Урок № 11 Художні особливості народних казок. Узагальнення вивченого про усну народну творчість - Українська література 5 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська література 5 клас

Урок № 11 Художні особливості народних казок. Узагальнення вивченого про усну народну творчість

 

Урок № 11

Художні особливості народних казок.
Узагальнення вивченого про усну народну творчість

Мета: узагальнити та систематизувати знання учнів про народну казку, її жанрові особливості; виявити закономірності побудови казок, їхні художні особливості; удосконалювати навички слухання та виразного читання; розвивати комунікативні вміння

Очікувані результати: учні знають зміст вивчених народних казок, їх жанрові особливості; визначають закономірності побудови казок, художні особливості цих творів.

Теорія літератури: народні казки, їхня будова, художні засоби.

Обладнання: підручник, тексти казок, ілюстрації до них, схема «Особливості побудови народних казок»

Тип уроку: узагальнення та систематизація вивченого.

  • І.   Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Вступне слово вчителя.

Казок у нашого народу надзвичайно багато. Усі вони різні, але разом із тим мають і спільне в будові, художніх особливостях, загальних настановах на добро й справедливість. Виявлення цих закономірностей і буде завданням сьогоднішнього уроку.

  • ІІ.  Актуалізація опорних знань учнів

1.   Гра «Знайди пару».

Поєднайте зачини або кінцівку з назвою казки.

«Жили колись-то два брати: один багатий, а другий бідний, що й не сказати»

 

«Ох»

«Був собі дід та баба, а в них було три сини: два розумних, а третій дурний»

 

«Мудра дівчина»

«Тоді пан побачив, що нічого з дівчиною не поробить, і відпустив її»

 

«Летючий корабель»

«Колись було не так, як тепер: колись усякі дива робилися на світі; колись і самий світ не той був, що тепер…»

 

«Про правду і кривду»

 

2.   Гра «Чарівна скринька».

1)   Солома (коли її розкидати, то піде сніг, буде мороз; «Летючий корабель»).

2)   Кущ малини (коли небіж його викопав — у місті з’явилася вода; «Про правду і кривду»).

3)   Перстень (це зачарований хлопець із казки «Ох»).

5)   Горобець (подарунок від Марусі пану; казка «Мудра дівчина»).

6)   В’язка дров (коли їх розкидати, з’являється військо; «Летючий корабель»).

6)   Корова (через неї брати пішли судитися до пана; «Мудра дівчина»).

7)   Циган (на нього перетворився лісовий цар Ох з однойменної казки).

8)   Ґринджоли (на них Маруся приїхала до пана; казка «Мудра дівчина»).

9)   Летючий корабель (його потрібно було збудувати за наказом царя; «Летючий корабель»).

10)  Зелені мавки (служниці лісового царя; казка «Ох»).

11)  Горщечок каші (Маруся передала панові, щоб той посіяв та виростив за одну ніч просо; казка «Мудра дівчина»).

12)  Покладені навхрест три дерева (допомагали вгатити греблю; «Про правду і кривду»).

  • IІІ.  Формування і вдосконалення вмінь та навичок

Робота зі схемою «Особливості побудови народних казок».

Робота зі схемою «Особливості побудови народних казок».

Складіть схему.

Особливості побудови народних казок

Вид казки

®

Про тварин

®

Тварини, що уособлюють людські риси

®

Фантастична

®

Яскравий нереальний сюжет із вигаданими героями

®

Соціально-побутова

®

Протиставлення добрих і поганих учинків, наявність багатих і бідних героїв

Тема казки

®

Про кого або що йдеться

 

Боротьба добра і зла

Основна думка

®

Що хотіли сказати в казці

 

Добро завжди перемагає зло (треба робити висновки з прочитаного)

Структура казок

®

Зачин

®

«Одного разу, а було це дуже давно, жив собі чоловік…», «Колись давно жили собі…», «Колись у далеку давнину жили собі…», «Було це ще за старих часів…», «Жили собі чоловік та жінка…», «Жили-були два брати…», «В одному царстві…», «Жили-були…»

®

Розвиток подій

®

«Іде та йде, коли стрічає по дорозі діда…», «Летів-летів, коли дивиться дурень…», «Ох і виліз до нього і повів його у лісове царство…»

®

Кінцівка

®

«І стали вони жити-поживати і добра наживати», «І жили вони довго, може і тепер живуть, коли не повмирали», «І казка ця минула», «От вам і казка, а мені — бубликів в’язка», «І я там був, мед-вино пив, по бороді текло, але в роті не було», «Жили вони довго й щасливо»

Дійові особи (герої, персонажі)

®

Два-три персонажі, які уособлюють гарні чи погані риси характеру

®

Люди, рослини, тварини, фантастичні істоти, явища природи, предмети тощо

Мовні засоби

®

Наявність слів із переносним значенням, епітетів, антонімів, синонімів, повторів, фразеологізмів

®

Яблуня говорить дівчині…Вовк каже…Добрі люди, розумний брат. Убогий — багатий. Золота видимо-невидимо. «Така прекрасна дівка, що не можна і здумати та згадати, хіба у казці сказати», «Така прекрасна, що над неї не було на світі», «Справжній лицар (богатир)», «такий, що п’є, п’є і не нап’ється», «той, що їсть, їсть і не наїсться», «той, що на двадцять верств бачить» тощо

Чарівні цифри

®

2, 3, 7, 12

®

Два брати, три сестри

Чарівні
предмети

®

Чарівна паличка, килим-літак, клубочок, гаманець-самотряс, скатертина-самобранка

Чарівні герої

®

Кощій Безсмертний, Баба Яга, Змій, велетні, чаклуни і чаклунки, Олень-золоті роги, Свинка-золота щетинка, Сивка-бурка, Жар-птиця

Казка вчить

®

Сміливості, доброти і всіх інших хороших людських якостей, але робить це без нудних повчань, просто показує, що може статися, якщо людина поводиться погано, не по совісті

 

  • ІV.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

Знати про художні особливості народних казок, придумати теми та сюжети для складання власних казок.

  • V.  Підсумок уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

— Хоч казка — це вільна народна творчість, але все ж підлягає деяким законам, наприклад: …

Категорія: Українська література 5 клас | Додав: uthitel (26.08.2014)
Переглядів: 1760 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: