Урок № 49 П. Тичина. «Гаї шумлять», «Блакить мою душу обвіяла» - Українська література 5 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська література 5 клас

Урок № 49 П. Тичина. «Гаї шумлять», «Блакить мою душу обвіяла»

Урок № 49

П. Тичина. «Гаї шумлять», «Блакить мою душу обвіяла»

Мета: ознайомити учнів із поезіями П. Тичини, допомогти усвідомити їхню ідейно-естетичну цінність; розвивати навички аналізу поетичних творів, висловлення власної думки з приводу прочитаного; розвивати естетичний смак, відчуття краси образного слова

Очікувані результати: учні виразно читають поезії, відтворюють в уяві аналогічні картини природи з власного досвіду; уміють висловлювати міркування про способи вираження любові до рідної землі, дискутувати про це.

Теорія літератури: метафора, епітети.

Обладнання: підручник, портрет П. Тичини, збірки віршів поета

Тип уроку: формування і вдосконалення вмінь та навичок.

§ І.   Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Вступне слово вчителя.

Відомий літературознавець Леонід Новиченко писав про поезію П. Тичини: «Мальовничою, сповненою ніжної й чуйної душі постає у віршах П. Тичини українська природа — така рідна і близька (луки, ниви, гаї, верби, тополі, озера й струмки, соняшники і рожі, бджоли й метелики, голуби й ластівки) і водночас наче побачена з іншої висоти. А крім того, майже скрізь ніби оточена незримим космічним ореолом…

Природа як повірниця настроїв поета, співучасниця його… життя… Вона така близька й рідна П. Тичині у всіх своїх відмінах…». У цьому ми переконаємося сьогодні, читаючи вірші поета.

§ ІІ.  Актуалізація опорних знань учнів

Перевірка домашнього завдання.

1)   Виразне, вдумливе читання вірша П. Тичини «Не бував ти у наших краях!», висловлення власної думки про твір.

2)   Заслуховування листів другові з іншої країни, з яким познайомилися через мережу Інтернет, про свій рідний край, «малу батьківщину».

§ ІІІ.  Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

1.   Виразне читання вірша П. Тичини «Гаї шумлять».

2.   Словникова робота.

(Проводиться за питаннями учнів.)

3.   Обмін враженнями щодо прочитаного. Бесіда.

— Чи сподобався вам цей вірш?

— Які кольори побачили, звуки природи почули ви, знайомлячись із поезією, як вони допомагають уявити цілісну картину природи?

4.   Завдання пошуково-дослідницького характеру.

Проведіть невелике дослідження вірша П. Тичини «Гаї шумлять» і визначте, якими художніми засобами створюються образи.

Орієнтовна відповідь

Образи

Художні засоби, приклади

Гаї, гай

Шумлять; мріє над річкою (метафора)

Хмарки

Біжать (метафора)

Дзвін

Гуде, думки пряде — Над нивами (метафора)

Ниви

Ниви-приливи (метафора)

Трави

Тихий шепіт трав голублячий (епітети з метафорою)

Небо

Неба край — як золото (порівняння)

Ріка

Горить-тремтить ріка, як музика (метафора з порівнянням)

Автор (ліричний герой)

Я йду, іду — зворушений (епітет)

 

5.   Виразне читання вірша «Блакить мою душу обвіяла».

6.   Словникова робота.

(Проводиться за питаннями учнів.)

7.   Евристична бесіда.

— Який настрій створює цей вірш, що значать рядки «блакить мою душу обвіяла», «душа причастилася крутості трав»?

— Які картини природи малює поет?

— Чому, на вашу думку, так важливо починати день із добрих побажань собі й світу?

§ ІV.  Закріплення знань, умінь та навичок

Проблемне завдання.

Визначте, що об’єднує всі вивчені вірші П. Тичини.

(Любов до природи, людей, рідного краю, замилування його красою; образне оригінальне слово.)

§ V.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1)   Навчитися виразно читати, аналізувати поезії, висловлювати про них власну думку, описувати почуття.

2)   Вивчити одну з поезій П. Тичини напам’ять.

§ VІ.  Підсумок уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

— На уроці мене вразив художній образ…, тому що…

Категорія: Українська література 5 клас | Додав: uthitel (01.01.2014)
Переглядів: 5839 | Рейтинг: 3.0/6
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: