Урок № 43 Т. Шевченко. Вірш «Садок вишневий коло хати…» - Українська література 5 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська література 5 клас

Урок № 43 Т. Шевченко. Вірш «Садок вишневий коло хати…»

Урок № 43

Т. Шевченко. Вірш «Садок вишневий коло хати…»

Мета: ознайомити учнів із віршем Т. Шевченка, допомогти усвідомити його ідейно-художній зміст, красу художнього слова; розвивати навички виразного читання ліричних творів, їх аналізу, висловлення власних думок та вражень від прочитаного

Очікувані результати: учні вміють виразно читати поезію Т. Шевченка, аналізувати її, висловлювати власні почуття та враження; розуміють красу рідної природи, художнього слова.

Теорія літератури: ліричний твір, персоніфікація.

Обладнання: підручник, портрет Т. Шевченка, ілюстрації до вірша «Садок вишневий коло хати…», аудіозапис художнього читання вірша

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

§ І.   Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Вступне слово вчителя.

Уявіть собі, що людина сидить у в’язниці. Це не якийсь розбійник, злодій. Його вина тільки в тому, що він щиро прагне щасливої долі для свого поневоленого народу, піднімає на захист людей своє полум’яне слово. У камері високо під стелею — заґратоване віконечко з похмурим петербурзьким небом. А перед очима — рідна Україна, квітуючий вишневий садочок біля старенької білої хати, селяни, що йдуть потомлені зі свого поля. Бринять дівочі чисті й дзвінкі співи. І народжується вірш — перлина, у якому ні слова суму, розпачу, образи, а лише світлий спогад, мрія, ідеал життя.

Про знаний усіма щирими українцями вірш Т. Шевченка «Садок вишневий коло хати…» ми й будемо говорити сьогодні.

§ ІІ.  Актуалізація опорних знань учнів

Перевірка домашнього завдання.

1)   Виразне читання напам’ять вірша Т. Шевченка «За сонцем хмаронька пливе…».

2)   Аналізування поезії, висловлювання власних вражень від неї.

§ IІІ.  Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

1.   Виразне читання вірша «Садок вишневий коло хати…» учителем, учнями.

2.   Прослуховування аудіозапису вірша.

3.   Повторне читання поезії учнями мовчки.

4.   Спостереження над текстом.

— Яку пору року зображено у вірші?

(Весну, бо гудуть хрущі над квітучими вишнями.)

— Чому співають дівчата, адже вони потомлені йдуть після важкої роботи?

(Вони молоді, життєрадісні, сповнені енергії та надій.)

— Чому сім’я вечеряє коло хати, а не в хаті?

(Стало тепло, на свіжому повітрі приємніше, особливо коли цвітуть сади.)

— Чому подає вечеряти дочка, а не мати, яка її, напевно, варила?

(Із поваги до старших, щоб допомогти.)

— Чого хоче научати мати?

(Обережності, культури поведінки, чемності, поваги до старших, як це заведено.)

— Як соловейко не дає матері научати?

(Голосно співає.)

— Чому затихли всі, окрім дівчат та соловейка?

(Соловейко співає переважно ввечері та вночі, а дівчата тому, що це в них єдиний час для розваги, душевного відпочинку.)

Цікаво!

Соловейко

Соловейко — один з найвідоміших співочих птахів України. Мешкає він не тільки в лісах. Відомо досить багато випадків гніздування солов’їв у селах. За наявності сприятливих умов солов’ї оселяються поряд із людиною навіть у великих містах, де вони охоче займають зручні місця в парках, скверах, садах, річкових заростях, у придорожніх лісосмугах.

На території України солов’ї з’являються в середині квітня — на початку травня. Весь період гніздування займає приблизно два місяці, починаючи з перших чисел травня до кінця червня. У липні молоді солов’ї стають самостійними й починають вести одиночний спосіб життя. Відліт триває з кінця серпня до початку вересня.

У вподобаних місцях солов’ї гніздяться щороку, тому дуже важливо не порушувати ту обстановку, в якій вони гніздилися в попередні роки. Молоді солов’ї теж повертаються до місцевості, де вони вивелися. І чим більше таких «солов’їних місць» буде залишати людина, тим більше в нас буде весняних солов’їних співів.

— Про які українські звичаї, традиції згадується в поезії?

(Про спільні працю, спільну сімейну вечерю, про повагу до старших.)

— Які риси українського національного характеру вимальовуються з поезії?

(Працьовитість, шанобливість, чутливість до краси, співучість.)

— Чи багато у вірші художніх засобів? Назвіть їх.

(Небагато; персоніфікація з означенням та зменшено-пестливим словом — вечірня зіронька встає, зменшено-пестливі слова: маленьких діточок, соловейко.)

— Висловіть свої враження від цієї поезії. Який настрій вона створює? Як відображає мрію самого автора?

(Настрій умиротворення, замилування, замріяності. Сам поет, мабуть, мріяв про таку сім’ю, про життя серед чудової української природи.)

7.   «Поетичний практикум».

Довідка.

Хрущ — жук родини пластинчастовусих, який має червоно-буре забарвлення; шкідник лісу й саду.

 

Цікаво!

Народні прикмети говорять: весною багато хрущів — літом слід чекати засухи; як купа хрущів навесні, то будуть проса рясні.

 

5.   Інтерактивна вправа «Мозковий штурм».

Визначте тему та основну думку вірша «Садок вишневий коло хати…».

Очікувані відповіді

— Картини праці й відпочинку українців.

— Замилування родиною, родинним життям.

— Уславлення праці, миру й злагоди в сім’ї.

6.   Тестове завдання.

Поетичні рядки А мати хоче научати, та соловейко не дає означають, що

А   соловейко перекрикує матір

Б    увечері не можна дітей «научати», краще говорити вранці

В   коли навкруги така краса, такий спів, не хочеться нікого позбавляти гарного настрою

Г    мати хоче покарати дітей за непослух

Відповідь: В.

7.   «Поетичний практикум».

Визначте ритм і риму уривка вірша Т. Шевченка.

Садок вишневий коло хати,
Хрущі над вишнями гудуть.
Плугатарі з плугами йдуть,
Співають ідучи дівчата,
А матері вечерять ждуть.

(Рима: гудуть — йдуть — ждуть; хати — дівчата.)

§ ІV.  Закріплення знань, умінь та навичок

Проблемні питання.

— Як ви думаєте, чому Т. Г. Шевченка знають і люблять у всьому світі? Чому його поезії (або уривки з них) знають напам’ять багато українців, навіть тих, хто живе за кордоном?

§ V.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

Вивчити вірш Т. Шевченка напам’ять, уміти виразно його розповідати, аналізувати, висловлювати власні почуття та враження.

§ VІ.  Підсумок уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

— Поезія Т. Шевченка «Садок вишневий коло хати…» справила на мене (нагадала мені)…

Категорія: Українська література 5 клас | Додав: uthitel (01.01.2014)
Переглядів: 7701 | Рейтинг: 3.2/4
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: