Урок № 1 Слово в житті людини. Краса світу і людської душі в художньому слові. - Українська література 5 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська література 5 клас

Урок № 1 Слово в житті людини. Краса світу і людської душі в художньому слові.

 

Урок № 1

Слово в житті людини. Краса світу і людської душі в художньому слові.
Образне слово — першоелемент літератури. Початок словесного мистецтва:
фольклор і літописи. Художня література як мистецтво слова. Види мистецтва

Мета: допомогти учням усвідомити роль художнього слова в житті людини, зрозуміти специфіку художнього образу; навчити відрізняти художню творчість від інших видів діяльності людини, визначати види мистецтва; розвивати естетичний смак

Очікувані результати: учні знають визначення терміна «образне слово», розуміють роль художнього слова в житті людини, специфіку художнього образу, називають види мистецтва, уміють відрізняти художню творчість від інших видів діяльності людини.

Теорія літератури: образне слово, фольклор.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, таблиця «Основні види мистецтва»

Тип уроку: комбінований.

  • І.   Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Вступне слово вчителя.

Життя кожної людини розпочинається з дитинства. Є дитинство й у художньої літератури. Це — усна народна творчість, або фольклор, який з’явився тоді, коли люди ще не вміли ні писати, ні читати. Кажуть, що слово й створило homo sapiens — людину розумну. Про роль художнього слова, різні види мистецтва ми й будемо говорити сьогодні на уроці.

  • ІІ.  Актуалізація опорних знань учнів

Творче завдання.

— Пофантазуйте, як людина склала першу казку, прислів’я, загадку, пісню.

— Висловіть свою думку про те, якими ще способами, крім слова, можна відобразити подію, явища, описати предмет.

  • IІІ.  Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

1.   Робота з підручником.

Опрацювання понять «образне слово», «літописи», «фольклор», запис до словничка літературознавчих термінів.

2.   Колективне складання таблиці «Основні види мистецтва».

(Учні добирають приклади з власного досвіду.)

3.   Завдання учням.

1)   Розкрийте зміст одного з прислів’їв.

Удар забувається, а слово пам’ятається. Від теплого слова і лід розмерзає. Шабля ранить голову, а слово — душу.

2)   Поясніть вислів Івана Франка.

Книги — морська глибина:
Хто в них пірне аж до дна,
Той, хоч і труду мав досить,
Дивнії перли виносить.

4.   Коментар учителя.

Ось перед вами зразки образного слова. Книги містять велику мудрість, відображають віковий досвід народу, тому письменник і називає їх образно морською глибиною, дивними перлами — коштовним камінням.

5.   Творча робота.

Спробуйте розповісти образними словами про маму чи бабусю, школу, товариша.

(Мама — як ясне сонечко; мудра бабуся; школа — вулик із бджолами, що збирають мед знання; слово товариша тверде, мов камінь.)

6.   Літературна гра.

— Хто назве найбільше українських письменників, їхніх творів?

— Хто останній назве українську народну казку?

— Хто найцікавіше розповість про свого улюбленого літературного героя?

  • ІV.  Закріплення знань, умінь та навичок

Тестові завдання.

Тестові завдання.

1)   Митець — це

А   той, хто збирає мито (податок)

Б   творча людина, яка відтворює навколишній світ за допомогою художніх образів

В   той, хто добре щось миє

Г   людина, що підметає подвір’я, двірник

2)   Найдавніші люди відтворювали красу навколишнього світу за допомогою

А   літописів

Б   фольклору

В   пригодницьких романів

Г   детективних повістей

3)   Літописи — це

А   записи історичних подій у хронологічній послідовності

Б   великі історичні твори — романи

В   записи, які роблять улітку

Г   записи, які роблять літні люди

4)   Слово «образ» уживається в літературі в значенні

А   ікона

Б   поетична форма відображення дійсності

В   образа

Г   художній твір

5)   До видів мистецтва відносять

А   балет, шахи, кіно

Б   театр, футбол, живопис

В   живопис, музику, скульптуру

Г   графіку, оперу, живопис

6)   Художня література має значення

А   наукове, розважальне

Б   практичне, навчальне

В   комунікативне (для спілкування) та естетичне

Г   пізнавальне і виховне

Відповіді: 1 Б, 2 Б, 3 А, 4 Б, 5 В, 6 Г.

 

  • V.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

Опрацювати вступну статтю підручника, створити за допомогою образних слів висловлювання «Моя улюблена книжка» або «Вересневий деньочок».

  • VІ.  Підсумок уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

— Сьогодні на уроці для мене було новим…

Категорія: Українська література 5 клас | Додав: uthitel (26.08.2014)
Переглядів: 2077 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: