Урок № 42 Т. Шевченко. «За сонцем хмаронька пливе…» - Українська література 5 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська література 5 клас

Урок № 42 Т. Шевченко. «За сонцем хмаронька пливе…»

Урок № 42

Т. Шевченко. «За сонцем хмаронька пливе…»

Мета: допомогти учням усвідомити ідейно-художню цінність поезій Т. Шевченка; дати поняття про персоніфікацію; розвивати навички описування власних відчуттів

Очікувані результати: учні вміють виразно читати вірші Т. Шевченка напам’ять, аналізувати їх, знаходити художні засоби, висловлювати власні враження про них.

Теорія літератури: персоніфікація.

Обладнання: підручник, портрет письменника

Тип уроку: формування і вдосконалення вмінь та навичок.

§ І.   Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Вступне слово вчителя.

Закинутий долею далеко від батьківщини, Т. Шевченко дуже сумував за вишневими садами, біленькими хатками, українськими народними піснями, своїми рідними. Мабуть, тому в його поезіях природа оживає, набирає нових кольорів і барв, промовляє до нас. Сьогодні в нас є можливість переконатися в цьому.

§ ІІ.  Актуалізація опорних знань учнів

1.   Перевірка домашнього завдання.

Розповіді учнів про Україну часів Т. Шевченка, про родину поета, його дитинство.

2.   Літературний диктант

1)   Рік народження Т. Шевченка. (1814.)

2)   Де народився майбутній великий поет? (У селі Моринці.)

3)   У якій сім’ї народився Шевченко? (Кріпаків.)

4)   Хто в ранньому дитинстві доглядав хлопця? (Сестра Катря.)

5)   Чим відзначався Тарасів дід Іван? (Він був грамотний, розповідав про повстання.)

6)   Хто був першим учителем Тараса? (Сільський дяк.)

7)   Якими талантами славилася батьківщина Т. Шевченка? (Співами.)

8)   Про що найбільше мріяв хлопець? (Навчитися малювати.)

9)   Яке велике горе спіткало Тараса в дитинстві? (Не стало батьків.)

10)  Як ставився до Шевченка дяк? (Бив хлопця, примушував його красти.)

11)  Що сказав Тарасові панський управитель? (Послав Тараса працювати на кухню.)

12)  Чому хлопець не кинувся в ополонку з великого відчаю? (Перемогла жага до життя.)

§ ІІІ.  Формування і вдосконалення вмінь та навичок

1.   Виразне читання вірша «За сонцем хмаронька пливе…».

2.   Словникова робота.

(Проводиться за питаннями учнів.)

3.   Обмін враженнями щодо прочитаного. Бесіда.

— Чи сподобався вам вірш, чим саме?

— До якого виду описів ви б віднесли цю поезію?

(Пейзаж.)

— Як зображується явище природи — хмаронька?

(Як жива істота.)

4.   Робота зі словничком літературознавчих термінів.

Персоніфікація — художній засіб, що утворюється перенесенням ознак особи на предмети, речі, явища, тваринний та рослинний світ: В золотій смушевій шапці циган-вечір сходив з гір, / Ніс він ніченьці-циганці з срібла кований набір. (О. Олесь)

5.   Завдання пошуково-дослідницького характеру.

— З’ясуйте, який вид опису переважає у вірші Т. Шевченка «За сонцем хмаронька пливе…», якими художніми засобами він створюється. Відповідь оформіть у вигляді таблиці.

Орієнтовна відповідь

(У вірші переважає такий вид опису, як пейзаж.)

Художні засоби

Приклади

Зменшено-пестливі слова

Хмаронька, спатоньки, годиночку

Персоніфікація

Хмаронька пливе, червоні поли розстилає; сонце спатоньки зове; серце з Богом заговорить

Порівняння

Прикриває, мов мати дитину; туман, неначе ворог; ждеш… того світу, мов матері діти

Художні означення (епітети)

Червоні, рожевою, сивий, німою

§ ІV.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

Навчитися виразно читати напам’ять вірш «За сонцем хмаронька пливе…», аналізувати його, висловлювати власні враження від твору.

§ V.  Підсумок уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

— Вірші Т. Шевченка вчать нас…

Категорія: Українська література 5 клас | Додав: uthitel (25.12.2013)
Переглядів: 6840 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: