Урок № 54 М. Рильський. «Осінь-маляр із палітрою пишною…», «Люби природу не як символ» - Українська література 5 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська література 5 клас

Урок № 54 М. Рильський. «Осінь-маляр із палітрою пишною…», «Люби природу не як символ»

Урок № 54

М. Рильський. «Осінь-маляр із палітрою пишною…», «Люби природу не як символ»

Мета: ознайомити учнів із поезіями М. Рильського «Осінь-маляр із палітрою пишною…», «Люби природу не як символ», проаналізувати зміст віршів; допомогти п’ятикласникам осягнути здатність поета  бачити красу рідної природи і створювати її картини засобами поетичної мови, відображати  єдність людини і природи, зв’язок між станом людської душі та довкіллям; розвивати творчі здібності, зв’язне мовлення

Очікувані результати: учні виразно і вдумливо читають  поезії М. Рильського; уміють виокремлювати в них образ ліричного героя, відтворювати його емоції та почуття, порівнюючи з  власним образним баченням природи.

Теорія літератури: метафора, епітет.

Обладнання: підручник, портрет М. Рильського, ілюстраціі  картин природи восени

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

§ І.   Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Вступне слово вчителя.

Багатьох поетів приваблювала золота осінь, давала їм натхнення для утворення віршів. Любив цю пору року й М. Рильський, їй він присвятив чимало поетичних рядків.

Осінь ходить, яблука золотить…

Вже червоніють помідори,
І ходить осінь по траві.

Проса покошено. Спустіло тихе поле.
Холодні дні з високою блакиттю.

Прив’яла папороть ще зеленіє,
Та вже горять, як свічі, дерева,
І помороззю криється трава
Уранці-рано.

Та не лише осінь приваблювала поета. Любив він і весну, і зиму, і гаряче літо, захоплювався досконалими витворами природи — квіткою, листочком, деревом, струмочком. І дуже вболівав за те, щоб зберегти красу та багатство природи, не зіпсувати, не знищити бездумною людською діяльністю, не порушити гармонію в ній. Адже від цього залежить доля, усього людства.

Про це ми й поговоримо сьогодні на уроці.

§ ІІ.  Актуалізація опорних знань учнів

Перевірка домашнього завдання.

1)   Розповідь про М. Рильського, змалювання його психологічного портрета.

2)   Виразне читання, аналіз вірша «Дощ», висловлення власних думок та вражень.

§ IІІ.  Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

1.   Виразне читання вірша М. Рильського «Осінь-маляр із палітрою пишною…»

2.   Словникова робота.

Палітра — тут: наявність багатьох кольорів та відтінків.

Пишною — тут: багатою, різноманітною.

Шати — одяг.

Переливними — такими, що переливаються, міняться барвами.

Злотисті — золоті.

3.   Спостереження над текстом, евристична бесіда.

— У чому незвичайність образу осені?

(Осінь традиційно асоціюється із жінкою, що приносить багаті плоди, урожай; розфарбовує листя дерев, кущів, трави в різні кольори; тут осінь — маляр, кружляє в небі й осипає красою.)

— Як поступово розкривається образ осені, змальовуються її дії? Запишіть цей ланцюжок.

(Усе осипає красою розкішною — розсипає роси сріблясті — тумани розливає — ліс одягає в шати барвисті — ніжно сміється до вітру — дає фарби рожеві, злотисті, червоні, срібно-блакитне повітря — наповнює ніжними піснями.)

— Які найпоширеніші художні засоби вжито у вірші?

(Епітети, персоніфікацію.)

— Чи помітили ви якісь особливі слова, вирази, що звертають на себе увагу, увиразнюють мову?

(Тиходзвонні — нове слово, придумане поетом; означення (епітет) стоїть після слова, до якого відноситься — палітрою пишною, красою розкішною, роси сріблясті, кольорами дивними та ін.)

— Якими словами можна виразити настрій, що його викликає ця поезія?

(Легкий сум, замріяність, захопленість красою, здивування.)

4.   Виразне читання поезії М. Рильського «Люби природу не як символ…»

5.   Словникова робота.

(Проводиться за питаннями учнів.)

6.   Робота зі словничком літературознавчих термінів.

Символ — знак, який може бути прийнятий замість певного поняття.

Естет — прихильник краси заради самої краси, а не заради природи, людини як вінця її творіння.

7.   Інтерактивна вправа «Мозковий штурм».

Визначте головну думку вірша.

Орієнтовні відповіді

— Заклик ставитися до природи бережливо, по-синівському.

— Природа багата, мудра, гармонійна, і людині варто цьому в неї повчитися.

— Потрібно бути справжнім «живим» поетом, який відчуває й переживає те, про що пише, а не таким, що добирає красиві, але бездушні слова, які нічого не значать.

§ ІV.  Закріплення знань, умінь та навичок

Гра «Знайди пару».

Поєднайте приклади художніх засобів із їхніми назвами.

Святі (глибини)
(душа) могуча

 

 

Сином-естетом

 

протиставлення

Папіряним — живим

 

метафора

Люби природу не для себе
Люби для неї

 

епітети

Пориви душі

 

повтори

Вона — це мати

 

окличні речення

І станеш ти не папіряним —
Живим поетом!

 

 

 

§ V.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1)   Навчитися виразно читати, аналізувати вірші М. Рильського, описувати власні почуття та враження, викликані поезіями.

2)   Вивчити напам’ять один із віршів.

§ VІ.  Підсумок уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

— Краса поезій М. Рильського, на мій погляд, полягає в тому…

Категорія: Українська література 5 клас | Додав: uthitel (01.01.2014)
Переглядів: 7581 | Рейтинг: 1.0/1
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: