Урок № 10 Народна казка. «Летючий корабель» - Українська література 5 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Українська література 5 клас

Урок № 10 Народна казка. «Летючий корабель»

Урок № 10

Народна казка. «Летючий корабель»

Мета: ознайомити учнів із народною казкою «Летючий корабель»; розвивати фантазію, творчу уяву, навички виразного читання та переказування казок, виділення головних епізодів та їх коментування

Очікувані результати: учні знають і розуміють зміст казки, вміють її виразно читати й переказувати, коментувати ключові епізоди, робити власні висновки.

Теорія літератури: народна казка, її ознаки; реальне та фантастичне.

Обладнання: підручник

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

  • І.   Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Вступне слово вчителя.

Здавна люди мріяли про те, щоб бачити й чути, що відбувається на великій відстані, регулювати температуру за потребою — робити холодно чи жарко, швидко пересуватися, навіть літати, наприклад на кораблі. Про це й складали казки. І що дивно: найсміливіші мрії, висловлені в казках, ставали через деякий час дійсністю. Потяги, автомобілі допомагають швидко долати великі відстані; телефони, відеокамери, супутниковий зв’язок дають змогу бачити весь світ, спілкуватися з людьми, що знаходяться далеко; кондиціонери влітку освіжають, узимку — зігрівають, а летючі кораблі стали звичайними для нас літаками, повітряними кораблями. Тож, мабуть, варто мріяти й далі! Про це ми й поміркуємо сьогодні на уроці.

  • ІІ.  Актуалізація опорних знань учнів

1.   Перевірка домашнього завдання.

Виразне читання, переказування, коментування народної казки «Ох» або її окремих епізодів.

2.   Проблемне питання.

— У яких інших казках різних народів трапляються подібні мотиви? (Українська казка «Про жар-птицю та вовка», російська казка «Про Кощея Безсмертного» та ін.)

  • IІІ.  Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

1.   Робота з підручником.

Опрацювання статті-коментаря до теми.

2.   Виразне читання казки «Летючий корабель».

(Можна за ролями.)

33. Словникова робота, обмін враженнями щодо прочитаного.

Жалувати — виявляти прихильність, ласку, любити.

Хлоп — селянин, мужик.

І в пельку не йде — не має апетиту, не хочеться їсти.

Лук — зброя для метання стріл.

Зі світу звести — знищити.

Занапастити — заподіяти смерть, призвести до загибелі.

Грубник — робітник, що палить у печах (грубах).

4.   Спостереження над текстом.

— Чим ця казка схожа на попередню («Ох»), чим відрізняється? (Схожі риси: перетворення ледачого сина на розумного, красивого та багатого; фантастичні персонажі й речі; будова казки. Казка «Летючий корабель» відрізняється від інших тим, що в ній багато персонажів, утілені мрії людей про речі, які допомагали б їм жити, швидко пересуватися, мати комфорт.)

— Скільки людей посадив на свій корабель головний герой казки? (7; Слухало, Скороход, Стрілець, Об’їдайло, Обпивайло, Морозенко, Той, що ніс дрова.)

— Назвіть усіх героїв казки, з’ясуйте їхній рід занять чи вміння. (Розумні брати, дурень, дід, баба, сивий дід-чарівник, Слухало, Скороход, Стрілець, Об’їдайло, Обпивайло, Морозко, Той, що ніс дрова — імена говорять самі за себе; останній міг із дрів добути військо.)

— Яку, на ваш погляд, мрію відображають персонажі Об’їдайло, Обпивайло, Скороход, Стрілець, Морозенко? (Завжди мати достатньо їжі, питва, швидко пересуватися, робити холод у спеку, стріляти на далекі відстані.)

— Про які українські національні традиції згадується в казці? (Давати на дорогу хліб, шанобливо ставитися до старших, ділитися їжею, допомагати друзям, виручати їх зі скрутного становища.)

— Які чудеса відбувалися в казці? Назвіть «чарівні речі». (Чудеса — це можливості героїв: дід-чарівник побудував летючий корабель; друзі дурня, яких він зустрів дорогою, виконували складні завдання, що їх давав цар, допомагали йому й рятували. Чарівні речі — летючий корабель, живуща і цілюща вода, солома, дрова.)

— Які магічні цифри присутні в тексті? (3, 7, 12, 40.)

  • ІV.  Закріплення знань, умінь та навичок

Творче завдання.

Пофантазуйте й назвіть та опишіть речі, пристрої, які б вам хотілося мати в майбутньому і яких ще немає тепер (про які можна тільки мріяти). Наприклад, охоронець здоров’я, який би говорив людині про якість продуктів, попереджав би про небезпеку їх уживання, якісь шкідливі дії, явища та радив, як цьому запобігти.

  • V.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1.   Завдання для всього класу.

Навчитися виразно читати, переказувати казку, висловлювати про неї власні міркування. Для бажаючих — підготувати інсценівку казки.

2.   Завдання підвищеної складності.

Знайти приклади перетворення фантастичних мрій давніх людей на реальність (у прочитаній казці та інших творах.)

  • VІ.  Підсумок уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

— Якби в мене був летючий корабель… (такий друг, як…)

Категорія: Українська література 5 клас | Додав: uthitel (26.08.2014)
Переглядів: 4948 | Рейтинг: 1.7/3
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: