hyipazart.com
Головна » Статті » Середня школа » Зарубіжна література 6 клас (Нова програма)

Урок зарубіжної літератури: 2Чарльз Діккенс «Різдвяна пісня у прозі». Реальне і фантастичне. Особливості композиційної побудови твору"
Тема: Чарльз Діккенс «Різдвяна пісня у прозі». Реальне і фантастичне. Особливості композиційної побудови твору.
Мета дидактична: продовжити роботу над твором; з’ясувати функцію фантастичних елементів у повісті, зробити висновки про щасливий фінал як особливість «різдвяного» оповідання; визначити особливості композиції твору;
Мета розвивальна: розвивати критичне мислення; розвивати уміння визначати головне, висловлювати свої думки та відстоювати їх, аналітичне мислення, уміння систематизувати матеріал, складати опорні схеми;
Мета виховна: виховувати людяність, доброту, милосердя, вміння співчувати, виховувати інтерес до творчості письменника, оптимістичне світобачення, естетичні смаки, прагнення до гуманізму та гармонійного життя.
Тип уроку: урок вивчення художнього твору.
Обладнання: ЛС «Реальне і фантастичне у творі Ч. Діккенса» .
Зміст уроку
І. Актуалізація опорних знань.
1.1. Фронтальне опитування
Над яким твором якого письменника ми працювали на минулому уроці?
Визначте жанрову приналежність твору.
Хто є головним героєм «Різдвяної пісні у прозі»? Що ми дізнаємося про нього з перших сторінок ?
Які персонажі, окрім Скруджа, діють у повісті? Для чого автор розповідає нам про специфіку їхнього життя?
Що відбувається зі Скруджем напередодні Різдва? Чи можливо таке насправді? Отже, можемо сказати, що фантастика займає неабияке місце у повісті.
1.2. Індивідуальна робота на картках (доки вчитель проводить фронтальне опитування, 2 учнів працюють самостійно)
Картка № 1
1. Як Скрудж ставився до оточуючих? Чи були у нього друзі? Чому?
2. Оберіть правильну відповідь
Причиною переродження Скруджа стало:
А) Страшне видовище власної смерті і відкриття того, що ця смерть не викликала ні в кого співчуття;
Б) Спостереження за щасливою сім'єю свого підлеглого;
В) Банкрутство.

Картка № 2
1. Хто допоміг Скруджеві побачити майбутнє і як це сталося? Коли відбулися ці події?
2. Оберіть правильну відповідь
Які справи говорять про переродження героя:
А) Сльози на власній могилі
Б) Надіслав різдвяну індичку Кречитам, допоміг Тіму, помирився з племінником…
В) Співчуття до людей
ІІ. Повідомлення теми, мети уроку
- Сьогодні ми будемо працювати над розкриттям світу реального і фантастичного у повісті Ч. Діккенса «Різдвяна пісня у прозі», з'ясуємо особливості композиційної побудови твору. Отже, запишіть тему уроку: «Чарльз Діккенс «Різдвяна пісня у прозі». Реальне і фантастичне. Особливості композиційної побудови твору».
ІІІ. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу
3.1. Робота з літературознавчими термінами.
- Для того, щоб визначити реальне та фантастичне у повісті, ми повинні пригадати, що таке фантастика.
Фантастика (грец. phantastike — мистецтво уявляти) — це 1) різновид художньої літератури; 2) спосіб художнього творення, в основі якого лежить нереальне, уявне, чарівне, наприроднє.
Отже, фантастика - те, що не існує в дійсності, створене фантазією, уявою. Композиція - побудова, розташування та взаємозв'язок усіх частин твору.
3.2. Робота з текстом.
• Знайдіть у тексті повісті опису трьох Духів. Зачитайте їх.
- Як ви думаєте, чому Духи виглядають саме так? (Дух Минулого Різдва схожий на дитину і має в собі джерело невгасимого, яскравого світла - можливо, це те найкраще, що є в людях, в дитинстві і що вони з часом старанно прагнуть заховати. Дух Теперішнього Різдва - життєрадісний, сильний, веселий. З усіх трьох Духів він - найенергійніший і найприємніший. Можливо, тому, що це Різдво - його, і Скрудж може змінитися на краще саме в цей час. Дух Майбутнього Різдва - лише похмура фігура, невизначена, мовчазна. Він має такий вигляд, очевидно, через те, що нічого приємного показати Скруджу не зможе. Смерть, зрада, радість людей від його загибелі - все це вражає і разом з тим зцілює душу героя).
• Чи можна назвати образи Духів фантастичними? (Так, адже насправді такого не буває)
• Навіщо автор використовує ці образи у творі? (Фантастичні образи трьох Духів Різдва покликані змусити душу Скруджа здригнутися, перетворити людиноненависника в людинолюба).
• Які ще елементи фантастики використовує Діккенс в повісті?
 Подорож у просторі та часі;
 Образи примар (Марлі та інших).
- Зачитайте цитати.
• У чому полягає реалістичність «Різдвяної пісні у прозі»? (В описі деталей побуту, зображенні суспільного устрою Англії, наслідків недосконалості цього устрою, що проявляється в соціальному розшаруванні суспільства, в якому люди мало не вмирають від голоду).
3.3. Складання ЛС «Реальне і фантастичне у творі Ч. Діккенса»
- Отже, визначивши елементи реального і фантастичного у творі, систематизує це в ЛС.

- Тобто, ми бачимо, що фантастичне і реальне тісно переплітаються у повісті. А чому саме за допомогою подорожі у просторі і часі змінюється герой? Можливо, варто було обрати взагалі щось реальне і приземлене, якийсь «земний» дієвий метод для зміни героя? (Ні, не можна, адже лише побувавши у минулому, майбутньому і проаналізувавши теперішнє, герой робить висновок, що треба змінюватися).
- Отже, який висновок до логічної схеми можемо зробити ми? Яка функція фантастичних елементів у творі.
У «різдвяних» творах традиційно використовуються надприродні образи вихідців з того світу, грішників, приречених на вічні муки: «... до Скруджа донеслися якісь незрозумілі звуки: неясні і безладні, але невимовно жалібні плачі і стогони, тяжкі зітхання каяття й гіркого жалю.
Він побачив безліч привидів. З жалібними криками вони неспокійно носилися в повітрі туди і сюди, і все, як і дух Марлі, були в ланцюгах ».
- Надприродний світ, який стривожив Скруджа в святий вечір, був покликаний не стільки налякати, скільки попередити про наслідки грішного життя, життя без Бога в серці.
- Лише фантастичну подорож у часі і просторі могло так сильно вплинути на героя, чия душа дивно зачерствила.
- Запишемо висновок до ЛС.
3.4. Робота над композицією твору
- Зі скількох частин композиційно складається твір? Як називає автор ці частини? Чому так? ( 5 розділів-строф, бо це пісня).
- Назвіть розділи повісті. Чим вони між собою схожі і чим різняться? (2, 3, 4 – подорож з духами, 1 і 5 – розкриває специфіку життя тогочасної Англії).
- Який має підзаголовок? Про що він свідчить? (За повістю закріпилася назва «святочне оповідання»)
Але оповідання— це мала форма епічних творів, а якщо брати до уваги обсяг твору, то — «довге коротке оповідання» (за визначенням англійських дослідників творчості Діккенса). Згадаймо, що сам автор об'єднав п'ять «різдвяних оповідань» у цикл під назвою «Різдвяні повісті». Отже, специфіка жанру закріпила за ними назву різдвяні, святочні оповіді про один незвичайний випадок, який докорінно змінив життя літературного персонажа.
- На минулих уроках ми визначали жанрову приналежність твору. Говорили, що це повість. Але сьогодні ми можемо уточнити, що це не просто повість, адже значне місце у творі займає поєднання фантастики та реальності.
ЖАНР: різдвяна повість, де поєднано реальність і казкові елементи.
Діккенс намагався надати гармонійної стрункості побудові твору - реальні побутові картини першої та п'ятої строф немов облямовують три центральні розділи, сповнені фантастичних образів і бачень, які являються у сні головному персонажеві - старому скнарі Скруджу.
ІV. Узагальнення та систематизація
4.1. Робота в зошиті
«Різдвяна пісня у прозі» має підзаголовок «Святочне оповідання з привидами». Оскільки твір названий в заголовку «піснею», автор і розділи називає відповідно «строфами».
Строфа I. Подорож Скруджа.
Строфа II. Перший з трьох Духів.
Строфа III. Другий з трьох Духів.
Строфа IV. Останній з Духів.
Строфа V. Закінчення.
ЖАНР: різдвяна повість, де поєднано реальність і казкові елементи.
Специфіка жанру — «святочні оповідання», тобто приурочені до Різдва.
Коментар учителя
А отже, згідно із задумом, їхній фінал мусив бути оптимістичним. Автор намагався не стільки розвеселити і втішити читача, скільки вибудувати сюжет на фольклорній основі, найзручнішій для реалізації поставленого завдання, переконати читача у необхідності морального переродження Скруджа. Засобами чарівної казки Діккенс розв'язав проблему — за одну різдвяну ніч герой змінився.
4.2. Асоціативний кущ
- Які асоціації викликає у вас твір Ч. Діккенса «Різдвяна пісня у прозі»?

V. Підведення підсумків
5.1. Підсумкове слово вчителя
- У чому ж причина надзвичайної популярності «Різдвяної пісні...»? Можливо, в тому, що Діккенсу вдалося переконливо показати, що бідняки — теж люди, які вміють бути щедрими, милосердними і, головне, здатні щиро й віддано любити. Схожу думку висловив Роберт Бернс у вірші «Чесна бідність», який ви вивчали минулого року. Бідні люди часто набагато добріші за багатіїв. А гроші, золото, в яких дехто вбачає чи не єдину гарантію щастя, можуть зробити людину дуже самотньою і нещасною. І найчастіше бідняк, який зберіг у своєму серці любов і доброту, набагато щасливіший за багача, якого всі «люблять» за його гроші.
Сучасники називали Діккенса співцем доброти й милосердя, поборником гуманізму. Таким він і залишився у вдячній пам'яті людства. Це й зрозуміло, адже своїми творами письменник намагався зробити світ кращим, переконати людину, що найвища життєва цінність — це тепло родинного вогнища. А справжні коштовності, з якими ніколи не може зрівнятися золото, — це доброта і милосердя.
VІ. Оголошення і коментар домашнього завдання.
Підготуватися до контрольної роботи з творчості Ч. Діккенса. Перечитати «Різдвяну пісню у прозі».
Категорія: Зарубіжна література 6 клас (Нова програма) | Додав: Liya (29.10.2017)
Переглядів: 56 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: