Урок № 20 В. Симоненко. Казка «Цар Плаксій та Лоскотон». Поняття про віршовану мову - Українська література 5 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська література 5 клас

Урок № 20 В. Симоненко. Казка «Цар Плаксій та Лоскотон». Поняття про віршовану мову

Урок № 20

В. Симоненко. Казка «Цар Плаксій та Лоскотон». Поняття про віршовану мову

Мета: навчити учнів визначати основні риси характеру дійових осіб твору, аналізувати їхню поведінку, виділяти основні епізоди; розвивати навички висловлення особистого ставлення до зображуваного, проведення аналогії із сучасним життям; дати поняття про віршовану мову

Очікувані результати: учні знають зміст казки, уміють її переказувати, виділяти основні епізоди; розуміють значення назви казкової країни, імен персонажів казки для розкриття змісту твору; мають поняття про віршовану й прозову мову.

Теорія літератури: віршована мова, ритм, рима, промовляючі імена героїв та інших власних назв.

Обладнання: підручник, портрет В. Симоненка, текст казки «Цар Плаксій та Лоскотон», ілюстрації до твору

Тип уроку: формування і вдосконалення вмінь та навичок.

  • І.   Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Вступне слово вчителя.

Ви вже помітили, що є художні твори, написані мовою, яка нагадує нашу звичайну розмовну, а є твори, котрі нагадують пісню. Це — вірші, поезія, лірика. Поезія здатна якнайкраще й найточніше передати почуття та переживання людини, кольори, звуки і навіть запахи. Писати вірші — велика майстерність, і нею повною мірою володів В. Симоненко. Про це ми й будемо розмірковувати сьогодні на уроці.

  • ІІ.  Актуалізація опорних знань учнів

Перевірка домашнього завдання.

1)   Переказування казки В. Симоненка «Цар Плаксій та Лоскотон».

2)   Заслуховування продовження історії героя казки — Лоскотона.

  • ІІІ.  Формування і вдосконалення вмінь та навичок

1.   Проблемне завдання.

Порівняйте головних героїв казки В. Симоненка. Відповідь оформіть у вигляді таблиці.

Орієнтовна відповідь

Позиція
для характеристики

Цар Плаксій

Лоскотон

Портрет

Голова його мов бочка,Очі — ніби кавуни

Мав він вдачу теплу й щиру,
Ще й лукавинку в очах.
І була накидка сіра
В Лоскотона на плечах.
Лоскотливі мав він вуса
І м’якенькі, наче пух.
І м’яке волосся русе
розсипалося до вух

Ставлення до людей

Жорстоке, егоїстичне

Доброзичливе, співчутливе

Вчинки, дії

Забороняв сміятися, робив життя людей важким, нестерпним

Незважаючи на заборону, приносив людям сміх, розраду, втішав діточок бідних робітників

Риси характеру

Злий, жорстокий, похмурий

Добрий, веселий, співчутливий, життєрадісний

Ставлення людей до них

Гнівалися на нього, ображалися, ненавиділи

Любили, поважали, з радістю зустрічали, захищали

 

2.   Робота зі словничком літературознавчих термінів.

Ознайомлення за підручником з поняттями «віршована мова», «рими», «строфа».

3.   «Поетичний практикум».

Позначте ритм і риму у віршованих рядках із казки В. Симоненка «Цар Плаксій та Лоскотон».

Там, де гори і долини,
Де гуляє вітровій.
Там цвіте краса-країна
З дивним ім’ям Сльозолий.

  • ІV.  Закріплення знань, умінь та навичок

Проблемне завдання.

Визначте, у чому переваги оптимістичного (песимістичного) поглядів на життя та в чому їхні недоліки.

  • V.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1.   Завдання для всього класу.

Уміти характеризувати героїв казки В. Симоненка, практично визначати поняття «віршована мова», «прозова мова».

2.   Завдання підвищеної складності.

Скласти усний твір «Як стати оптимістом у сучасному житті?» або взяти інтерв’ю в батьків, родичів, знайомих на цю тему.

  • VІ.  Підсумок уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

— Я хотів би (хотіла б) навчитися бути оптимістом, тому що…

Категорія: Українська література 5 клас | Додав: uthitel (26.08.2014)
Переглядів: 2291 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: