Урок № 18 В. Королів-Старий. «Хуха-Моховинка» - Українська література 5 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська література 5 клас

Урок № 18 В. Королів-Старий. «Хуха-Моховинка»

 

Урок № 18

В. Королів-Старий. «Хуха-Моховинка»

Мета: допомогти учням глибше зрозуміти текст і художні особливості казки, її повчальний зміст; розвивати навички характеристики героїв, визначення різних видів опису, літературного портрета

Очікувані результати: учні знають зміст казки, розуміють його значення, уміють знаходити різні види опису, зокрема літературний портрет, визначати його роль у творі; прагнуть дотримуватися загальноприйнятих морально-етичних норм.

Теорія літератури: портрет, художні засоби.

Обладнання: підручник, портрет В. Короліва-Старого, текст казки «Хуха-Моховинка», ілюстрації до твору

Тип уроку: формування і вдосконалення вмінь та навичок.

  • І.   Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Вступне слово вчителя.

Здатність прощати — дуже важлива й сильна риса характеру, тому що, як не дивно, завдяки цьому можна перемогти Зло. Володіє такою здатністю не кожен. Маленька ніжна істота Хуха-Моховинка якраз мала такий дар і виявилася сильнішою за людину із сокирою, за страшну сітку та зимову хурделицю.

  • ІІ.  Актуалізація опорних знань учнів

Перевірка домашнього завдання.

Переказ «ланцюжком» основних епізодів казки «Хуха-Моховинка», виразне читання улюблених уривків, висловлення власної думки з приводу прочитаного.

  • ІІІ.  Формування і вдосконалення вмінь та навичок

1.   Робота зі словничком літературознавчих термінів.

Опрацювання за підручником літературознавчого поняття «портрет».

Портрет — це словесний опис зовнішності персонажа.

Сюди входить і опис обличчя (у тварин — морди), і фігури (тулуба), і одягу, і предметів, що тримає герой, і настрою та емоцій, і роду занять, і всіх деталей, які дають уявлення про цей персонаж.

 

Цікаво!

Серед нечистої сили, витвореної народною уявою, Хухи не трапляються, як і Хо.

Уособленням страху лісового є образ Хо, що його в однойменній казці використав Михайло Коцюбинський.

«…У сю величну хвилину тихо розгортаються кущі — і на галяву виходить Хо. Мов туман той, сива борода його м’яким хвилями спада аж до ніг, черкається росяної трави. З-під білих кострубатих брів, з глибоких западин визирають добрі, лукаві очі.

Вийшов Хо на галяву, сперся на сукуватий костур, майнув довгою бородою, і повіяв від неї тихий вітерець, холодною цівкою вдарив у дерева… Жахнулася сарна й щезла в гущині, лишивши зелені сліди на синій від роси траві. Страх обгорнув зайця, додав ще більшої прудкості його ногам… Сполохалися пташки й в одну мить ущухли. Тихо стало в лісі, страх як тихо. Тільки бородатий дідуган Хо, старечо хихикаючи в бороду, стоїть на галяві…

— Хе-хе-хе! І чого жахаються, дурні? — шамкає він беззубим ротом.— Діда Хо, що світ прозвав страхом? А дід цілком і не страшний…»

 

2.   Робота з текстом.

Знайдіть у творі В. Короліва-Старого описи різних видів (або елементи описів) і прокоментуйте їх.

Орієнтовна відповідь

Опис зовнішності людини (портрет)

…У хлівець уступила дівчинка. Вона була гарнесенька, білява, з блакитними очицями

Опис зовнішності фантастичної істоти (портрет)

Була вона [Хуха-Моховинка] й сама така пухка, як мох. Мала довгу вовничку, що, мов шовком, вкривала все її тільце. Сама тільки мордочка була голенька й нагадувала садову жовто-фіалкову квіточку — «братки». Та були ще в неї голенькі зісподу рожеві лапки

Опис природи (пейзаж)

…По лісу на глицях й на деревах лежить якась срібна пелена.

…А то був перший сніг…

Опис тварини

В тій хаті лежали дві великі білі тварини, подібні до диких кіз або сарн. Вони мали роги й довгі, як у Водяника, бороди, але дивилися на неї лагідно своїми жовтими очима

Опис предмета, явища

Він [дід] вихнувся, щось блиснуло в повітрі, й те блискуче вдарило по її сосні. Знову аж луна пішла від того дзвінкого удару…

Опис приміщення (інтер’єр)

У тім бору, між корінням великої сосни, зробила на осінь Моховинка собі хатку. …Заложила всі дірки сосновими галузками, а щілини й зокола, й зсередини — м’яким зеленим мохом

 

3.   Проблемне завдання.

Зробіть висновки про роль портрета в художньому творі, про використання в ньому різних художніх засобів.

Орієнтовні відповіді

— Портрет дає яскравіше уявлення про зовнішність персонажа твору, рід його занять, вік та інше.

— Портрет показує ставлення автора до зображуваного.

— Портрет дає уявлення або натякає на характер персонажа, підказує повчальні моменти.

— Автор, змальовуючи портрет головної героїні, використовує порівняння зменшено-пестливі слова.

  • ІV.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

Описати портрет чотирилапого друга або якоїсь уявної фантастичної істоти.

  • V.  Підсумок уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

— Я думаю, що коли б зустрів (зустріла) Хуху-Моховинку, то…

Категорія: Українська література 5 клас | Додав: uthitel (26.08.2014)
Переглядів: 2443 | Рейтинг: 1.5/2
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: