УРОК № 44 ТЕМА: РОМАН ДЖ. СВІФТА «МАНДРИ ГУЛЛІВЕРА» ЯК ЯСКРАВИЙ ПРИКЛАД АЛЕГОРІЇ - Зарубіжна література 7 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Зарубіжна література 7 клас

УРОК № 44 ТЕМА: РОМАН ДЖ. СВІФТА «МАНДРИ ГУЛЛІВЕРА» ЯК ЯСКРАВИЙ ПРИКЛАД АЛЕГОРІЇ


УРОК № 44
ТЕМА: РОМАН ДЖ. СВІФТА «МАНДРИ ГУЛЛІВЕРА» ЯК ЯСКРАВИЙ ПРИКЛАД АЛЕГОРІЇ
Мета: навчати учнів робити узагальнення вивченого; розвивати логічне мислення, усне зв’язне мовлення; виховувати негативне ставлення до людських вад.
Обладнання: текст роману; підручники Н. І. Дорофеєвої та С. П. Касьянової «Зарубіжна література», В. Фесенко «Зарубіжна література» (2007).
Тип уроку: комбінований.
Очікувані результати: учні цілісно сприймають великий за обсягом твір, виразно читають і переказують окремі його епізоди; виявляють навички аналізу художнього тексту; демонструють уміння узагальнювати вивчений матеріал.
Хід уроку
I. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
;;
Перевірка та оцінювання написаних учнями рецензій
на переглянутий фільм (3—4 роботи)
;;
Переказ епізоду, який особливо запам’ятався
III. СПРИЙНЯТТЯ І ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
;;
Вступне слово вчителя
Питання про те, якою повинна бути людина, хвилювало і хвилює філософів, письменників, звичайних людей. І це не випадково, тому наше суспільство буде таким, якими будемо ми. Легко говорити, що треба бути хорошим, важче ним стати.
Англійський письменник Джонатан Свіфт за своїми переконаннями був просвітником, тобто людиною, що вірить у всеперемагаючу силу розуму. Саме розуму відведена вирішальна роль у процесі людського вдосконалення. Як уже говорилося, у романі «Мандри Гуллівера» Свіфт сатирично зобразив Англію XVIII століття, уїдливо висміюючи вади тогочасного суспільства. Які ж саме? Спробуємо зараз визначити.
;;
Бесіда з учнями
1. Чому жителі Ліліпутії такі маленькі?
2. Які риси характеру їм притаманні?
3. Чи можна назвати життя в Ліліпутії нормальним?
;;
Коментар учителя
Слово «ліліпут» — неологізм Свіфта. Означає воно — маленький. Ліліпут — це маленька людина, зі значними вадами.
Жителі фантастичної країни Ліліпутії надто маленькі. Вони дуже метушливі, нагадують чимось комах, але живуть за людськими законами, розв’язують людські проблеми. Дрібні й нікчемні вони у ліліпутів, яких полонили улесливість, підлабузництво, ницість, підступність. Їхнє королівство лише з першого погляду здається нормальним, а насправді ним править ницість і зло. Зробивши своїх героїв маленькими, Свіфт не хотів образити людей низьких на зріст. Страшним є не маленький зріст, а маленька душа, не здатна на благородство.
;;
Робота з текстом
1. Прочитайте, як імператор називає себе у своїх маніфестах.
2. Як характеризують імператора ці слова?
3. Чи насправді він є таким? (Ні. Насправді імператор виявляється невдячним жалюгідним створінням, що вміщується на долоні Гуллівера.)
;;
Проблемне запитання
Як ви вважаєте, книга Свіфта тільки про Англію?
;;
Коментар учителя
Письменникові боліли англійські проблеми, та це і зрозуміло, адже він жив у цій країні.
Питання ж, які він порушив у романі, стосуються й інших держав. Боротьба політичних партій, релігійні проблеми, яким має бути правитель, загарбницькі війни і претензії на світове панування — проблеми, які хвилюють усіх людей і залишаються не розв’язаними дотепер.
;;
Запитання для учнів
1. Подумайте, чому Свіфт обрав саме сатиру як засіб боротьби з вадами суспільства?
2. Що автор ставив собі за мету?
;;
Коментар учителя
Висміювання не заради сміху, а з метою змусити людей замислитися над собою — ось головна мета письменника. У романі Свіфта є красномовне застереження. У четвертій частині

розповідається про єгу — людиноподібних істот, що з’явилися в результаті духовної деградації людей.
;;
Бесіда з учнями
1. Визначте основні проблеми роману. (Питання про відносини влади і народу, про державний устрій, про розвиток людської цивілізації.)
2. Які з них, на вашу думку, є найголовнішими? (Проблеми духовності й морального життя суспільства.)
3. Чи дає Свіфт варіанти їх розв’язання?
;;
Узагальнююче слово вчителя
Свіфт змушує людство замислюватися над своїм життям, дбати про чистоту думок і душі й обрати шлях до майбутнього. Не можна опускатися до рівня ліліпутів і тим більше коритися їм. Треба мати власну гідність, бути собою, бо тільки так люди здатні побудувати нове краще життя. Сучасний російський поет Ф. Кривін писав:
Не так-то просто, проходя по городу,
Увидеть человека в полный рост.
Где великаны опускают голову,
Там лилипуты поднимают нос.
А бути цього не повинно. І залежить усе від кожного з нас.
IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
;;
Бесіда на закріплення
1. То ж якою на зріст має бути Людина?
2. Якою має бути людина морально?
;;
Заключне слово вчителя
Людина повинна бути велетнем розуму і духу. За такою людиною майбутнє.
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Напишіть твір-мініатюру: «Чого навчив мене Свіфт»; підготуйте повідомлення про А. Конан Дойля; перечитайте повість «Собака Баскервілів».
Категорія: Зарубіжна література 7 клас | Додав: uthitel (10.02.2014)
Переглядів: 2260 | Рейтинг: 1.0/1
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: