Урок № 33 Літописні оповіді «Три брати — Кий, Щек, Хорив і сестра їхня Либідь», «Святослав укладає мир з греками і повертається до Києва. - Українська література 5 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська література 5 клас

Урок № 33 Літописні оповіді «Три брати — Кий, Щек, Хорив і сестра їхня Либідь», «Святослав укладає мир з греками і повертається до Києва.

Урок № 33

Літописні оповіді «Три брати — Кий, Щек, Хорив і сестра їхня Либідь»,
«Святослав укладає мир з греками і повертається до Києва. Смерть Святослава»,

«Володимир вибирає віру»

Мета: ознайомити учнів із поняттям «літописи», історичною та літературною пам’яткою «Повість минулих літ»; допомогти зрозуміти значення давнього літописання для нащадків; розвивати навички виразного читання, висловлення власних суджень з приводу прочитаного

Очікувані результати: учні знають про літописи, уміють розповідати про перших літописців та їхні твори, виразно читати літописні оповіді, переказувати й коментувати їх, висловлювати власну думку з приводу прочитаного; усвідомлюють пізнавальне та виховне значення літописів.

Теорія літератури: літопис, переказ.

Обладнання: підручник, зразки літописів, ілюстрації до них

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

§ І.   Актуалізація опорних знань учнів

Перевірка домашнього завдання.

Виразне читання, коментування акровіршів Л. Глібова та своїх власних.

§ ІІ.  Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Вступне слово вчителя.

Найпершими книгами, які написали наші пращури, були літописи. Їх можна вважати історичними книгами, адже кожна подія, що траплялася в державі, записувалася монахами в монастирях, передавалася іншим, які продовжували літописання протягом усього свого життя. Разом із тим, це також і художні книги, оскільки давні літописці скупі рядки про історичні події прикрашали легендами, переказами, піснями, приказками, і це були перші письмові свідчення про усну народну творчість, світобачення нашого народу.

§ IІІ.  Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

1.   Огляд загального вигляду літописів.

(Учитель акцентує увагу учнів на форматі, заставках, мові, ілюстраціях, авторстві літописів.)

2.   Розповідь учителя.

План розповіді вчителя

2.   Розповідь учителя.

1)   Найвідоміший літопис та його автор.

Найвідомішим літописом вважають «Повість минулих літ», яку, за легендами (переказами) склав Нестор Літописець.

Довідка.

Преподобний Нестор Літописець (бл. 1056 року — бл. 1114, Київ) — київський літописець та письменник-агіограф. З 1073 року — чернець Києво-Печерського монастиря. Автор Житій святих князів Бориса і Гліба та Феодосія Печерського. Вважається упорядником (за іншою версією, автором) «Повісті минулих літ». Помер і похований у Києво-Печерському монастирі.

У церковному календарі день ушанування пам’яті Преподобного Нестора Літописця припадає на 9 листопада. Цього дня в Україні, починаючи з 1997 року, відзначають День української писемності та мови.

 

2)   Перекази літописів.

Оскільки писалися літописи мовою, яка тепер для нас є не зовсім зрозумілою, то сучасними авторами було їх перекладено. Найбільш вдалий переказ здійснив Віктор Близнець, і з деякими літописними оповідями ми й познайомимося.

3.   Виразне читання літописної оповіді «Три брати — Кий, Щек, Хорив і сестра їхня Либідь».

4.   Словникова робота.

(Проводиться за питаннями учнів.)

5.   Обмін враженнями щодо прочитаного.

— Чи сподобався вам цей твір?

— Що здалося складним і незрозумілим?

6.   Міні-вікторина для найуважніших.

— Скільки версій про походження назви «Київ» подається в оповіді? (Два.)

— До якої версії схиляється автор? (До першої.)

— Які племена згадуються в літописі? (Поляни, древляни, дреговичі, словени, полочани, кривичі, сіверяни, весь, меря, мурома, черемиси, мордва, бужани (волиняни), перм, печора, ям, литва, корс та ін.)

— Кого називали «мужами мудрими й тямущими»? (Полян.)

— Яке містечко ще назвали на честь Кия? (Києвець.)

— До кого ходив і з ким був у дружніх стосунках Кий? (До грецького царя.)

7.   Огляд ілюстрацій.

8.   Виразне читання літописної оповіді «Святослав укладає мир з греками і повертається до Києва. Смерть Святослава».

9.   Словникова робота.

(Проводиться за питаннями учнів.)

10. Обмін враженнями щодо прочитаного.

— Чи сподобався вам цей літопис?

— На вашу думку, чи має він цінність для історії?

11. Огляд ілюстрацій.

12. Проблемне завдання.

Доведіть, що Святослав хоч і був мудрим та гордим полководцем, але не завжди дотримувався обережності.

(Святослав розумів, що воїнів у нього мало, тому краще укласти мир і взяти данину, яку пропонують, ніж зазнати поразки; не захотів уникати небезпеки — нападу печенігів, за що й поплатився головою.)

13. Виразне читання літописної оповіді «Володимир вибирає віру».

14. Словникова робота.

(Проводиться за питаннями учнів.)

15. Обмін враженнями щодо прочитаного.

— Чи сподобався вам цей літопис?

— Чи зрозуміли ви, про яку важливу подію в ньому йдеться?

16. Огляд ілюстрацій.

17. Бесіда.

— До якої думки дійшов Володимир при виборі віри й чому саме?

§ ІV.  Закріплення знань, умінь та навичок

Робота з таблицею «Риси характеру руських князів».

§ V.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

Навчитись виразно читати, переказувати, коментувати літописні оповіді.

§ VІ.  Підсумок уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

— З літописних оповідей найсильніше враження справила на мене…, тому що…

Категорія: Українська література 5 клас | Додав: uthitel (24.12.2013)
Переглядів: 6616 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: