Урок № 24. СВОЄРІДНІСТЬ КОМПОЗИЦІЇ ТВОРУ ГАЛИНИ МАЛИК «НЕЗВИЧАЙНІ ПРИГОДИ АЛІ В КРАЇНІ НЕДОЛАДІЇ» - Українська література 5 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська література 5 клас

Урок № 24. СВОЄРІДНІСТЬ КОМПОЗИЦІЇ ТВОРУ ГАЛИНИ МАЛИК «НЕЗВИЧАЙНІ ПРИГОДИ АЛІ В КРАЇНІ НЕДОЛАДІЇ»

Урок № 24. СВОЄРІДНІСТЬ КОМПОЗИЦІЇ ТВОРУ ГАЛИНИ МАЛИК «НЕЗВИЧАЙНІ ПРИГОДИ АЛІ В КРАЇНІ НЕДОЛАДІЇ»

Мета:

•  навчальна: продовжувати роботу над казковою повістю Г. Малик «Незвичайні пру годи Алі в країні Недоладії», навчати аналізувати композиції твору, виокремлювати основні епізоди твору;

• розвивальна: розвивати вміння переказувати твір, читати уривки з нього за ролями І уміння характеризувати героя, аналізувати роль художніх засобів, пояснювати значення діалогів у творі, розвивати творчі здібності, фантазію, комунікативні вміння

 виховна: формувати дбайливе ставлення до свого життя, до інших людей, виховувати щирість, відкритість, наполегливість, відповідальність за свої вчинки.

 Тип уроку: засвоєння нових знань.

*   Обладнання: виставка літератури, портрет Г. Малик, конверт із малюнками.

*   Теорія літератури: літературна казка.

Хід уроку

 І.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ

III. ЗАСВОЄННЯ НОВИХ ЗНАНЬ У ПРОЦЕСІ   ВИКОНАННЯ ПРАКТИЧНИХЗАВДАНЬ

Цитований диктант

 Установіть, про кого йдеться.

 1, «Тобто виглядала вона звичайною: ластовиння на носі, дві кіски, ямочки на щоках» (Аля).

2. «Прихилившись до одвірка, на порозі недотелю стовбичив якийсь товстун у шкіряній безрукавці» (Недоштанько).

3. «На голові у чоловічка червонів ковпачок. А на ногах у нього були величезні зелені черевики з червоними шнурівками» (Недочеревик).

 4. «З густого листя висунулася голова, її прикрашав шкіряний капелюшок з півнячою пір'їнкою збоку. Капелюшок сидів криво,   бо лівого вуха, яке б мало його підтримувати, на голові зовсім не було» (Недсладько).

5. «Одягнена вона була до пояса у старий лантух. Зате від пояса до п'ят пишно спадала шовкова спідниця, гаптована золотом і оздоблена мереживом:(Недопопелюшка).

 6. «Кожен ранок приходить сюди і прилаштовує шолом собі на плечі, замість голови. А увечері ставить його назад» (Перший Недорадник)

        Бесіда з учнями

1. Що сталося після того, як годинник був відремонтований?

2. Що допомогло Алі та іншим персонажам перемогти Недочеревика?

3. Як Аля допомога!

Іншим героям?

4. Що сталося з Першим Недорадник'ом?

5. Які проблеми порушує Галина Малик у своєму творі?

6. Виразно прочитайте пісеньку, яку співає Аля. У ній — головна думка повісті-казки. Яка саме?

7. Виразно прочитайте пісеньку годинникаря. У чому її символічність? Як Галина Малик оцінює час?

Робота з таблицею

Заповніть таблицю, порівнявши образ Алі на початку твору та в кінці. Про стежте його еволюцію. Свої міркування підкріпіть цитатами з тексту.

Початок

Кінець

 

 

Аналіз будови казки

Заповніть таблицю, підтверджуючи свої міркування прикладами з тексту твору

 

Зачин

Основна частина

Кінцівка                 

 

 

Зустріч із помічниками

 

 

Пригоди

Кульмінація

Складання плану

Складіть план до повісті-казки та перекажіть текст.

«інформаційний пакет»

Прочитайте та прокоментуйте запропоновані вислови. Який із них, на ва­шу думку, найкраще висвітлює проблему, порушену у творі? Із яким твер­дженням ви не погоджуєтесь? Які вислови вам сподобалися?

1. Людина віддзеркалюється у вчинках (Ф. Шиллер). 2. Твори добро друзям своїм, щоб вони ще більше любили тебе (Кмовул). 3. Не золотом цінуєть­ся людина, а розумом і серцем доброчинним (Ш. Перро). 4. Який характер, та­кі і вчинки (Народна мудрість). 5. Тільки пить та гулять, а до діла руки бо­лять (Народна мудрість). 6. Що вподобав, на те й перетворився (Г. Сковорода).» 7. Була б охота — буде гарна робота (Народна мудрість). 8. Друг-боягуз гірший за лютого ворога (Народна мудрість).

Робота з підручником

Виконайте вправу 1 на сторінці 141 та вправу 1 на сторінці 142. ,

IV. ПІДСУМОК УРОКУ

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

 Прочитайте твір Р. Полонського «Таємниця країни суниць».                            

ДОДАТОК Своєрідність композиції твору. Особливості його мови

Отже, казка «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії» — є частковим коміксом, бо вона містить як звичайний текст, так й ілюстрації з коментарями (найчастіше — вигуки або фрази героїв).

Композиційне її можна поділити на три частини:

•  Експозиція казки «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії» (події доти, доки Аля потрапила в Недоладію); ,

•  Зав'язка (пригоди Алі в чарівній країні):

•  зустріч із Недочеревиком; »

•  знайомство з Недоладьком; .

• пригоди в палаці Недороля; ;

• пошуки інструкції з повернення додому;

• ув'язнення та знайомство з гвардійцем Недобородою.

•   Кульмінація (події наприкінці перебування Алі в Недоладії):

• ремонтування годинника;

• допомога недоладянам;

•  повернення додому.

• Розв'язка (події, що відбулися після повернення Алі додому).  Більшість власних назв та дієслів у цій казці мають префікс недо-, який означає дію, стан або якість, що виявляються в процесах, ознаках і пред­метах неповною мірою: не допиши, не дочитай, не дороби, Недоград, Недо-ладько, Недочеревик. Це підкреслює той факт, що всі персонажі казки тієк чи іншою мірою недороблені, та й самі ніколи не доробляли свої справи. На­зви та імена героїв є авторськими неологізмами. Репліки героїв здебільшого короткі та дуже емоційні (переляк Недороля, гнів Недорадника, беззапереч­ний тон Недочеревика, відчай Алі).

Категорія: Українська література 5 клас | Додав: uthitel (12.12.2013)
Переглядів: 6744 | Рейтинг: 4.0/1
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: