Урок № 51 Є. Гуцало. «Лось» - Українська література 5 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська література 5 клас

Урок № 51 Є. Гуцало. «Лось»

Урок № 51

Є. Гуцало. «Лось»

Мета: поглибити знання учнів про оповідання та його жанрові особливості; розвивати навички визначення теми твору, характеристики образів, висловлювання міркувань про великий світ природи і місце людини в ньому, про добро і зло, любов і милосердя

Очікувані результати: учні розуміють зміст оповідання, його головну думку, уміють характеризувати героїв, визначати види описів та їхню роль у творі, висловлювати власну думку з приводу прочитаного.

Теорія літератури: оповідання, його особливості, тема, образи.

Обладнання: підручник, портрет Є. Гуцала, текст оповідання «Лось», ілюстрації до твору

Тип уроку: формування і вдосконалення вмінь та навичок.

§ І.   Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Вступне слово вчителя.

«Злий плаче від заздрості, а добрий — від радості»,— говорить народне прислів’я. Дядько братів-підберезників Шпичак порушив заради наживи і державний закон, і просто людський — убив рідкісного звіра, розуміючи, напевно, що скористатися здобиччю навряд чи зможе. Діти, виявивши перед тим усю кмітливість для врятування лося та милосердя, не можуть простити злочин навіть своєму близькому родичеві і йдуть від нього. Хто з них правий — поміркуємо сьогодні на уроці.

§ ІІ.  Актуалізація опорних знань учнів

1.   Тестові завдання.

1)   Дія в оповіданні відбувається

А   навесні

Б   взимку

В   пізньої осені

Г   влітку

2)   Лось був

А   молодий, але бувалий самець

Б   старий і бувалий самець

В   старою досвідченою самкою

Г   дитинча

3)   Роги в лося нагадували

А   весняний зелений кущик

Б   старі сухі гілляки на дереві

В   в молоді гілочки ялинки

Г   осінній низькорослий кущ

4)   Лось найбільше любив бувати в лісі

А   на поляні

Б   у березняку

В   у густому ялиннику

Г   поблизу болота

5)   Звір сподівався побачити й привітати

А   схід сонця

Б   захід сонця

В   круторогого місяця

Г   закінчення дня

6)   Лось потрапив в ополонку, коли

А   перебігав річку

Б   хотів напитися

В   за ним погналися вовки

Г   за ним погнався дядько Шпичак

7)   Лось, потрапивши в пастку

А   стояв нерухомо, змирившись зі своєю долею

Б   відчайдушно боровся

В   голосно ревів, прикликаючи кого-небудь на допомогу

Г   пішов на дно

8)   Брати-підберезники врятували лося з ополонки

А   витягши за допомогою вірьовки та конячини

Б   покликавши на допомогу дорослих

В   витягши за допомогою саней

Г   прорубавши в кризі доріжку

9)   Коли хлопці звільнили лося, він побіг, а потім раптом упав

А   бо спіткнувся через колоду

Б   тому що був знесилений

В   від пострілу

Г   від зіткнення з дядьком Шпичаком

10)  Підійшовши, дядько Шпичак

А   радісно похвалився перед дітьми: «Ну, як?»

Б   засмучено сказав: «Хто ж це його так?»

В   обурено почав лаяти невідомого мисливця

Г   сказав, що треба звернутися в міліцію

11)  Дядько пообіцяв дітям за лося

А   віддати роги

Б   купити цукерок

В   покатати їх на машині

Г   заплатити їм по п’ять карбованців кожному

12)  Діти, почувши слова дядька

А   дуже зраділи

Б   почали соромити

В   погодилися з його пропозицією

Г   швидко поїхали геть

Відповіді: 1 Б, 2 Б, 3 Г, 4 А, 5 А, 6 Б, 7 Б, 8 Г, 9 В, 10 А, 11 А, 12 Г.

2.   Перевірка домашнього завдання.

Переказ ключових епізодів оповідання Є. Гуцала «Лось».

§ ІІІ.  Формування і вдосконалення вмінь та навичок

1.   Робота зі словничком літературознавчих термінів.

Оповідання — невеликий прозовий твір, сюжет якого ґрунтується на певному (рідко кількох) епізоді із життя одного персонажа (іноді кількох персонажів).

2.   Завдання пошуково-дослідницького характеру.

— Доведіть, що твір Є. Гуцала «Лось» — оповідання.

— Порівняйте образи братів-підберезників та дядька Шпичака з оповідання Є. Гуцала «Лось».

Орієнтовна відповідь

Брати-підберезники

Дядько Шпичак

Спільне

Родичі, живуть в одній місцевості серед красивої природи, розуміють її значення в житті людини

Відмінне

Люблять та оберігають природу, чинять по совісті

Корисливий, недалекоглядний, жадібний, шкодить природі

 

3.   Міні-диспут.

«Чи може прожити сучасна людина, не завдаючи шкоди природі?»

4.   Проблемне питання.

— Як бути дитині, коли вона бачить, що дорослі скоюють злочин, вчиняють несправедливість?

§ ІV. Закріплення знань, умінь та навичок

Літературна гра «Хто зайвий?».

Знайдіть зайве поняття.

1)   Мисливці, Шпичак, брати-підберезники.

2)   Лось, вовки, конячина.

3)   Працівники заповідника, брати-підберезники, Шпичак.

§ V.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

Уміти характеризувати героїв оповідання «Лось», давати оцінку зображуваному.

§ VІ. Підсумок уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

— Диспут допоміг мені…

Категорія: Українська література 5 клас | Додав: uthitel (01.01.2014)
Переглядів: 4253 | Рейтинг: 3.0/1
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: