УРОК № 43 ТЕМА: РОЗВИТОК ЗВ’ЯЗНОГО МОВЛЕННЯ. ХАРАКТЕРИСТИКА ЛІТЕРАТУРНОГО ГЕРОЯ - Зарубіжна література 7 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Зарубіжна література 7 клас

УРОК № 43 ТЕМА: РОЗВИТОК ЗВ’ЯЗНОГО МОВЛЕННЯ. ХАРАКТЕРИСТИКА ЛІТЕРАТУРНОГО ГЕРОЯ


УРОК № 43
ТЕМА: РОЗВИТОК ЗВ’ЯЗНОГО МОВЛЕННЯ. ХАРАКТЕРИСТИКА ЛІТЕРАТУРНОГО ГЕРОЯ
Мета: навчати характеризувати героя, критично оцінювати його вчинки; розвивати усне зв’язне мовлення учнів, творче мислення; засобами літератури виховувати вміння оцінки та самооцінки людських учинків, повагу до людей.
Обладнання: текст роману, портрет письменника.
Тип уроку: урок розвитку зв’язного мовлення.
Очікувані результати: учні виразно читають і переказують окремі епізоди твору, характеризують героя, критично оцінюють його вчинки; висловлюють своє ставлення до проблем, порушених у творі, підтверджуючи сказане словами з тексту.
Хід уроку
I. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ
II. СПРИЙНЯТТЯ І ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
;;
Слово вчителя
На попередніх уроках ми дізналися про життя Гуллівера серед ліліпутів. Проаналізувавши його поведінку і вчинки, ми з’ясували, що він зробив багато послуг імператорові Ліліпутії, був покірним і слухняним, та все ж придворні плели свої інтриги навколо нового нардака. Як відомо, таємний радник інкогніто приїхав до Гуллівера і привіз йому обвинувачення, яке висувалося проти нового нардака.
;;
Виразне читання обвинувачення
;;
Бесіда з учнями
1. Після від’їзду таємного радника Гуллівер залишився один, знесилений болісними сумнівами.
2. Як ви гадаєте, що засмутило Гуллівера? (Таємний наказ імператора.)
3. Як він почувався після такої новини? (Тяжкі думи обсіли героя, він засмутився.)
4. Як він оцінював свої вчинки? (Гуллівер розумів, що йому було під силу покарати ліліпутів. «Я легко міг би закидати камінням і перетворити на руїну їхню столицю», — подумав герой. Однак присяга імператорові, його милість, високий титул нардака зупиняли Гуллівера. Це була порядність?
Можливо, але його плазування перед нікчемним імператором викликає подив.)
5. Що сталося з Гуллівером, випадковість чи закономірність?
;;
Коментар учителя
Те, що сталося з Гуллівером, закономірно випливає з розвитку подій. Герою відкрилися очі на вчинки імператора, і він узагальнює діяльність усіх монархів, далеку від благородства, порядності, турбот про підданих. Якщо людям із маленькою душею не чинити опору, вони здатні підкорити, зламати будь-кого. Їхні ниці інстинкти призводять до самозвеличення, пихатості, нічим не виправданої сумнівної величі.
;;
Завдання для учнів
1. Подумайте, що б ви порадили Гулліверові.
2. Знайдіть слова, щоб утішити героя, полегшити його біль. Пам’ятайте прислів’я «Гірка правда краща за солодку брехню».
;;
Творча робота. Коментар для вчителяУЯВНА РОЗМОВА УЧНІВ ІЗ ГУЛЛІВЕРОМ
Мета цієї роботи не тільки розвивати мовлення, але й навчати не сприймати літературний твір однозначно. Звичайно, у сьомому класі учні не можуть усвідомити філософської глибини роману Д. Свіфта. Проте вони здатні відчути химерність, парадоксальність світу, створеного автором. Світ цей бентежить, спонукає до власних роздумів. Відчувають учні й іронічний підтекст роману. Іронічне ставлення автора до героїв, світу формує бажання висловитися з приводу описаних подій, дати їм оцінку, можливо, вийти й за межі твору, співвіднести художній світ і реальне життя. Семикласникам, як і взагалі підліткам, властива надмірна категоричність у судженнях. Разом із тим вони не завжди певні, що їхні думки будуть сприйняті, а їхню точку зору не піддадуть критиці. Запропонована творча робота покликана допомогти учням подолати і властиві їхньому віку труднощі у висловленні власних думок, і надмірну категоричність суджень, і пасивність сприйняття відмінної від їхньої точки зору. Аби досягти цієї мети, у творчій роботі застосовуються елементи рольової гри: учні повинні уявити себе співрозмовниками літературного персонажа і, виявляючи толерантність, спробувати обґрунтувати різні точки зору на події роману і на героя.
(Учні об’єднуються у творчі групи й отримують картки-завдання.)
Картка № 1
Допоможіть Гулліверу усвідомити ганебність становища, в якому він опинився в країні ліліпутів.
Пам’ятайте, що кожен член групи повинен взяти участь в уявній розмові з Гуллівером.
Звертаючись до героя, оберіть із запропонованих форм звертання ті, що, на вашу думку, найкраще відповідають меті вашого вислову:
«Шановний Гуллівере, …»; «Квінбусе Флестріне, …»
«Містере Гуллівере!..»; «Лемюелю Гуллівере, …»
«Любий Лемюелю Гуллівере, …» «Гуллівере, …»
Картка № 2
Гуллівер розраховує на вашу підтримку. Знайдіть аргументи на захист його поведінки під час перебування в Ліліпутії.
Пам’ятайте, кожний із вас повинен знайти обґрунтування вчинкам Гуллівера. У своєму звертанні до героя використайте запропоновані мовні конструкції:
«Я вважаю, що Ви, …»
«Ваш характер, шановний…»
«Як людина великодушна, Ви…»
«Можливо, Ви вчинили нерозсудливо, але…»
«Я розумію Ваше прагнення…»
«Як чужинець у Ліліпутії, Ви виявили…»
Картка № 3
Гуллівер потребує вашого співчуття. Знайдіть слова, щоб утішити його.
Пам’ятайте, слова кожного з вас повинні довести, що ви здатні співчувати людині, навіть коли ви не цілком схвалюєте її поведінку. Уявну розмову з Гуллівером ви можете розпочати такими словами:
«Шановний Гуллівере, добре те, що…»
«Гуллівере, не засмучуйтеся з того, що…»
«Містере Гуллівере, прикро, що ви стали знаряддям у руках ліліпутів, але…»
«Те, що з Вами сталося, любий Гуллівере, треба сприймати…»
«Гуллівере, згадайте приказку…»
«Я певен, Гуллівере, що Ви знайдете…»
Картка № 4
Гуллівера цікавить, як ви, люди майбутнього, ставитеся до його пригод у країні Ліліпутії. Пам’ятайте, що всі члени групи мають висловити своє ставлення до подій. Звертаючись до героя, аргументуйте оцінку його вчинків. Розпочати розмову з Гуллівером ви можете такими словами:
214
«Гуллівере, якби я був на Вашому місці…»
«Звичайно, пане Гуллівере, ми люди різних епох…»
«Відстань, яка розділяє нас у часі, дає можливість оцінити Ваші вчинки…»
«Я розумію, що країни Ліліпутії насправді не було, але…»
«Гуллівере, ваш приклад переконливо доводить, що…»
«Знаєте, пане Гуллівере, іноді я сам відчуваю, що опинився у країні Ліліпутії, бо…»
;;
Обговорення виступів у творчих групах
;;
Виступи творчих груп
;;
Заключне слово вчителя
Ваша уявна розмова з Гуллівером ще раз доводить, що питання, які порушував Джонатан Свіфт у своєму романі, залишаються актуальними й сьогодні. Адже такі поняття, як честь, людська гідність не втрачають своєї значущості.
Звертаючись до Гуллівера, ви спробували уявити себе на його місці і зрозуміли, що в усі часи людині потрібні і товариська порада, і підтримка, і співчуття.
III. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Доберіть цитатний матеріал щодо сатиричного зображення людських вад у романі; підготуйтеся до перевірки рецензії на переглянуті фільми.
Категорія: Зарубіжна література 7 клас | Додав: uthitel (10.02.2014)
Переглядів: 2544 | Рейтинг: 2.0/1
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: