Урок № 38 О. Олесь. Драма-казка «Микита Кожум’яка» - Українська література 5 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська література 5 клас

Урок № 38 О. Олесь. Драма-казка «Микита Кожум’яка»

Урок № 38

О. Олесь. Драма-казка «Микита Кожум’яка»

Мета: ознайомити учнів із драмою-казкою Олександра Олеся, з поняттям «драматичний твір» та його особливостями; розвивати навички виразного читання драматичних творів, читання за ролями; навчити висловлювати власні міркування з приводу прочитаного

Очікувані результати: учні знають зміст драми казки, уміють виразно читати твір за особами, виділяти найнапруженіші епізоди, визначати особливості драми й висловлювати власну думку з приводу прочитаного.

Теорія літератури: драматичний твір і його будова.

Обладнання: підручник, портрет О. Олеся, текст драми-казки «Микита Кожум’яка», ілюстрації до твору

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

§ І.   Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Вступне слово вчителя.

Герой української народної казки Кирило Кожум’яка, виробляючи шкіри, став дуже сильним. І коли знадобилася його допомога, він сміливо виступив проти Змія, котрий кривдив народ. Такий же й герой п’єси-казки Олександра Олеся — Микита. І в нас є змога порівняти два різні за жанром твори — епічний (розповідний) та більш напружений драматичний із його особливостями.

§ ІІ.  Актуалізація опорних знань учнів

Перевірка домашнього завдання.

Розповідь про Ярослава Мудрого за віршем О. Олеся, проведення паралелей із сучасним життям.

§ ІІІ.  Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

1.   Робота з підручником.

Опрацювання поняття про драматичний твір та його особливості.

2.   Виразне читання драми-казки О. Олеся «Микита Кожум’яка» за особами.

3.   Словникова робота.

Орда — кочові племена тюркських та монгольських народів.

Химерний — тут: який не існує, якого не може бути в дійсності.

Джура — зброєносець.

Гонець — особа, яку посилають із терміновим дорученням, повідомленням; посланець.

Єдваб — коштовна шовкова тканина.

Десь — тут: сьогодні.

Криця — сталь.

Макуха — залишки після вичавлення олії з насіння олійних культур.

4.   Обмін враженнями щодо прочитаного, евристична бесіда.

— Чи сподобалася вам драма-казка, чим саме?

— Чим цей твір відрізняється від попередніх?

— Чим різняться позиції 1-го і 2-го Воєвод?

(1-й Воєвода.

Мусим   ми скоритись долі —
Вітром гнеться дуб у полі.

2-й Воєвода.

Гнулись ми, та досить гнутись:
— Час до вітру обернутись!…)

— На чиєму боці більшість воєвод?

§ ІV.  Закріплення знань, умінь та навичок

Вікторина для найуважніших.

— Про кого сказано: «У тебе серце золоте…»? (Про Дівчину.)

— Хто сказав: «Хто не бореться, той раб»? (Князь.)

— Чиї це слова: «Воєводи! Не годиться, Щоб віддав Дочку наш Князь»? (Дідові.)

— Хто сказав: «Слово ще — й робити кину»? (Микита.)

— Чиї це слова: «Ще не вмерла правда в світі, вогник віри не погас…»? (Дівчини.)

— Хто сказав: «Гнулись ми, та досить гнутись»? (2-й Воєвода.)

§ V.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

Навчитися виразно читати п’єсу-казку, переказувати її, характеризувати героїв, висловлювати про них власну думку, знати про особливості драматичного твору.

§ VІ.  Підсумок уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

— Драматичний твір у порівнянні з прозовим (народною казкою, оповіданням чи віршами) мені здався…

Категорія: Українська література 5 клас | Додав: uthitel (25.12.2013)
Переглядів: 7868 | Рейтинг: 2.0/3
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: