменника, уміють виразно читати вірші, пояснювати їхній зміст, визначати художні особливості, висловлювати про них власну думку.

Теорія літератури: ліричний вірш, його ознаки, ліричний герой, художні засоби.

Обладнання: підручник, портрет М. Вінграновського, ілюстрації до біографії письменника, тексти віршів

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

§ I.   Актуалізація опорних знань учнів

Перевірка домашнього завдання.

1)   Характеризування героїв оповідання Гр. Тютюнника «Дивак».

2)   Заслуховування версій школярів про подальшу долю Олеся — героя оповідання Григора Тютюнника «Дивак».

§ ІІ.  Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Вступне слово вчителя.

Іде дощ. Але це не просто дощ, а хтось такий у кожусі, у кого пів-обличчя — день, а півобличчя — ніч, рука — крило, а в торбі — кінь. І хата вже не просто хата, а бульбохата, стежка — стежкояблуката. Поет М. Вінграновський оживив у своїх творах і річку, і дощ, і хату, і все довколишнє. Він змусив замилуватися звичайними краєвидами як чарівною казкою, неповторністю, котра буває тільки раз у житті. І зробив це в такій досконалій поетичній формі, що не залишив нікого байдужим до своїх віршів. Про це ми з вами й поміркуємо сьогодні на уроці.

§ ІІІ.  Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

1.   Розповідь учителя.

1)   «Степове» дитинство майбутнього письменника.

Майбутній письменник, кіноактор і режисер Микола Степанович Вінграновський (1936–2004) народився на Миколаївщині. Згадуючи своє дитинство, письменник стверджував, що змалечку пам’ятав лише степ; скрізь, куди не глянь,— степ, степ і степ.

2)   Початок творчого шляху.

А потім була війна, тяжкі повоєнні роки. М. Вінграновський закінчив Всесоюзний держав­ний інститут кінематографії, працював на Київській кіностудії ім. О. Довженка.

Писати вірші почав у студентські роки, а 1958 року вони були надруковані в журналах «Дніпро» та «Жовтень» (тепер — «Дзвін»). Але справжнього розголосу принесла добірка віршів у «Літературній газеті», де було надруковано 15 поезій М. Вінграновського. Митець — автор багатьох видань і поезії, і прози.

3)   Автор дитячих творів.

У дитячу літературу М. Вінграновський прийшов з оповіданнями «Бинь-бинь-бинь» та «Чорти», що були надруковані в журналі «Ранок». Побачили світ збірки для дітей — «Андрійко-говорійко», «Мак», «Літній ранок», «Літній вечір», «Ластівка біля вікна», «На добраніч», «Первінка», «Сіроманець», «У глибині дощів».

4)   Нагороди письменника.

Лауреат Національної премії України ім. Т. Шевченка, премії Фундації Антоновичів (США), літературної премії «Благовіст», премій ім. В. Вернадського та О. Довженка, заслужений діяч мистецтв.

11. Словникова робота.

Цяпоти — крапельки вологи, дощу.

Клямка — дверна ручка із засувом.

Чамрота — можливо, сильний запах (або щось страшне ввижається).

Кожух — теплий верхній одяг з овчини.

Хапають дрижаки — хтось мерзне.

Торба — сумка.

Ненароком — нехотя.

Хтів — хотів.

Почапав — пішов.

12. Коментар учителя.

Про дощ ми вже з вами читали вірші М. Рильського й інших поетів. У них дощ славиться як благодатний, життєдайний, той, що сприяє врожаю, оновлює, позбавляє міста від пилу. Дощ, про який пише М. Вінграновський,— зовсім інший, ніби прийшов з усіх бабусиних казок. Мабуть, дитина залишилася вдома сама. Пішов дощ. Загупали на стежку стиглі яблука в саду. Насувається вечір, а батьків ще немає. Де вони, як? Хлопчик хвилюється, йому лячно, здається, хтось страшний, невідомий підійшов до хати й важко дихає. Згадуються бабусині казки, що слухав їх довгими вечорами. А на калюжах підскакують бульби — дощ скінчиться ще не скоро. І хоч тривожно б’ється маленьке серденько, ліричний герой поезії знає — усі казки закінчуються добре. Тож він вірить у свою добру казку. Дощ скінчиться, «почалапає в степи», повернуть додому дорослі, живі й здорові, бабуня приготує вечерю й розкаже на ніч ще одну казку.

2.   Робота з підручником.

Опрацювання статті про письменника.

3.   Виразне читання вірша «Перша колискова».

4.   Словникова робота.

(Проводиться за питаннями учнів.)

5.   Обмін враженнями щодо прочитаного.

— Чи сподобалася вам ця поезія? Чим саме?

6.   Бесіда.

— Які народні колискові ви знаєте?

— Чим цей вірш схожий на них?

— Яка, на ваш погляд, головна думка утверджується в ньому?

7.   Виразне читання вірша «Сама собою річка ця тече…».

8.   Словникова робота.

(Проводиться за питаннями учнів.)

9.   Обмін враженнями щодо прочитаного.

— Чи сподобався вам цей вірш? Чим саме?

— Які художні засоби здалися вам не зовсім звичними, цікавими й оригінальними?

10. Виразне читання поезії М. Вінграновського «Бабунин дощ».

11. Словникова робота.

12. Коментар учителя.

13. Проблемне завдання.

Прокоментуйте вірш, покажіть своє бачення, власні асоціації у зв’язку з поезією.

14. Пошуково-дослідницька робота.

Знайдіть нові слова, створені автором, з’ясуйте їхню роль.

(Стежкояблуката, бульбохата. Створюють яскраві, навіть трохи комічні образи.)

§ ІV.  Закріплення знань, умінь та навичок

Завдання пошуково-дослідницького характеру.

1)   Запишіть відомі вам художні засоби, які автор використовує у вірші.

Орієнтовна відповідь

Художні засоби

Приклади

Епітети

Маленька (річечка); гомінлива (доля) та ін.

Зменшено-пестливі слова

Маленька, дочечка, дитинко, річечка та ін.

Порівняння

Вузенька, як долоня

Метафори

Сонна тиша; сива колискова; спить зоря; солодкі хмарини; цвіте над нею небо здоровенно та ін.

Звертання

Моя дитино золота; моя тривого кароока

Авторські неологізми

Стежкояблуката, бульбохата

 

2)   Знайдіть спільне та відмінне у віршах М. Вінграновського.

Орієнтовна відповідь

«Перша колискова»

«Сама собою річка ця тече…»

«Бабунин сад»

Спільне

Зображення життя людини в гармонії з природою, краси природи, замилування нею, оживлення

Відмінне

Патріотичні мотиви

Вираження любові до своєї «малої батьківщини»

Казковість, фантазія, нові слова, створені автором

 

Вінграновський Микола Степанович

Біографія та творчість

Микола Вінграновський народився 7 листопада 1936 року в селі Богопіль (нині Первомайськ) Миколаївської області. Згадуючи своє дитинство, письменник стверджує, що змалечку пам’ятав лише степ: «скрізь, куди не глянь степ, степ і степ». Не знав він тоді ще ні Дніпра, ні Довженка. А потім була війна, тяжкі повоєнні роки.

Писати вірші почав у студентські роки. Перші поезії з’явилися 1958 року на сторінках журналів «Дніпро» та «Жовтень» («Дзвін»).

7 квітня 1961 року «Літературна газета» вийшла із заголовком на всю четверту сторінку: «Микола Вінграновський. З книги першої, ще не виданої», де було надруковано аж п’ятнадцять віршів молодого автора. Перша поетична збірка «Атомні прелюди» вийшла 1962 року, а через п’ять років побачила світ друга поетична збірка «Сто поезій». Щоправда, завдяки старанням цензорів в остаточному варіанті поезій залишилося 99…

Навчався на акторському відділенні Київського інституту театрального мистецтва. Після першого курсу його забрав із собою у ВДІК до Москви Олександр Довженко. Однокурсниками Вінграновського були Георгій Шенгелая, Лариса Шепітько, Отар Іоселіані, Роллан Сергієнко, Віктор Туров. Ще студентом зіграв головну роль у художньому фільмі «Повість полум’яних літ», режисером якого був Олександр Довженко.

М. Вінграновський — автор збірок віршів «Атомні прелюди», «Сто поезій», «Поезії», «На срібнім березі», «Київ», «Губами теплими і оком золотим», «Цю жінку я люблю», повістей «Первінка», «Сіроманець», «У глибині дощів», «Літо на Десні», роману «Северин Наливайко».

У дитячу літературу Микола Вінграновський прийшов на початку шістдесятих років ХХ ст., коли в журналі «Ранок» з’явилися оповідання «Бинь-бинь-бинь» і «Чорти». Тоді ж були надруковані і його перші вірші для дітей, які увійшли в окрему збірку «Андрійко-говорійко», а трохи пізніше побачили світ такі оригінальні книжки поезій: «Мак», «Літній ранок», «Літній вечір» та інші.

Найповніше видання доробку — «Вибрані твори в трьох томах» (2004).

Микола Вінграновський — постановник десяти художніх та документальних фільмів.

Помер 27 травня 2004 року в Києві. Похований на Байковому кладовищі.

Нагороди

•    Лауреат Державної премії України ім. Т. Шевченка (1984)

•    Почесна Грамота Президії Верховної Ради України

•    Лауреат літературної премії «Благовіст»

•    Лауреат премії Фундації Антоновичів (США)

Твори

Збірки віршів

•    «Атомні прелюди» (1962)

•    «Сто поезій» (1967)

•    «Поезії» (1971)

•    «На срібнім березі» (1982)

•    «Київ» (1982)

•    «Губами теплими і оком золотим» (1984)

•    «Цю жінку я люблю» (1990)

•    «З обійманих тобою днів» (1993)

•    «Любове, не прощавай!» (1997)

Збірки для дітей

•    «Андрійко-говорійко»

•    «Мак»

•    «Літній ранок»

•    «Літній вечір»

•    «Ластівка біля вікна»

•    «На добраніч»

•    «У глибині дощів»

•    «Первінка»

Повісті

•    «Первінка»

•    «Сіроманець»

•    «У глибині дощів»

•    «Світ без війни» (1958)

•    «Президент» (1960)

•    «Кінь на вечірній зорі» (1986)

•    «Літо на Десні» (1983)

•    «Наливайко» (1991, роман)

•    «Чотирнадцять столиць України» (1997, історичний нарис)

•    «Манюня» (2003)

Кіно

Акторські ролі

•    Іван Орлюк («Повість полум’яних літ», 1961)

•    Дончак («Сейм виходить з берегів», 1962)

•    Вацлав Купка («Берег надії», 1967)

•    Несвятипаска («Дума про Британку», 1970)

Режисура

Художні фільми

•    «Ескадра повертає на Захід» (1966, співавтор)

•    «Берег надії» (1967, роль Вацлава Купки)

•    «Дума про Британку» (1970, роль Несвятипаски)

•    «Тихі береги» (1973)

•    «Климко» (1984)

Документальні фільми

•    «Голубі сестри людей» (1966)

•    «Слово про Андрія Малишка» (1983)

•    «Щоденник О. П. Довженка» (1989, у співавторстві з Леонідом Осикою)

•    «Довженко. Щоденник 1941–1945» (1993)

•    «Чигирин — столиця гетьмана Богдана Хмельницького» (1993)

•    «Батурин — столиця гетьмана Івана Мазепи» (1993)

•    «Галич — столиця князя Данила Галицького» (1993)

•    «Гетьман Сагайдачний» (1999)

§ V.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1.   Завдання для всього класу.

Уміти виразно читати, аналізувати вірші М. Вінграновського, висловлювати власні думки та враження.

2.   Завдання підвищеної складності.

Розпочати роботу над творчим проектом «Свято літератури» (проведення — через кілька уроків).

3.   Індивідуальне завдання.

Підготувати повідомлення про вовка в науковому стилі.

§ VІ.  Підсумок уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

— Найбільше мені сподобався вірш М. Вінграновського…, тому що…

Категорія: Українська література 5 клас | Додав: uthitel (01.01.2014)
Переглядів: 10845 | Рейтинг: 1.0/1
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: