Урок № 5 Міфи та легенди українців. «Як виникли Карпати», «Чому в морі є перли і мушлі». Легенди та міфи рідного краю - Українська література 5 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська література 5 клас

Урок № 5 Міфи та легенди українців. «Як виникли Карпати», «Чому в морі є перли і мушлі». Легенди та міфи рідного краю

Урок № 5

Міфи та легенди українців. «Як виникли Карпати»,
«Чому в морі є перли і мушлі». Легенди та міфи рідного краю

Мета: ознайомити учнів із віруваннями давніх українців; розвивати допитливість, вдумливе ставлення до уявлень наших предків, навички виразного читання міфів та легенд, пояснення їхнього змісту

Очікувані результати: учні знають зміст українських міфів та легенд, уміють виразно їх читати, переказувати, тлумачити; цікавляться походженням географічних назв рідного краю.

Теорія літератури: міф, легенда, реальне та фантастичне.

Обладнання: підручник, тексти легенд «Як виникли Карпати», «Чому в морі є перли і мушлі», легенд та міфів рідного краю; ікона «Неопалима купина», ілюстрації, відеоматеріали з краєвидами Карпат; морські пейзажі, мушлі, перлини

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

  • І.   Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Вступне слово вчителя.

Погляньте на карту нашої держави. Це велика країна, із різноманітним ландшафтом — горами й долинами, річками, озерами й безводними степами, густими лісами, є навіть невелика пустеля — Олешківські піски. Кожна місцинка має свою назву, яка виникла так давно, що тепер уже й не знають, від чого вона походить. Тому й з’явилися легенди, які називаються топонімічними, з ними ми сьогодні й познайомимося.

  • ІІ.  Актуалізація опорних знань учнів

1.   Перевірка домашнього завдання.

Бесіда за питаннями підручника; виразне читання, переказ уривків прочитаних легенд.

2.   Завдання учням.

Заповніть таблицу, виявивши, у чому полягає добро, що його уособлює Білобог, та зло (Чорнобог).

3.   Розгляд ікони «Неопалима купина», заслуховування її опису.

  • ІІІ.  Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

1.   Робота з підручником.

Опрацювання статті-коментаря до теми.

2.   Перегляд ілюстрацій, відеоматеріалів з краєвидами Карпат.

3.   Виразне читання легенди «Як виникли Карпати».

4.   Словникова робота, обмін враженнями щодо прочитаного.

5.   Спостереження над текстом, виконання завдань.

— Знайдіть рядки, в яких описується велика рівнина, що була в Україні, зачитайте й зробіть висновок про красу нашої землі, про ставлення до неї народу.

— Хто був володарем великої долини? Як він характеризується в легенді?

— Як ставляться до Силуна люди, чому?

— Розкажіть про Карпа Дніпровського. За що його полюбили?

— Кого не любив Карпо?

— Перекажіть розмову Карпа з господарем. Який висновок можна зробити про характер Карпа?

— Опишіть бій Карпа й Силуна. Що постало в результаті нього?

— Яке природне явище відповідає опису того, як Силун намагався вирватися з підземної печери?

6.   Проблемне питання.

— Які мрії народу відобразилися в цій легенді? (Про волю, справедливість, мирну та чесну працю на землі.)

7.   Перегляд морських пейзажів, мушель, перлин, висловлювання вражень.

8.   Виразне читання твору «Чому в морі є перли і мушлі».

9.   Словникова робота, обмін враженнями щодо прочитаного.

  • ІV.  Закріплення знань, умінь та навичок

1.   «Усне словесне малювання».

Поміркуйте на задану тему.

Дивлячись на мушлю (перли), я думаю (згадую, уявляю). Наприклад, роздивляючись сріблясто-білі перлинки в намисті моєї мами, я уявляю, що це застиглі сльози морської царівни, яку суворий батько, морський цар, не випускає на поверхню моря, на побачення з коханим.

2.   Літературна гра «Уважні та кмітливі».

— Що є спільним в обох легендах? (Наявність фантастичних елементів, оспівування краси.)

3.   Питання учням.

— Які місцеві (пов’язані з рідним краєм) міфи й легенди ви знаєте? Чи цікаво вам дізнаватися про рідний край із цих творів?

  • V.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1.   Завдання для всього класу.

Навчитися виразно читати, переказувати, коментувати зміст легенд, відповісти на питання підручника.

2.   Завдання підвищеної складності.

Розпочати роботу над міні-проектом «Міфи, легенди й перекази нашого краю»: знайти легенди про походження географічних назв свого міста, селища, села, інших географічних об’єктів.

  • VІ.  Підсумок уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

— Мені цікаво було б дізнатися…

Категорія: Українська література 5 клас | Додав: uthitel (26.08.2014)
Переглядів: 4036 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: