Урок № 52 Є. Гуцало. Поезії «Зірка», «Чарівники», «Журавлі високі пролітають…» - Українська література 5 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська література 5 клас

Урок № 52 Є. Гуцало. Поезії «Зірка», «Чарівники», «Журавлі високі пролітають…»

Урок № 52

Є. Гуцало. Поезії «Зірка», «Чарівники», «Журавлі високі пролітають…»

Мета: ознайомити учнів із віршами письменника, допомогти усвідомити їхній ідейно-художній зміст, красу поетичного слова; розвивати навички виразного читання, аналізу поезій, опису власних почуттів та вражень

Очікувані результати: учні знають зміст поезій, уміють їх аналізувати, висловлювати власні думки та почуття, захоплюються прекрасним.

Теорія літератури: художні образи, художні засоби.

Обладнання: підручник, портрет Є. Гуцала, тексти віршів

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

§ І.   Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Вступне слово вчителя.

Євген Гуцало — майстер не лише прозових творів, а й ліричних, віршованих. У його поезіях оживають зорі та місяць, ніч та ранок, а журавлі своїм пером описують красу рідної землі. Ці твори письменника чарівні, від них віє казкою, і про них ми поговоримо сьогодні на уроці.

§ ІІ.  Актуалізація опорних знань учнів

Перевірка домашнього завдання.

Характеризування героїв оповідання Є. Гуцала «Лось», висловлення ставлення до їхніх учинків.

§ IІІ.  Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

1.   Виразне читання поезії Є. Гуцала «Зірка».

2.   Словникова робота

Коромисло — зігнута палиця, що кладеться на плече, за допомогою якої носили відра з водою.

3.   Обмін враженнями щодо прочитаного.

— Чи сподобалася вам ця поезія? Чим саме?

4.   Евристична бесіда, завдання пошуково-дослідницького характеру.

— Запишіть асоціації, які у вас виникають у зв’язку з поетичними образами.

1)   Зірка, що з коромислом по воду ходить. (Дівчина.)

2)   Срібло з відер ллється. (Світло місяця, зірок; щось цінне, красиве, вода.)

3)   Маки й калина. (Українська природа.)

4)   Заквітчана у місяць срібна Україна. (Жінка, мати, батьківщина.)

— Які слова у вірші повторюються, яка їхня роль? (Срібна, зірка; виділяються, підкреслюються образи.)

— Які художні засоби ви помітили? (Епітети — весело, срібна, чисте, заквітчану; метафори й персоніфікація — зірка йде по воду, весело сміється.)

5.   Інтерактивна вправа «Мозковий штурм».

Визначте головну думку вірша.

6.   Виразне читання поезії Є. Гуцала «Чарівники».

7.   Словникова робота.

Вчарувала — зачарувала.

Роздолля — широкий простір.

Баского вітра — рвучкого, швидкого, пружного вітра; зазвичай баскими бувають коні.

8.   Спостереження над текстом.

— Як побудований вірш, зі скількох частин він складається?

(Перша строфа — це опис ночі-чарівниці, друга — опис ранку; у третій строфі вони протиставляються; остання строфа, що складається усього з двох рядків, об’єднує поняття день і ніч, вони нерозривні, не можуть існувати одне без одного, так було і буде завжди.)

— Схарактеризуйте ніч за поезією.

— Опишіть, як характеризується ранок, за допомогою яких художніх засобів він описується.

(Щирий трудівник, і сам до роботи звик, й інших до цього спонукає; використовуються епітети, персоніфікація.)

— Що у творі повторюється, яку роль це відіграє?

(Початкові слова рядків — не, ні, і; це більше ритмізує вірш, увиразнює, виділяє образи.)

— Про що говорить вживання автором зменшено-пестливих слів?

(Про захоплення природою, зачарування нею.)

10. Словникова робота.

Вирій — теплі краї, де зимують птахи.

Звідало — відчуло.

— Про що говорить вживання автором зменшено-пестливих слів?

9.   Виразне читання поезії Є. Гуцала «Журавлі високі пролітають…»

10. Словникова робота.

Вирій — теплі краї, де зимують птахи.

Звідало — відчуло.

11. Евристична бесіда.

— Яке перо «високе, піднебесне» просить ліричний герой у журавлів? (Натхнення у творчості.)

— Які художні образи в поезії персоніфіковані? (Дніпро, слово.)

— Яка головна думка твору? (Поетичне слово має бути правдивим, «високим», патріотичним, служити своєму народові, уславлювати красу рідної землі.)

§ ІV.  Закріплення знань, умінь та навичок

1.   Гра «Знайди пару».

Поєднайте рядки з назвами віршів, із яких їх узято.

Та завжди із вирію
Вертало

 

«Зірка»

До святої отчої землі
На заквітчану у місяць
Срібну Україну

 

«Чарівники»

Не побачиш вітра в полі
Ні тополю на роздоллі

 

«Журавлі високі пролітають»

 

2)   Поєднайте приклади художніх засобів із назвами.

Баского (вітра), щирий (трудівник)

 

персоніфікація

Коли зірка йде по воду — весело сміється

 

епітети

Ллється чисте срібло з відер

 

метафора

 

2.   «Поетичний практикум».

Випишіть рими з віршів.

(«Чарівниця»: полі — роздоллі, бджілку — гілку;

«Зірка»: сміється — ллється, руки — луки;

«Журавлі високі пролітають»: крилом — пером, літало — вертало.)

§ V.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

Навчитися виразно читати, аналізувати поезії, висловлювати власні почуття та враження від них.

§ VІ.  Підсумок уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

— Світ поезії Є. Гуцала мене захопив тим, що…

Категорія: Українська література 5 клас | Додав: uthitel (01.01.2014)
Переглядів: 10632 | Коментарі: 1 | Рейтинг: 3.8/6
Всього коментарів: 1
1  
Бтглпншдалевеншпгдолжьзеа5вгепщгилнаоеаотзшьлзьлзишнан6пшозл все бай

Ім`я *:
Email *:
Код *: