Вільям Шекспір - геніальний англійський драматург і поет доби Відродження. Заглиблення в людську пс - Зарубіжна література 8 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Зарубіжна література 8 клас

Вільям Шекспір - геніальний англійський драматург і поет доби Відродження. Заглиблення в людську пс
Тема уроку: Вільям Шекспір - геніальний англійський драматург і поет доби Відродження. Заглиблення в людську психологію, поетизація людини і краси її почуттів, оспівування кохання і дружби в сонетах Шекспіра.
Мета уроку: прослідкувати з учнями за життєвим і творчим шляхом, з’ясувати суть «шекспірівського питання», розкрити ідейно-художній зміст сонетів Шекспіра; розвивати уміння аналізувати поетичні твори, удосконалювати навички виразного читання; виховувати любов до поетичного слова.
Обладнання: портрет Шекспіра, виставка книг, компʼютерна презентація, слайди, відеозапис пісень А.Пугачової.
Епіграф уроку:
Душа нашого століття, чудо нашої сцени,
він належить не одному віку, а всім часам.
Бен Джонсон.
Шекспір – це пророк, посланий Богом, щоб провістити
нам таємницю про людину, людську душу.
Ф. Достоєвський.

Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань учнів.
1. Слово вчителя.
Сьогодні ми з вами продовжуємо знайомство з одним із найяскравіших періодів в історії людства – епохою Відродження.
2. Бесіда:
- Що таке Відродження?
- Назвіть хронологічні рамки цієї доби.
- В якій країні почалося Відродження?
- Що стало основою нової культури Відродження?
- Назвіть найвідоміших представників епохи Відродження.

ІІ. Повідомлення теми, мети, епіграфа уроку.
Слово вчителя.
Яскравою сторінкою в культурі Відродження стала англійська література. І зіркою, яка осяяла її на віки, є великий драматург і поет Вільям Шекспір. Саме про нього і його творчість ми будемо говорити на уроці. Включіть монітор. Запишіть тему уроку.
Мета уроку така.
Сьогодні у нас на столі фіалка. Кажуть, вона була улюбленицею Шекспіра, його маленькою « дарлінг». Нехай вона стане дарунком душі поета, а вам допоможе відкрити серця для сьогоднішнього уроку.
Ім’я Шекспіра завжди супроводжується епітетами «великий», «геніальний», «неповторний». Він був видатним митцем усіх часів і народів. Даніел Берт, автор антології « Сто кращих літераторів», помістив його ім’я першим у списку світових класиків. Така висока оцінка – визнання поета неперевершеним майстром слова і майстром у відтворенні людських почуттів.
Незабаром після смерті Шекспіра поет Бен Джонсон віддав данину його величі такими рядками:
Ты памятником без могилы стал.
Ты жив еще, покуда жив твой том
И мы для чтенья снабжены умом…
Ликуй, моя Британия! Твой сын
Над сценами Европы властелин.
Не сын он века, но для всех времен!
Ці слова поета виявились пророчими, оскільки кожне покоління знаходить у його творах актуальний для себе зміст, впізнає у шекспірівських героях самих себе. І скільки б не існував світ, твори Шекспіра будуть жити, бо він побачив у людях найголовніше – їх людську сутність. Підтвердженням цього є слова відомих людей, взяті епіграфами нашого уроку.
Що ж це за людина? Чим вона жила?Які твори писала?
Щоб знайти відповіді на ці питання, ми здійснимо екскурсію – екскурсію у віртуальний музей Шекспіра. І в цьому нам допоможуть учні – «екскурсоводи».

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

1. Екскурсія « Віртуальний музей Шекспіра».
Стенди музею:
- «Епоха Відродження в Англії»;
- «Стретфорд-на-Ейвоні – батьківщина Шекспіра»;
- «Освіта Шекспіра»;
- «Шекспір і театр»;
- «На порозі безсмертя»;
- «Художня спадщина Шекспіра»;
- «Шекспірівське питання».

Розповіді учнів.
1 стенд. Уявіть собі, що ми знаходимось в першому залі нашого віртуального музею « Епоха Відродження в Англії». Перед вами – карта англійських штатів того часу. В Англії Відродження почалося набагато пізніше, ніж в Італії. Довгий, майже трьохсотлітній період італійського гуманізму в Англії вкладається в рамки одного ХVІ століття. На мить освіживши величчю людського духу, радістю відкриття і пізнання світу, пронеслося над країною Відродження, пронеслося і погасло.
Відкриває епоху англійського Відродження Томас Мор (перед вами його портрет і один із найзнаменитіших творів « Утопія»), а завершує - Вільям Шекспір. В словах принца Гамлета – героя п’єси Шекспіра, пам’ятник якому ви бачите на стенді, виражена одна із найвеличніших гуманістичних ідей епохи: « Що за майстерний витвір чоловік! Який шляхетний розумом! Який безмежний хистом! Окраса всесвіту! Найдовершеніше з усіх створінь!»
З епохою Відродження пов’язане ім’я королеви Єлизавети. Її ім’я безпосередньо зв’язане з іменем Шекспіра.
Порівняйте два портрети: портрет Шекспіра художника Дройсхута, зроблений для першого видання його творів « Фоліо.1623», і портрет королеви Єлизавети. Вчені висловлюють припущення, що гравюра для Фоліо могла бути зроблена на основі цього, поширеного в часи Шекспіра, портрета королеви.

2-3 стенд. До нас дійшло дуже мало вірогідних свідчень про життя Шекспіра. Ми надто мало знаємо про головні події його життя. Але ми знаємо, що батьківщиною Шекспіра було місто Стретфорд-на-Ейвоні. Про нього наступна розповідь.
Стретфорд-на-Ейвоні, маленьке провінційне місто, знаходиться в центральній частині британського острова, в графстві Вірвік.
На час появи Шекспіра в ньому було 2000 жителів. В місті процвітали різні ремесла. Про це свідчать назви вулиць – Зернова, Овеча, Свинна, Лісна. Прізвище «Шекспір» теж було дуже поширене в Англії. В перекладі воно означає « той, що трясе списом». Ви бачите будинок, в якому в 1564 році появився на світ майбутній великий драматург і поет. Це вигляд будинку в 18 і 20 століттях.
Батько Шекспіра – Джон Шекспір – займався чинбарством та торгівлею, був обраний до ради міста і навіть обіймав посаду бейліфа – найвищу міську посаду.
День народження Шекспіра точно не відомий. Хрестили його в храмі Святої Тройці (фотографія зліва) 26 квітня 1564 року. Про це є запис в церковноприходській книзі. Фрагмент його ви бачите на слайді. Так як тоді хрестили через 3 дні після народження, то здавна датою народження Шекспіра прийнято вважати день 23 квітня.
Тут же ви бачите церкву, в якій Шекспір в 1582 році обвінчався з Енн Хетуей, дочкою багатого землевласника, і будинок, в якому жила вона до одруження.
4 стенд. Яку освіту отримав Шекспір? Про це розповідає наступний стенд нашого віртуального музею.
Стретфорд був не тільки містом майстерень, лавок і трактирів. В ньому з давніх часів була граматична школа – світський навчальний заклад, який давав безплатну освіту синам городян. Ви бачите приміщення ремісничої гільдії, де розміщена була і школа.
Але навчання починалось ще до школи – треба було освоїти азбуку, читання і письмо. Навчав місцевий паламар по так званій « роговій книзі». Це була дощечка з рукояткою, яка нагадує сучасну ракетку. Справа ви бачите її на стенді. До неї був прикріплений лист з азбукою і молитвою «Отче наш». Учень вчив букви, потім склади, а на кінець читав слова молитви.
Навчившись читати і писати, поступав хлопчик в школу. Школа розміщувалась в одній великій кімнаті. Ви бачите інтер’єр класу, парти різної висоти, бо навчались діти різного віку.
В школі Шекспір вивчав латину, давньогрецьку мову, логіку, познайомився з творами Вергілія, Горація, Овідія. Ми бачимо, що Шекспір був підготовлений так, як і його сучасники.
Через банкрутство батько забрав сина зі школи. На цьому його офіційна освіта закінчилася.

5 стенд. Ще в дитячі роки почалося знайомство Шекспіра з театром. Він спостерігав за спектаклями в Ковентрі, а в1580-их роках декілька театральних труп виступали в Стретфорді. Напевне, тоді і виникла його любов до мистецтва, яке стало справою його життя. Тому наступна експозиція нашого музею – « Шекспір і театр».
Біля 1585 року, коли Шекспіру було трохи більше 20 років і він був батьком великого сімейства (дружина, троє дітей) він покинув Стретфорд і відправився в Лондон. Точно невідомо, чому він так зробив. Можливо, втікав від покарання за браконьєрство, можливо, думав стати учителем, а, можливо, примкнув до однієї із акторських труп, які гастролювали в Стретфорді.
Про перші роки перебування в Лондоні теж відомо дуже мало. Дослідники вважають, що, як драматург, Шекспір почав виступати з кінця 1580-их років. В 1587 році ділець Пилип Хенсло побудував театр «Роза». В ньому Шекспір виступав на сцені, і документально підтверджено, що тут в 1592 році йшла одна його п’єса. Однак, на той час він уже був досить помітною фігурою в театрі. Про це свідчить випад проти нього одного із попередників – Роберта Гріна. Уривок із його статті ви бачите на слайді. Грін не назвав безпосередньо ім’я Шекспіра, але використав гру слів «той, що трясе списом» і «той, що трясе сцену». Він мав на увазі молодого драматурга, який, не маючи навіть університетської освіти, вважає себе не тільки рівним серед драматургів, але й кращим за них – тим, що потрясає сцену.
Біля трьох років Шекспір працює в « Театрі» Джеймса Бербеджа актором в трупі «Слуги лорда-камергера» і пише п’єси для театру.
В 1599 році Річард Бербедж відкриває театр «Глобус». Він стає найкращим серед шести лондонських театрів. Шекспір був одним із акціонерів театру.
Ви бачите зображення театру «Глобус» і збільшене зображення з карти часів Шекспіра. В цьому театрі, а також у театрі «Блекфрайєрс» працює Шекспір до 1612 року. У віці 48 років він покидає театр і переселяється із Лондона в Стретфорд.

6 стенд. «На порозі безсмертя» - так назвали ми ще одну експозицію музею.
1612 рік. Шекспір знову в рідному Стретфорді. Він підготував своє повернення, адже роками дбав про достаток, купував майно, обставив просторий дім. «Сократ говорив, що юнакам треба вчитися, дорослим – тренуватися в добрих ділах, а старим – жити на власний розсуд, без будь-яких певних обов’язків». Так і став жити Шекспір – без певних обов’язків – в колі сім’ї, друзів, земляків.
В якийсь момент Шекспір зрозумів, що треба подумати про заповіт. Він покликав нотаріуса і склав заповіт, останню сторінку якого ми бачимо зліва. Документ був складений остаточно 25 березня 1616 року. А 23 квітня 1616 року великого драматурга і поета не стало. Через три дні він був похований під вівтарем стретфордської церкви. За вказівкою Шекспіра над цим місцем була покладена плита з написом: «Добрий друже, не потривож праху, похованого тут. Благословен хай буде той, хто не торкнеться цих каменів, і проклятий той, хто торкнеться моїх кісток». Ви бачите їх на слайді. Пізніше на стіні храму був покладений бюст Шекспіра. Він перед вами в центрі слайду. Через 7 років тут була похована дружина Шекспіра, а потім – дочка Сьюзен з чоловіком.

7 стенд. На цьому стенді представлена творча спадщина Шекспіра.
Драматург залишив нам 37 п’єс. Серед них 12 комедій, 10 хронік, 7 «античних драм», 5 великих трагедій, 3 трагікомедії. Крім цього, він написав 154 сонети і 2 великі поеми.
Дослідники виділяють три періоди творчості Шекспіра:
Перший – оптимістичний - 1590-1600 роки. У цей час були написані комедії « Багато галасу з нічого», «Комедія помилок», трагедія «Ромео і Джульєтта», хроніки «Генріх VІ», «Річард ІІ». Ви бачите їх на жовтому фоні. Його герої – сміливі, добрі, життєлюбні, вони несуть у світ добро і світло.
Другий період – драматичний – 1601-1608 роки.(коричневий фон). Створюються переважно трагедії, що відзначаються складністю конфліктів і проблематики. Герої стають складнішими, суперечливішими, їм властива духовна боротьба. До цього періоду належать трагедії «Гамлет», «Король Лір», «Макбет», «Антоній і Клеопатра».
Третій період – романтичний – 1609 - 1612 роки (рожевий колір). У драмах цього часу втілюється віра митця у перемогу всього кращого, що є в людині і світі.

8 стенд. Немає більш знаменитого письменника, ніж Шекспір, і більш загадкового. Занадто мало відомо про драматурга, не залишилось документальних свідчень, не залишилось жодного рукопису, жодного рядка, написаного його рукою. І тому виникає питання, яке називають «шекспірівським питанням»: чи могла така малоосвічена людина, як Шекспір, бути автором великих творінь?
Ніхто не заперечував, що існував другорядний актор Вільям Шекспір, який народився у Стретфорді. Сумнівним здавалося те, що саме йому належить авторство великих п’єс. Тому припускали, що хтось купив ім’я Шекспіра, аби приховати своє власне. В 19 столітті називались імена графа Ретленда і його дружини Єлизавети, графа Дербі, графа Оксфорда, графа Саутгемптона. Тоді ж авторами п’єс Шекспіра стали називати англійського філософа Френсіса Бекона і драматурга Крістофера Марло. Все це тільки припущення, бо для підтвердження бракує доказів.
Своєрідний підсумок «шекспірівського питання» пропонує академік Затонський: «Отже, залишимось при таємниці, втішаючись тим, що, зрештою, самі твори є чимось важливішим за їхнього творця».
2. Слово вчителя.
…Хто є Шекспір?
Чи був він?
Білі руки підводять учені – їм бракує слів.
Чи був він – той актор,
Чиї перуки
Вкривали наймудрішу із голів?
Хто є Шекспір?
А що таке безсмертя?
А як сонети збурюють світи?
Митцеві часом необхідно вмерти,
Аби своє безсмертя віднайти.
Високі думи час собою значать.
Стають вони, мов пасма вічних гір.
Був Гамлет,
Був народ англійський.
Значить,
Напевне був Шекспір.
Знайомлячись із біографією Шекспіра, ми побачили, що він був сином свого часу, своєї культури, який завдяки своєму таланту створив велику кількість творів, зумів показати внутрішній світ людини, психологію її вчинків і заслужити світове визнання. Але для цього Шекспіру досить було і невеликої частини творчої спадщини – його сонетів. Ніби передбачаючи свою славу і безсмертя, він писав:
Надгробків царських мармурові плити
Переживе потужний мій рядок,
І образ твій, немов із міді литий,
У вічність перейде. Хоч воєн крок

Зруйнує все – і статуї, і трони,
Каменярами тесаний граніт,
Але твоєї із пісень корони
В тисячоліттях не забуде світ.

Ти смерті й забуття минеш дорогу
І, відшукавши путь в людські серця,
Вперед ітимеш із віками в ногу,
Аж доки дійде світ свого кінця.

І в день суда ти житимеш у слові,
В піснях моїх, що сповнені любові.

3. Музична пауза. Сонет № 40 у виконанні А.Пугачової.

4. Бесіда:
- Чи сподобалась вам пісня ?
- Про які почуття йдеться в ній?

5. Слово вчителя.
Пісня, яку ви прослухали, створена в 20 столітті. Але автором слів є Вільям Шекспір, це слова його сонета покладені на музику.

6. Бесіда:
- Пригадайте, що таке сонет?
- Кого вважають основоположником цього жанру?
- Хто із поетів звертався до жанру сонета?

7. Слово вчителя.
Давайте подивимось на наступний слайд на моніторі. Перед вами титульний лист першого видання сонетів. Познайомтесь із загальною характеристикою сонетів Шекспіра, прочитавши написаний текст.

Текст.
Сонети Шекспіра – одна з найпрекрасніших сторінок інтимної лірики світової літератури. Це своєрідний ліричний щоденник автора.
Знавець людської психології, поет оспівує почуття кохання і дружби, захоплюється людиною і красою її почуттів.
Всього Шекспір написав 154 сонети. У 1609 році вийшло єдине прижиттєве видання сонетів.
Сонети об’єднані в цикл, який поділяється на групи:
1 – сонети 1 – 126 – присвячені другові;
2 – сонети 127 – 152 – присвячені Смаглявій дамі;
3 – сонети 153 -154 – радість і краса кохання.

8. Бесіда:
- Скажіть, як ви розумієте слова В.Вордсворда?
- Яким темам присвячені сонети?
- Коли вони були створені?
- Кому присвячені сонети?

9. Слово вчителя.
Прийшли мені на горе і на страх
Любові дві в супутники щоденні.
Юнак блакитноокий – добрий геній,
І жінка – демон з мороком в очах
І досі вчені сперечаються, хто ж був прототипом героїв Шекспіра, кого він змалював в своїх сонетах? Серед можливих кандидатур на роль друга називають графа Саутгемптона, а на роль Смаглявої дами – придворну даму королеви Єлизавети Мері Фіттон. Їх портрети ви бачите на слайді, а в другому ряду показано, як різні художники уявляли цих героїв.
Кохання і дружба – це ті два почуття, якими живе поет. Вони є джерелом творчого натхнення поета, незалежно від того, чи приносять йому радість і блаженство, чи змушують переживати муки ревнощів, печаль. Любов – вірна опора, провідна зоря в бурхливому морі життєвих незгод.
( Звучать сонети 116, 141, 66)

10. Вчитель.
У циклі сонетів є твори соціально-філософського спрямування, у котрих поет розмірковує про сутність людських стосунків і сенс життя. Таким є сонет 66, який ви прослухали, і сонет 121. Давайте познайомимось із ним. Виразне читання сонета 121 напам’ять. Слідкуємо за текстом на моніторах.

11. Питання для аналізу вірша:
- Що ви можете сказати про ліричного героя цього сонета?
- Як ви розумієте перші рядки вірша?
- Як називає поет тих, що засуджують його?
- Напевне, судять ті, хто сам не безгрішний і потім міряє інших по собі. Які рядки підтверджують цю думку?

12. Вчитель.
« Бігме їм це не з руки», « А хто мене зігне?» Цей суд не є страшним для поета. Найбільшою бідою для нього є втрата дружби і кохання. Саме ця думка звучить у сонеті 90.

13. Музична пауза. Звучить сонет 90 у виконанні А.Пугачової.
14. Сонет 130 присвячений Смаглявій дамі. Послухайте його.
Виразне читання напам’ять сонета 130 англійською і українською мовами..

15. Питання для аналізу вірша:
- Яким постає образ коханої поета?
- Які слова і вирази використовує поет для зображення коханої?
- Які думки і почуття виражає в цьому сонеті автор?
- Чи схожа кохана, змальована в сонеті, на героїнь Петрарки?
- Зверніть увагу на форму сонета. Порівняйте із сонетами Петрарки. В чому різниця між ними?
- Зробіть висновок, що нового вніс Шекспір у традиційний сонет.
( Форма сонета, тема дружби, кохана – цілком реальна жінка)
- Як ви, молоде покоління, ставитесь до сонетів Шекспіра?

16. Вчитель.
Чи потребує мій Шекспір, щоб люди
Йому величні зводили споруди?
І прах його священний зберігавсь
Під обеліском, що до зір піднявсь?
Де сяє слави вічної проміння,
Навіщо свідок цей німий, каміння?
В палкім захопленні сердець людських
Він кращий пам’ятник собі воздвиг.
Свідченням цього є ваша відповідь.

ІV. Закріплення вивченого матеріалу.
1.Технологія « Незакінчені речення».
Сьогодні на уроці ми ознайомились із …
Ми довідались, що Шекспір – це …
Він писав … Крім цього, він написав ще …
Сонети присвячені темі …
Геніальність Шекспіра в тому, що він, як ніхто інший, зумів…
2. Тестування на комп’ютері.

V. Домашнє завдання.
1. Вивчити сонет напам’ять.
2. Прочитати з підручника стор.275-280.
Категорія: Зарубіжна література 8 клас | Додав: Nadija (01.04.2015) | Автор: Лагойда Надія Іванівна E
Переглядів: 2513 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: