УРОК № 46 ТЕМА: ШЕРЛОК ХОЛМС І ДОКТОР ВОТСОН — КЛАСИЧНИЙ ДЕТЕКТИВНИЙ ДУЕТ - Зарубіжна література 7 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Зарубіжна література 7 клас

УРОК № 46 ТЕМА: ШЕРЛОК ХОЛМС І ДОКТОР ВОТСОН — КЛАСИЧНИЙ ДЕТЕКТИВНИЙ ДУЕТ


УРОК № 46
ТЕМА: ШЕРЛОК ХОЛМС І ДОКТОР ВОТСОН — КЛАСИЧНИЙ ДЕТЕКТИВНИЙ ДУЕТ
Мета: навчати аналізувати образи твору; розвивати навички переказу, виразного читання, зв’язного мовлення, логічного мислення; визначити особливості дедуктивного методу Шерлока Холмса; сприяти моральному вихованню школярів, розвивати їхні літературні смаки.
Обладнання: текст твору А. Конан Дойля «Собака Баскервілів» (у перекладі М. Дмитренка або будь-який інший на вибір учителя).
Тип уроку: комбінований.
Очікувані результати: учні виразно читають твір і переказують його зміст, аналізують ключові епізоди, характеризують образи Шерлока Холмса і доктора Вотсона; визначають особливості дедуктивного методу Шерлока Холмса.
Хід уроку
I. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
;;
Бесіда на повторення
1. Дайте визначення поняття «літературний детектив».
2. Які ознаки детективу як жанру?
II. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ
III. СПРИЙНЯТТЯ І ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
;;
Вікторина «Чи добре ти знаєш текст?»
1. На якому музичному інструменті грав Шерлок Холмс? (На скрипці.)
2. Ким був Степлтон? (Натуралістом.)
3. Чим були прикрашені стіни Баскервіль-холлу? (Старовинними родинними портретами.)
4. У що був одягнений Шерлок Холмс, коли жив у печері? (Строгий спортивний костюм і кепка.)
5. Якої породи був собака доктора Мортімера? (Спаніель.)
6. Що забув відвідувач у Шерлока Холмса? (Ціпок.)
7. Від кого Чарльз Баскервіль одержав листа? (Від Лаури Лайонс.)
8. Якого кольору був костюм сера Генрі, коли його вперше побачив Шерлок Холмс? (Коричневого.)
9. Якого кольору були очі у Шерлока Холмса? (Сірого.)
10. Як звали хлопчика, що приносив Холмсу їжу? (Картрайт.)
;;
Бесіда за змістом твору
1. Яка річ привернула увагу Вотсона? (Ціпок, який забув відвідувач.)
2. Як Холмс побачив, що робить Вотсон? (Перед Холмсом стояв добре начищений срібний кавник.)
3. Розкажіть, яку версію щодо відвідувача висунув Вотсон. (Він уважав, що відвідувач був людиною середнього віку, сільським лікарем. Це був подарунок від тих, хто його знав.)
4. Чому Вотсон уважав, що ціпок належав сільському жителеві? (Тому що металевий наконечник геть стерся, а це означало, що чоловікові доводилося багато ходити.)
5. Як дізналися ім’я чоловіка? (На ціпкові було вигравірувано: «Джеймсові Мортімеру, Ч. К. Х. Т., від його друзів по ЧКЛ».)
6. Якими були припущення Холмса? Які помилки доктора Вотсона він виправив? (Холмс відкинув версію про те, що подарунок був від мисливського клубу. Він уважав, що подарунок зроблено було тоді, коли Мортімер змінив роботу у сільській лікарні на приватну практику. Не погодився він і з віком власника ціпка. На його думку, це був чоловік років тридцяти. Крім того, у нього був собака. Про це свідчили сліди від зубів, які залишилися на ціпкові.)
7. Знайдіть і зачитайте портрет доктора Мортімера. Чиї припущення були більш правильними? (Шерлока Холмса.)
8. Що привело Мортімера до Шерлока Холмса? (Таємнича смерть сера Чарльза Баскервіля, друга і пацієнта Монтімера.)
9. Яку інформацію Монтімер приховав від усіх? (Те, що бачив сліди величезного собаки.)
;;
Словникова робота
Манускрипт — стародавній рукопис.
;;
Переказ тексту
Перекажіть зміст старовинного манускрипту про прокляття роду Баскервілів.
;;
Бесіда за змістом прочитаного
1. Що вам відомо про сера Генрі Баскервіля? (Це молодий чоловік тридцяти років, який після смерті Чарльза Баскервіля став спадкоємцем його маєтку. Він жив у Канаді.)
2. Які дивні пригоди трапилися з ним у Лондоні? (Він одержав листа такого змісту: «Якщо здоровий глузд і життя дорогі вам, тримайтеся подалі від торф’яних боліт». Крім того, у готелі зникли його черевики.)
3. Як Холмс розкрив те, як була написана записка? (Лист був складений зі слів, вирізаних зі статті «Свобода торгівлі», розміщеної у газеті «Таймс».)
4. Як Холмс з’ясував, що за сером Генрі хтось слідкує? (Він побачив, що за Генрі Баскервілем і доктором Монтімером хтось стежить із кеба. Це був чоловік із великою чорною бородою.)
5. Поміркуйте, чому Холмс послав у Девоншир доктора Вотсона, а не поїхав туди сам. (Він не хотів злякати убивцю. А доктор Вотсон даватиме йому усю потрібну інформацію.)
;;
Виразне читання
1. Знайдіть і зачитайте опис Баскервіль-холлу. (Розділ IV.)
2. Що найбільше вражає у цьому описі? (Похмурий опис помешкання викликає страх.)
;;
Переказ тексту
1. Розкажіть, що вам відомо про Степлтона.
2. Розкажіть, що відомо про Беррімора.
3. Розкажіть історію Лаури Лайонс.
;;
Бесіда з учнями
1. Чому поведінка Беррімора здавалася Холмсу дивною? (Бо Беррімор ходив уночі по замку, робив якісь таємничі знаки ліхтарем. До того ж у нього була чорна борода, так само як у чоловіка, який стежив за сером Генрі та Мортімером у Лондоні. Його дружина часто плакала.)
2. Із чим була пов’язана така поведінка героїв? (На болотах переховувався брат дружини Беррімора: каторжник Селден. Вони носили йому їжу. А дружина Беррімора весь час його жаліла, бо бачила у ньому того маленького хлопчика, який у дитинстві весь час ходив за нею слідом. Тому вона часто плакала.)
3. Поміркуйте, чому місіс Степлтон кожного разу намагалася попередити сера Генрі про небезпеку? (Вона його покохала.)
4. Чому розділ XIII називається «Сіті розставлені»? Про що йдеться? (Шерлок Холмс дуже добре підготував усе, щоб викрити вбивцю.)
5. Хто ним виявився? (Степлтон.)
6. Чому Степлтон убив сера Чарльза й хотів убити Генрі Баскервіля? (Степлтон хотів заволодіти спадком Баскервілів та їх маєтком.)
7. Як Холмс розгадав, що Степлтон мав відношення до роду Баскервілів? (Роздивляючись родинні портрети, Холмс помітив схожість рис обличчя Степлтона і Хуго Баскервіля.)
8. Поміркуйте, чому місіс Степлтон показала місце, де ховався її чоловік. (Бо він зробив їй дуже багато зла.)
;;
Виразне читання
Прочитайте уривок із XIV розділу від слів «Одним з недоліків Холмса…» до слів «…що вимагала ніколи не ризикувати». Прокоментуйте їх.
;;
Слово вчителя
Відомо, що Шерлок Холмс застосовував у своїй практиці метод дедукції. Він полягає в тому, що логічний умовивід ведеться від загального до конкретного, від загальних суджень до конкретних.
;;
Творча робота. «Ланцюжок здогадок Шерлока Холмса»
Записка. → Пропалі черевики. → Таємничий чоловік з бородою. → Лист від Л. Л. → Смерть каторжника. → Портрет Хуго Баскервіля. → Обід у Степлтонів. → Розв’язка.
;;
Переказ тексту
Розкажіть, як Холмс розкрив задум Степлтона.
;;
Характеристика образів героїв
1. Визначте риси вдачі Шерлока Холмса і доктора Вотсона. (Обоє розумні, інтелігентні, з добре розвиненим логічним мисленням, професіонали у своїй справі.)
2. Подумайте, чому їх називають класичним детективним дуетом. (Холмс і Вотсон чудово доповнюють один одного.)
;;
Слово вчителя
В «Етюді у ясно-червоних тонах» є анкета, яку склав для Холмса доктор Вотсон. Наводимо її: «Знання літератури, філософії,
227
астрономії — ніяких. Знання політики — слабкі. Знання ботаніки — нерівномірні (добре розбирається у властивостях беладони, опіуму, отрут взагалі, але нічого не знає про практичне садівництво). Знання хімії та анатомії — глибокі. Добре грає на скрипці. Вправний фехтувальник, боксер і шпажист. Має ґрунтовні знання англійських законів».
;;
Проблемна ситуація
Чи можна вважати недоліком окремі «білі плями» у знаннях Холмса? (Мабуть, що ні. Адже знати все просто неможливо. Головне, що він добре знає те, що стосується його безпосередньої роботи.)
;;
Бесіда з учнями
1. Яке ваше враження від кінофільму «Пригоди Шерлока Холмса і доктора Вотсона»?
2. Чи сподобався він вам?
3. Порівняйте екранізацію з текстом повісті. (Режисер відтворив сюжет повісті.)
IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
;;
Підсумкова бесіда
1. Які проблеми порушує автор у творі?
2. Які риси вдачі Холмса та Вотсона вам імпонують?
3. Поміркуйте, у чому криється причина популярності творів про Шерлока Холмса?
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Прочитайте оповідання А. Конан Дойля «Пістрява стрічка» із циклу «Записки про Шерлока Холмса»; доберіть матеріали для заочної мандрівки Лондоном.
Категорія: Зарубіжна література 7 клас | Додав: uthitel (10.02.2014)
Переглядів: 3712 | Рейтинг: 3.0/2
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: