УРОК № 10 Тема. Довгий шлях додому (Гомер. Поема «Одіссея» «Заспів» (пісня 1, вірші 1—21), «Аед Демодок» (пісня 8, вірші 181—566)). - Зарубіжна література 8 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Зарубіжна література 8 клас

УРОК № 10 Тема. Довгий шлях додому (Гомер. Поема «Одіссея» «Заспів» (пісня 1, вірші 1—21), «Аед Демодок» (пісня 8, вірші 181—566)).
УРОК № 10
Тема. Довгий шлях додому (Гомер. Поема «Одіссея» «Заспів» (пісня 1, вірші 1—21),
«Аед Демодок» (пісня 8, вірші 181—566)).
Мета: ознайомити учнів зі змістом поеми «Одіссея»; розкрити роль міфів про Одіссея у роз-
виткові сюжета; поглиблювати навички аналізу текту, виразного читання, переказу,
розвитку зв’язного мовлення, логічного мислення; виховувати любов до літератури
як мистецтва слова.
Обладнання: тексти поеми у перекладі Б. Тена (або інший переклад на вибір учителя).
ХІД УРОКУ
Кращого-бо за вітчизну нічого нема і за рідних
наших, хоч би довелось і в заможному домі нам
жити.
Гомер. «Одіссея»
I. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
Перевірка домашнього завдання.
Зачитування учнями домашніх творів та їх стислий аналіз (3—4 роботи).
II. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ ТА ЕПІГРАФА УРОКУ
III. СПРИЙНЯТТЯ І ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Виразне читання вчителем вірша М. Рильського, присвяченого Одіссеєві.
Плещуть на вогкому березі води, ясні й переливні,
Наче Гомерове море старе, казкове, пурпурове.
Наш Одіссей нам тихенько розказує спомини давні
Про нерухомі полярні краї й про цейлонські діброви.
Чується подих тропічної тьмяної, п’яної ночі,
Голос гарячих звірів і пахощі квітів звіриних,
Шум океану, луною котрого ця річка воркоче,—
Річка, розлита в зелених, веселих і тихих долинах.
Може, де й справді на світі живуть лотофаги щасливі,
Може, існують ще й досі страшні одноокі циклопи?
Може, ці звірі, що ясно одбились в ясному заливі,—
Зевсові очі, що дивляться в очі Європи?
2. Бесіда на повторення.
— Що вам відомо про Одіссея? (У давньогрецьких міфах існує цикл оповідей про
пригоди Одіссея. Відомо, що він був царем Ітаки, славився своїм розумом, недарма за
ним закріпився епітет «хитромудрий».)
— Чим прославився герой? (Ахейці умовили Одіссея стати учасником походу на
Трою. І вони мали рацію, адже саме вигадка хитромудрого Одіссея про дерев’яного
коня принесла грекам перемогу.)
— Які «спомини дивні» міг розповісти герой? («Спомини дивні» — це ті приго-
ди, що їх довелося пережити Одіссеєві після закінчення Троянської війни під час по-
вернення додому, що тривало цілих 10 років.)
3. Коментар вчителя про композицію поеми.
Як і «Іліада», поема «Одіссея» складається з 24 пісень, що утворюють 12 110 ряд-
ків. Зміст поеми зосереджений навколо одного героя (Одіссея) та однієї події (десятий
рік блукань Одіссея і повернення його на батківщину). Як і в попередній поемі Гоме-
ра, в «Одіссеї» багато відступів (рада богів на Олімпі, епізод полювання юного героя
на дикого кабана тощо).
За своїм змістом поеми Гомера мало схожі. На думку вчених, відрізняються вони
і в жанровому плані. В «Одіссеї» переважають численні пригоди, казково- фантастичні
зустрічі героя, побутові й сімейні сцени. Батальні сцени у творі взагалі відсутні, крім
тих, що розповідає Одіссей чи співець Демодок. Поема сповнена картинами мирно-
го життя, головними героями є ремісники, селяни, торговці, слуги, раби, самі госпо-
дарі. Тому цей твір називають казково-пригодницькою і родинно-побутовою поемою.
4. Виразне читання пісні 1 (вірші 1—21) поеми «Одіссея» («Заспів»).
5. Бесіда за прочитаним.
— Як починається поема? (Поема «Одіссея» починається традиційним звертан-
ням до Музи, що має надихнути митця.)
— Згадайте, яка роль заспіву в композиції давньогрецької поеми? (Заспів є ко-
ротким викладом подій, що мають відбутися в поемі.)
— Подумайте та сформулюйте тему поеми, посилаючись на зміст заспіву. (Голов-
на тема поеми, що випливає із заспіву,— повернення героя-мандрівника додому та
пригоди, що йому довелося пережити.)
— Як Гомер характеризує свого героя на початку твору? (Гомер говорить про
Одіссея як про «бувалого мужа», що багато бачив, пережив немало горя, на жаль,
«не зумів зберегти свого товариства», хоча й прагнув це зробити. Переживши тяжкі
втрати, що збагатили його мудрістю, він усе ж таки повертається до рідної домівки.)
6. Слово вчителя.
Відомо, що в поемі «Одіссея» Гомер змалював сліпого співця Демодока, якого
наділив автопортретною схожістю. Демодок наділений божественним даром пісні
й розповідає у своїх піснях про життя людей та богів.
7. Виразне читання пісні 8 (вірші 181—566), «Аед Демодок».
8. Бесіда за прочитаним.
— До кого потрапив Одіссей під час своїх мандрів? (До царя феаків Алкіноя, який
радо зустрів незнайомця, хоча той і приховав своє ім’я.)
— Як цар Алкіной виявив свою гостинність? (Він влаштував у своєму палаці пиш-
ний обід.)
— Знайдіть у тексті й зачитайте опис співця Демодока. (Гості вгамували перший
голод та спрагу й поволі замовкли, звернувши погляди на сліпого співця. «Муза люби-
ла його, але злом і добром наділила: Світло очей погасила, та спів дарувала солодкий»)
— Про що співав аед (тобто співець) Демодок? (Він співав про те, як починалася
Троянська війна, як посварилися найславетніші ахейські герої Ахілл і Одіссей, а цар
Агамемнон нишком радів їхній сварці. А ще Демодок співав про завжди прекрасну
й легковажну богиню кохання Афродіту (або, як її ще називали, Кипріду, оскільки
вона народилася з морського шумовиння біля острова Кипр.)
— Як сприймав ці пісні Одіссей? (Одіссей слухав і плакав, сховавши ясне об-
личчя в пурпуровому плащі,— йому було соромно перед феаками за свої сльози.)
— Як Алкіной вирішив розрадити гостя? (Завваживши, як тяжко зітхає його
гість, Алкіной відразу по обіді запросив усіх, хто бажає, позмагатися на вільному
повітрі в перегонах, стрибках і в борні.)
— Як Одіссей показав свою вправність? (Він далі від усіх кинув камінь і виграв
змагання.)
— За що Алкіной вирішив подарувати гостю багаті дарунки? (Йому здалося, що
той дуже мудра людина і за давнім дідівським звичаєм він вирішив вшанувати його
щедрими дарунками. Усі дванадцятеро феакійських вождів згодилися з цією пропо-
зицією і кожен подарував гостеві гарний хітон, плащ і талан золота.)
— Коли Одіссей відкрився гостинним господарям? (Коли Демодок заспівав, як
ахеї збудували дерев’яного коня і зуміли взяти Трою, Одіссей залився слізьми. Алкі-
ной помітив тяжкий сум гостя, що виривався з його грудей кожного разу, коли зга-
дувалася Троя, і попрохав відкритися. Велемудрий герой спокійно і гідно зізнався
в тому, хто він є.)
— Як феакійці відреагували на цю звістку? (Вони з радістю слухали оповіді слав-
нозвісного героя про його пригоди.)
9. Робота з епіграфом.

— Яка риса героя підкреслюється словами епіграфа? (Любов Одіссея до вітчизни.)
— Чому він весь час прагне додому? (Бо домівка для нього священне місце, най-
дорожче для серця.)
IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Підсумкова бесіда.
— У чому полягає особливість композиції поеми «Одіссея»?
— Чим поема «Одіссея» відрізняється від «Іліади»?
— Яка головна тема поеми «Одіссея»?
— Яка роль в поемі аеда Демодока? (Змалювавши цей образ, автор підкреслив ве-
лику роль мистецтва в житті греків.)
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
Прочитати пісню 9 (вірші 181—566) «Одіссей і кіклоп Поліфем». Підготувати
розповідь про Одіссея.
Категорія: Зарубіжна література 8 клас | Додав: uthitel (25.11.2013)
Переглядів: 2979 | Рейтинг: 2.0/1
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: