УРОК № 40 ТЕМА: НИЩІВНА САТИРА НА АНГЛІЮ В РОМАНІ ДЖ. СВІФТА «МАНДРИ ГУЛЛІВЕРА» - Зарубіжна література 7 клас - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Зарубіжна література 7 клас

УРОК № 40 ТЕМА: НИЩІВНА САТИРА НА АНГЛІЮ В РОМАНІ ДЖ. СВІФТА «МАНДРИ ГУЛЛІВЕРА»


УРОК № 40
ТЕМА: НИЩІВНА САТИРА НА АНГЛІЮ В РОМАНІ ДЖ. СВІФТА «МАНДРИ ГУЛЛІВЕРА»
Мета: навчати учнів аналізувати текст, допомогти зрозуміти особливості сатири й алегорії, спрямованих на викриття соціального устрою Англії XVIII ст.; удосконалювати навички свідомого, виразного читання, зв’язного мовлення; сприяти вихованню негативного ставлення до людських і суспільних вад.
Обладнання: текст роману; ілюстрації до роману; виставка учнівських робіт (ілюстрації до роману); підручники Н. І. Дорофеєвої та С. П. Касьянової «Зарубіжна література», В. Фесенко «Зарубіжна література» (2007).
Тип уроку: комбінований.
Очікувані результати: учні цілісно сприймають великий за обсягом твір, виразно читають і переказують окремі епізоди роману; аналізують прозовий твір, звертаючи увагу на сатиричне зображення англійської дійсності XVIII ст.; знаходять у тексті приклади сатиричного змалювання подій і героїв; висловлюють особисте ставлення до порушених утворі проблем, аргументуючи свої погляди цитатами з тексту.
Хід уроку
I. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
Завдання для учнів
За даними словами складіть розповідь про етапи життя Дж. Свіфта.
Ірландія. — Дублін. — Секретар лорда В. Темпля. — Англія. — «Свіфтовий мир». — Ірландія. — Дублін.
Прийом «Опитування-естафета»
На картках записані запитання та завдання, на які учень відповідає і передає наступному школяреві.
1. Де навчався Джонатан Свіфт? (У Дублінському університеті.)
2. Який роман приніс Свіфтові всесвітню славу? (Роман «Мандри Гуллівера».)
3. Як називалася перша країна, куди потрапив Гуллівер? (Ліліпутія.)
4. Що здивувало Гуллівера у цій країні? (Зріст жителів.)
5. Поясніть мову жестів Гуллівера. (Він показував, що хоче визволитися. Але йому відмовили.)
6. Де ліліпути поселили Гуллівера? (У храмі, оскільки це була найбільша будівля столиці.)
7. Як поводився Гуллівер у Ліліпутії? (Гуллівер уважав, що його лагідна і добра поведінка вплине на імператора та його двір і йому подарують свободу.)
Бесіда з учнями
1. Від чого чи від кого, на вашу думку, залежить суспільний лад у державі?
2. Для чого існують закони?
III. СПРИЙНЯТТЯ І ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
;;Вступне слово вчителя
Ви правильно вважаєте, що лад у державі залежить від самих громадян, їхньої свідомості, організації, духовних якостей. Закони регулюють життя країни. Гуманні закони сприяють нормальному життю і процвітанню нації.
Якими ж були закони Ліліпутії — вигаданої країни, до якої потрапив Гуллівер?
;;Проблемні завдання
1. Проаналізуйте життя громадян Ліліпутії.
2. Подумайте, з якою метою Свіфт вигадав цю країну.
;;Виразне читання уривків із розділу VI («Про жителів Ліліпутії»; їхня наука,
закони та звичаї; система виховання дітей)
;;Бесіда за прочитаним
1. Як у Ліліпутії забезпечувалося дотримання законів? (Страх покарання змушував ліліпутів дотримуватися законів.)
2. Пригадайте, як зображувалося правосуддя у ліліпутів. (Зображувалось у вигляді жінки із шістьма очима, у правій руці якої розв’язаний мішок золота, а в лівій — меч. Порівняйте з давньогрецькою богинею Фемідою, яку зображували із зав’язаними очима (як символ безсторонності) та терезами в руках (щоб зважувати вчинки). У ліліпутів правосуддя «зряче», але судить воно досить дивно: хто більше заплатить, той і виграє.)
3. Що вважалося найнебезпечнішим? («Немає нічого більш небезпечного, ніж доручати посади талановитим людям
4. Розкажіть, як у Ліліпутії можна було зробити кар’єру? (Головне — вміння танцювати на канаті і пролазити під палицею, яку імператор то підіймав, то опускав.)
5. Якою була система виховання дітей? Чи можна виховати справжнього громадянина, нормальну людину, користуючись такою системою? (Дітей забирали від батьків і виховували в закритих закладах. До того ж освіта мала різко виражений соціальний характер (діти селян не вчилися). Таке виховання має негативні наслідки. У дитини, позбавленої батьків, немає почуття власної домівки, роду, країни.)
6. За що король нагороджує своїх підданих? (За спритність і вміння пролазити під палицею.)
7. Які партії існують у ліліпутів? (Партія тремексенів (носять високі підбори) та слемексенів (носять низькі підбори). Різниця між їхніми політичними платформами полягає тільки у висоті підборів.)
8. У чому суть конфлікту між «тупоконечниками» і «гостроконечниками»? (Не можуть вирішити, з якого боку розбивати яйце.)
9. Які взаємини Ліліпутії з іншими державами? (Ліліпутія воює проти сусідньої держави — Блефуску. Інших країн вона просто не визнає.)
10. Чи відповідають звичним уявленням подібні явища?
11. Чи можна вважати нормальним державний устрій Ліліпутії?
;;
=Коментар учителя
Із першого погляду здається, що Ліліпутія нормальна країна, у якій існує порядок і благополуччя. Однак, проаналізувавши її закони, читач ставить запитання: «Для кого і для чого вони існують?» Складається враження, що ми у країні кривих дзеркал, де все існуюче не відповідає звичним уявленням. Такі явища називаються парадоксальними.
;;
Словникова робота
Парадокс (грецьк. paradoxon — несподіваний, дивовижний, той, що суперечить здоровому глузду) — явище, що не відповідає звичним уявленням.
;;
Складання схеми «Парадокси Ліліпутії»
ОРІЄНТОВНА СХЕМА
Виконання законівЗаохочення негативних учинківПриниження розумуПарадокси ЛіліпутіїВибір державних службовцівВиховання

;;
Бесіда з учнями
1. Які прийоми використовує автор, зображуючи життя в Ліліпутії? (Сатира й алегорія.)
2. Чого досягає письменник, змальовуючи «парадокси Ліліпутії»?
3. Подумайте, чи зображення Ліліпутії стосується тільки Англії.
;;
Коментар учителя
Дж. Свіфт засобами сатири й алегорії викриває порядки Англії XVIII ст. Ліліпутія — це Англія в мініатюрі з усіма проблемами і негараздами її політичного життя, державного устрою, законодавства, релігії. З якою метою Свіфт зробив це? Письменник намагається словом сколихнути англійців, змусити їх замислитися, щоб змінити життя. На жаль, подібні проблеми спостерігалися і в інших країнах.
Ми живемо у XXI столітті, але не позбулися подібних проблем. Парадоксів вистачає і в нашому житті.
;;
Презентація-захист та оцінювання ілюстрацій, створених учнями
;;
Презентація коміксів, створених учнями
IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
;;
Завдання для учнів
Складіть усну зв’язну розповідь про життя в Ліліпутії.
;;
Проблемне запитання
Як ви вважаєте, чи можна розв’язати проблеми, висунуті Свіфтом у романі? Від кого це залежить?
;;
Заключне слово вчителя
Звичайно, проблеми, порушені Свіфтом у романі, складні, багато з них, на жаль, залишаються нерозв’язаними і донині. Їх розв’язання залежить від самих громадян, їхньої свідомості, совісті, вміння. І заслуга Дж. Свіфта полягає в тому, що він намгається просвітити сучасників і змушує замислюватися над проблемами буття нащадків.
. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Напишіть твір-мініатюру на тему «Якою, на вашу думку, повинна бути нормальна держава?»; доберіть матеріал про війну між Ліліпутією та Блефуску.
Категорія: Зарубіжна література 7 клас | Додав: uthitel (10.02.2014)
Переглядів: 2664 | Рейтинг: 2.7/3
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: