Урок № 4 Тема. Міфи та легенди українців. «Дажбог», «Неопалима купина» - Українська література 5 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська література 5 клас

Урок № 4 Тема. Міфи та легенди українців. «Дажбог», «Неопалима купина»

Урок № 4

Тема. Міфи та легенди українців. «Дажбог», «Неопалима купина»

Мета: ознайомити учнів із віруваннями давніх українців; розвивати допитливість, вдумливе ставлення до уявлень наших предків, навички виразного читання міфів та легенд, пояснення їхнього змісту

Очікувані результати: учні знають зміст українських міфів та легенд, уміють виразно їх читати, переказувати, тлумачити, висловлювати власну думку з приводу порушених у творах проблем.

Теорія літератури: міф, легенда, реальне та фантастичне.

Обладнання: підручник, текст легенд «Дажбог», «Неопалима купина»

Тип уроку: комбінований.

  • І.   Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Вступне слово вчителя.

На небі яскраво світить сонечко, воно ніби всміхається, ласкаво зігріваючи нас своїми променями. Та буває сонце й палючим, немилосердним, таким, що висушує воду, і тоді від спраги страждає все живе. Від цього світила залежало саме життя на Землі. Тому й возвели наші предки Сонце в ранг найвищого, наймогутнішого бога, щиро поклонялися йому, славили в легендах та піснях. А ще давні українці дуже любили свою землю, захищали її від численних ворогів зброєю, а коли могли — то хитрістю та кмітливістю. Саме про це йдеться в легендах, з якими ми й познайомимося на сьогоднішньому уроці.

  • ІІ.  Актуалізація опорних знань учнів

1.   Перевірка домашнього завдання.

Виразне читання уривків із легенд, які запам’яталися, вразили найбільше; переказ легенд.

2.   Пошуково-творче завдання проблемного характеру.

З’ясуйте, що ми можемо вважати українським оберегом у сучасній квартирі, кого — Берегинею? Опишіть їх, висловіть своє ставлення до них.

  • ІІІ.  Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

1.   Робота з підручником.

Опрацювання статті-коментаря до теми.

2.   Виразне читання легенди «Дажбог».

3.   Словникова робота.

Дажбог — сонячне божество у східних слов’ян, що дарує добро та багатство; божество достатку.

Сварог — верховний бог східних слов’ян, небесний вогонь.

Тур — дикий бик.

«Слово о полку Ігоревім» — давньоруська літературна пам’ятка ХІІ ст.

4.   Евристична бесіда.

— Кого русичі-українці вважали своїм родоначальником, першим князем і незмінним покровителем? (Дажбога.)

— Зробіть «усний малюнок-портрет» Дажбога. (Дажбог у наших пращурів був богом Сонця. Він має величну ходу й проникливий погляд, блакитні, як чисте небо, очі. У нього дивовижне, золотаво-сонячне волосся, що легко летить за вітром.

Наші предки вірили, що Дажбог їздить по небу в дивовижній колісниці, яка запряжена четвіркою білих вогняних коней із золотими крилами. А сонячне світло утворюється від вогняного щита, який він носить із собою.)

5.   Виразне читання легенди «Неопалима купина».

6.   Словникова робота.

Град — місто.

Зілля — рослина.

Ультиматум — вимога.

Залишитися з облизнем — залишитися ні з чим.

7.   Евристична бесіда.

— Що символізує гілочка неопалимої купини? (Незнищенність народу.)

— Чим, на ваш погляд, ця оповідь відрізняється від попередніх? (Від попередніх ця оповідь відрізняється за формою.)

— Які роздуми викликає легенда? (Що наші предки були мудрими та мужніми, долали ворога якщо не силою, то кмітливістю.)

— Поясніть, чому неопалима купина — ніби поетичне відображення України й українського народу? (Український народ багато разів намагалися знищити, розпорошити, але він щоразу повставав із руїн, відроджувався, як неопалима купина.)

— Яке сучасне значення виразу «неопалима купина»? (Щось вічне, цінне, нетлінне.)

  • ІV.  Закріплення знань, умінь та навичок

Творче завдання.

Складіть висловлювання на тему «Як я розумію поняття “неопалима купина”».

  • V.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1.   Завдання для всього класу.

Навчитися виразно читати, переказувати легенди, висловлювати власні міркування з приводу прочитаного, відповісти на питання підручника.

2.   Завдання підвищеної складності.

Знайти кольорове зображення ікони (або саму ікону) «Неопалима купина» й описати її.

  • VІ.  Підсумок уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

— Легенди й міфи приваблюють мене тим…

Категорія: Українська література 5 клас | Додав: uthitel (26.08.2014)
Переглядів: 2105 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: