Урок № 27. ВИДИ ЗАГАДОК - Українська література 5 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська література 5 клас

Урок № 27. ВИДИ ЗАГАДОК

Урок № 27. ВИДИ ЗАГАДОК

Мета:

•  навчальна: продовжити роботу над загадками як над фольклорним жанром, пода ти відомості про види загадок (про людей, їхнє життя, про природу, явища природи про тварин, про рослини);

•  розвивальна: формувати вміння пояснювати логіку відгадування загадок, розгля дати та пояснювати особливості будови загадок, роль метафори в них, розвиваті логічне мислення, спостережливість, уважність, кмітливість як важливі елементі розумової діяльності людини;

•  виховна: виховувати почуття поваги фольклору, шанобливе ставлення до кмітливості та мудрості нашого народу. 

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: виставка літератури, смужечки для гри «Читання-пила», схема «Загадка». 

Теорія літератури: фольклор, загадка.

ПЕРЕБІГ УРОКУ І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ

III. ЗАСВОЄННЯ НОВОЇ ІНФОРМАЦІЇ У ПРОЦЕСІ ВИКОНАННЯ ПРАКТИЧНИХ ЗАВДАНЬ

Розгадування кросворду

По горизонталі. 1. Сивий бугай все поле зайняв (Туман). 2. Кругле озерце маленьке, а ніколи не замерзає (Око). 3. Є шапка, а нема голови. Є нога, але без черевика (Гриб), 4. Не звір, не птиця, Ніс — мов спиця; Сам тонкий, Голос дзвінкий; Хто його уб'є — свою кров проллє (Комар). 5. Стоїть погрібець, а в ньому два ряди яєць (Зуби). 6. Не їсть, не п'є, а ходить і б'є (Годинник). 7. Стоїть гора посеред двора, спереду — вила, ззаду — мітла (Корова). 8. Сама холодна, а інших припікає (Кропива). По вертикалі. 1. Те, про що діти мріють улітку (Морозиво). ;

Робота зі схемою

 Розгляньте схему та розкажіть, що ви знаєте про загадку як про фольклор­ний жанр.

Загадка

Лаконічність, конкретність Інакомовність, завуальованість Рима (можлива) Порівняння (метафора)

Коментар учителя

Загадки поділяють на кілька видів: про людей, про життя людей, про при­роду та природні явища, про рослини, про тварини тощо.

«Читання-пила».

Робота в маленьких групах

Із заздалегідь розрізаних учителем слів складіть загадку. Розгадайте її, визначте форму та вид.

1. Можна, що, із, очима, заплющеними, побачити. 2. На, на, на, по, по, кожній, кожній, чотири, гілки, гілці, ще, три, гілці, березі, вісім, яблук. Яблук, ' разом, скільки, висить. 3. Не, хоч, він, кравцем, має, голок, доволі, ніколи. '

Ключ-відповідь: Що можна побачити із заплющеними очима? (Сон). " 2. На березі чотири гілки, на кожній гілці ще по три гілки, на кожній гілці по вісім яблук. Скільки яблук висить разом? (Ніскільки, бо на березі яблука не ростуть). 3. Хоч кравцем не був ніколи — голок має він доволі (їжак). ,

Гра «Створи власну загадку»

Методичний коментар. На аркушах паперу написані назви різноманітних предметів. Учні по черзі витягають аркуші, але не показують однокласникам. Потрібно дібрати порівняння до цього предмета, перетворити порівняння | на метафору та записати загадку. -

Робота з підручником

 Виконайте вправи 1, 2, 3 на сторінці 144. 1

Розгадайте жартівливі загадки

1. З чого починається день? (З «Д»). 2. Яке слово об'єднує 33 літери? (Азбу­ка, алфавіт). 3. Чого багато має болото, менше озеро, ще менше море, а зовсім не має річка? («О»). 4. З «д» я весело співаю, 3 «в» я рибки наловлю (Дудка — , вудка»). 5. Яка рослина, знана нами досить, однакових сто букв любити просить? (Любисток). 6. Слово це вживаємо, як води стихія є без меж, що з початку, що з кінця читаємо — одне і теж (Потоп). 7. Як доставиш літеру до ноти — І із водою матимеш роботу (Дощ).

Загадка-казка

ВИПАДОК У МУЗЕЇ '

В одному місті в краєзнавчий музей прийшов дідок.

— Я працюю в риболовецькій артілі,— сказав він, звертаючись до завідую чого.— Недавно я виловив величезну щуку. У носі цієї щуки було мідне кіль­це, на якому був напис: «Ця щука пущена в річку за три роки до навали Наполеона». От я й приніс це кільце вам: може, ви хочете придбати його для музею.  ; Зараз я покажу вам кільце,— сказав старий, опускаючи руку в кишеню. ,

Завідуючий музеєм спинив рибалку. І

— Не турбуйтесь діставати кільце: для музею воно не цікаве. Той, хто про­сунув у ніс щуці кільце й вирізав на кільці напис, зробив це, очевидно, для жарту: напис цей, звичайно, не відповідає дійсності.

— Ви думаєте, що щука не може жити так довго? — запитав старий.

— Справа не в тому,— відповів завідуючий музеєм,— я знаю, що інколи щуки живуть довше ста років. А все-таки кільце з написом, яке ви принесли,— фальшивка.

— Звідки вам це відомо, коли ви ще навіть кільця й не бачили? — здивова­но запитав рибалка.

Як ви гадаєте, що відповів-завідуючий музеєм на це питання? (Ніхто три роки до навали Наполеони не міг цього передбачити).

IV. ПІДСУМОК УРОКУ !

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ            

Дібрати приказки та прислів'я, які вам подобаються. Знати їхній зміст. Вивчити кілька прислів'їв.

Категорія: Українська література 5 клас | Додав: uthitel (12.12.2013)
Переглядів: 2603 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: