Відкритий урок "Степи, степи! Які ж ви гарні..." - Зарубіжна література 7 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Зарубіжна література 7 клас

Відкритий урок "Степи, степи! Які ж ви гарні..."
Широківська СЗШ №1

Урок
із світової літератури
для 7-го класу
«Степи, степи! Які ж ви гарні!..»
Картини українського степу, їхній зв'язок з головною думкою і подіями повісті М.В.Гоголя «Тарас Бульба»

Вчитель російської мови
та світової літератури
Кирильчук Людмила Василівна

2013
Тип уроку: урок розвитку зв’язного мовлення
"Степи,степи! Які ж ви гарні!"
Вид уроку: урок - аналіз
Мета:
- розкрити роль пейзажу у повісті, показати особливості картин природи у Гоголя, їхній зв'язок з головною думкою твору;
- виявити засоби створення картин природи;
- розвивати навички аналізу літературного твору, вміння робити ґрунтовні висновки;
- розвивати навички колективної роботи в групі, вміння дійти до спільного висновку,висловлюючи самостійні думки;
- виховувати любов до краси, вміння бачити її у повсякденні;
- виховувати художній смак.
Обладнання:
- грамзапис інструментальної композиції, аудіо- уривку з фільму «Тарас Бульба»,
- ілюстративний матеріал;
- картки – завдання для двох груп
- презентація;
Інтерактивні методи:
- робота в групах;
- складання опорної схеми.
Організація класу.
Читання вчителем поезій на фоні музики МР3 №1 Слайд №3
О, степь родимая, как я скучаю по тебе.
Ты словно мать, чело твоё в белёсом ковыле,
Ты пахнешь травами, они к себе манят,
Как будто в детство увести хотят.
* **
Она прекрасна, словно море,
В сплошном прибое ковылей,
И в этом солнечном просторе
Весь мир становится светлей.
Течет из венчиков ромашек
Поток невидимый, густой,
И сердце пьет из белых чашек
Медовой крепости настой
Ніна Кондратківська
Із зазначених поезій зрозуміло,що мова сьогодні на уроці буде йти про степ.
І тема уроку є"Степи,степи!Які ж вигарні!" Це урок РЗМ. Сьогодні на уроці ми повинні: Слайд №2

- розкрити роль пейзажу у повісті, показати особливості картин природи у Гоголя, їхній зв'язок з головною думкою твору;
- виявити засоби створення картин природи;
- розвивати навички аналізу літературного твору, вміння робити висновки;
- розвивати навички колективної роботи в групі,висловлюючи самостійні думки;
- виховувати любов до краси, вміння бачити її у повсякденні;
- виховувати художній смак.
Для початку з'ясуємо,що таке степ і пейзаж. Лексична хвилинка. Слайд № 4
Пейзаж-реальний вигляд будь-якої місцевості,один із композиційних компонентів художнього твору,опис природи.
Степ-гладка рівнина.
Наведіть приклади пейзажу
Якого роду іменник «степ» в українській мові?

Основна частина. В повісті Гоголь дає нам опис степу у трьох часових вимірах:вдень,увечері і вночі. Ми розглянемо два описи степу:вдень і ввечері. Для того,щоб здійснити повний аналіз описів,будемо працювати в групах.
Робота в групах.1-Ілюстратори,2-ботаніки,3-біологи,4-літературознавці.
Кожна група має своє завдання Слайди № 5,6,7,8

Нагадаю правила роботи в групі. Обираєте спікера,того,хто буде презентувати роботу,розподіляєте роботу між собою. Всі групи працюють над уривком на с.125,4абзац зверху.
Ілюстратори малюють вигляд степу вдень і увечорі . Ботаніки досліджують рослинність степу,біологи-Які живі істоти мешкають у степах. Літературознавці знаходять і виписують художні засоби із уривку(порівняння,епітети,метафори,уособлення).З якою метою автор використовує художні засоби. На виконання роботи 7хвилин.
Перед початком виконання прослухайте аудиозапис уривку мовою оригіналу.

Учні виконують завдання під музичний супровід МР3 №1

Звіт груп:
Ботаніки – волошки, жовтий дрок, біла кашка, колос пшениці – вдень, увечері – сухий очерет.
Біологи – куріпка, яструб, дикі гуси, чайка – вдень, ховрашки, коники, лебідь, комахи, черва, ключ лебедів – увечері.
Літератори – метафора - хвилі рослин, колос налився, стояли яструби, табун гусей, чайка купалася, чайка миготить, вітерець гойдався, самотнє озеро, іскри черви, темний ключ лебедів. Уособлення – позирали волошки, дрок вискакував, бризнули квіти, квітка видихала, зорі дивились. Порівняння – степ, як ліс; степ, як зелено-жовтий океан; вітерець, як морські хвилі; крик сріблом відгукувався; лебеді, як червоні хустки. Епітети – тонкі, високі стебла, барвистий простір, яскравий відблиск, прозорі хмарки, рожеве золото, нічні зорі, блискучі іскри, срібно-рожеве світло.

Висновок Слайд № 9
Завдяки майстерності автора,серця вершників стрепенулися, мов птахи,перед цією чарівністю. Степу немає кінця і краю. Він схожий на зелено-жовтий океан. Які тільки кольори не використовує автор в його описі. Зелений,блакитний,синій,фіалковий,жовтий,білий,золотистий. Ми чуємо безліч голосів:це свист птахів, гелгіт диких гусей на дальньому озері,тиха розмова трав. Повітря прозоре,воно наповнене запахом квітів і трав. Посеред цієї чарівності розкошує,купаючись в синіх повітряних масах,білокрила чайка. Серця козаків подібні чайці,яка звикла до волі,повітря і сонця. Та опис степу,поданий у 2частині повісті,коли козаки їдуть на Січ поданий з певною метоює.
Прослухаємо аудіоуривок з фільму "Тарас Бульба" МР3 №2 Слайд № 10
Філософське узагальнення про роль опису степу. Слайд № 11
Бесіда. З яким настроєм виїхали козаки з рідного хутора.
Про що думали вершники.(Зачитати)
Що змінило їх настій.
Чому опис степу посідає значне місце в творі.
Чому Гоголь вводить саме у 2 розділі,де пролягає дорога з дому на Запоріжжя.
Складання опорної схеми. Робота в зошитах. Слайд № 12

Білокрила чайка
Хутір, домівка Запоріжжя
Думки про матір, прийняв вершників Мрії про славне
яка, вмиваючись у свої зелені обійми життя на Січі
слізьми
мов чайка,
вилась над дітьми
ОБРАЗ-СИМВОЛ
МАТЕРІ-ВІТЧИЗНИ

Висновок. Степ зв’язує два світи:домівку Бульби і Запорізьку Січ. Степ-Батьківщина-мати козаків і як мати приймає в свої обійми, щоб заспокоїти,передати життєву силу,енергію,борючись з ворогами Остап,Тарас і Андрій будуть захищати домівку і цей широкий прекрасний степ. Ці степи допомагають зрозуміти характер запорожців,витоки їх героїзму. В такому степу можуть жити тільки мужні,горді,сильні люди.
Степ-це символ волі та незалежності. Герої Гоголя-сини степу,його захисники. Слайд № 13
Зв'язок із рідним краєм.
Ми з вафми теж проживаємо в зоні степів і маємо унікальну територію в нашому районі Кобильну балку. Слайди № 14-20
Кобильну балку називають Перлиною нашого краю. Це унікальний куточок первинної природи. Знаходиться Кобильна балка поблизу села Шестірня. Загальна довжина балки-52км,площа-2500га. Назва пов'язана з тим,що тут бачили останній табун диких коней-тарпанів, сюди кобилиці приводили своїх лошачків і тут вони паслися. Чим унікальна ця територія.
1.Знаходяться стародавні козацькі поховання,збережені кам'яні хрести.У балці було поселення доби пізньої бронзи. Тут є понад 10 історико-археологічних пам'яток -поселення черняхівської культури.
2.На цій території збереглися залишки байрачного лісу. Байрак-ліс у яру,в долині,або яр, порослий лісом,чагарниками.
3.У балці знайдено 168 екземплярів рідкісних рослин,що занесені до Червоної Книги: ковила Лессінга,ковила волосиста,сон чорнючий, ряска Буше,тюльпан Бібірштейна, цмин пісковиц, горицвіт весняний.
4.На півдні Кобильної балки є криниці,що витікають із східного схилу,а також Попова криниця.
5.Тут розгорнуті різноманітні типи грунтів середньо-степової зони України - чорноземи південні,дерново-степові,лучно-чорноземні, лучно-болотні.
6.У межах балки віднайдені ділянки з поверхневим карстовим рельєфом та відклади вапняка черепашника.
7.В нижній частині балки віднайдено близько 30 джерел,води, які характеризуються сульфатно-карбонатним хімічним складом(мають лікувальне значення від хвороб шлунково-кишкового тракту)
Все, що вище сказане, примушує вчених ставити питання про заповідну зону ландшафтного парку Кобильна балка. Щоб не втратити те,чим ми маємо пишатися. Тож в період проходження навчальної практики ви можете поїхати на екскурсію до заповідної зони Кобильна балка.
ПІДСУМОК. Про степ писали багато українських поетів. Пропоную вам поетичну хвилинку,вірш Якова Щоголів "Степ". А ваше завдання буде,сказати,що спільного у зображенні степу у Щоголів і Гоголя.

СТЕП

Іду шляхом; сонце сяє,
Вітер з травами говоре;
Перед мною і за мною
Степ колишеться, як море;
А затихне вітер буйний, —
Степ, мов камінь, не двигнеться
І, як килимом багатим,
Ввесь квітками убереться.
Он нагнулась тирса біла,
Звіробой скрутив стебельці,
Червоніє материнка,
Як зірки, горять козельці;
Крикнув перепел в ярочку,
Стрепет приснув над тернами;
По кущах між дерезою
Ходять дрохви табунами.
Тихо всюди; тільки де-де
Вітеречок пронесеться
Та на землю із-під неба
Пісня жайворонка ллється...
Яків Щоголів

Пейзаж у творі завжди відіграє важливу роль,письменник має на меті поєднати картини природи із психологічним станом героя. Безмежний степ-безмежні думки, вільна чайка-вільний козак, багатство рівнини-героїзм запорожців.
Вправа мікрофон. Про що дізналися на уроці.
Домашнє завдання. Підготувати повідомлення про звичаї,побут на Запорізькій Січі. Оголошення оцінок.
Категорія: Зарубіжна література 7 клас | Додав: Lena (06.10.2014) | Автор: Кирильчук Людмила Василівна E W
Переглядів: 1054 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: