Урок 9 Тема: Єгипетські міфи. Ра та Апоп. Міф про те, як Тефнут покинула Єгипет. - Зарубіжна література 6 клас (Нова програма) - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Зарубіжна література 6 клас (Нова програма)

Урок 9 Тема: Єгипетські міфи. Ра та Апоп. Міф про те, як Тефнут покинула Єгипет.

Урок 8

Тема: Єгипетські міфи. Ра та Апоп. Міф про те, як Тефнут покинула Єгипет.

Мета: закріпити знання учнів про міф і міфологію, ознайомити дітей з пантеоном давньоєгипетських богів і змістом окремих міфів Давнього Єгипту, дослідити наявність схожих елементів в єгипетській міфології і в міфологіях інших країн; розвивати навички виразного читання, аналізу художнього тексту, елементів компаративного аналізу; виховувати повагу до культурної спадщини давніх народів.

Обладнання: ілюстрації до давньоєгипетських міфів, мультимедійно-ілюстративний матеріал з зображенням давньоєгипетських богів, карта Єгипту.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань і формування на їхній основі вмінь і навичок.

Хід уроку

Міф визначає свідомість.

С. Є. Лєц.

I. Актуалізація опорних знань.

  • Бесіда за запитаннями.
  • Що таке міф?
  • Чим відрізняється міф від казки?
  • Що таке міфологія?
  • Що означає слово «пантеон»?
  • Яких богів і героїв давньогрецької міфології ви знаєте?
  • Який із міфів Давньої Індії вам особливо запам’ятався?
  • . Мотивація навчальної діяльності.
  • Робота з епіграфом.
  • Коли і чому міфи визначали свідомість людства?
  • Якою є роль давніх міфів у наш час?
  • Вчитель. Культура давнього світу надзвичайно багата і цікава. Ми вже перегорнули з вами сторінки давньогрецької та давньоіндійської міфології, дізнались багато нового. В історії людства існує ще одна своєрідна, загадкова міфологія – це міфологія Давнього Єгипту. І дотепер всі таємниці Давнього Єгипту не розкриті науковцями і мистецтвознавцями. Сьогодні ми з вами поринемо у цей загадковий світ і спробуємо зрозуміти, як єгиптяни уявляли будову Всесвіту, яким богам поклонялися, подвиги яких героїв оспівували.

ІІІ. Робота над темою уроку.

  • Повідомлення теми і мети уроку.
  • Повідомлення учня про давньоєгипетську цивілізацію (випереджувальне завдання). Єгипетська цивілізація є однією з найстаріших у світі: вона почала розвиватися у долині річки Ніл приблизно у 3000 році до нашої доби, або 5000 років тому назад. Єгипетська держава проіснувала до 332 року до н. д., після чого була завойована Олександром Македонським. До цього часу в Єгипті змінилося 30 династій, які керували трьома царствами: Давнім, Середнім і Новим Єгиптом. Перша династія була заснована фараоном Менесом. Давнє царство характеризувалося розквітом торгівлі, ремесел і мистецтва, доказом чого є побудова Великих пірамід Гізи в 22,5 км на північ від Каїру. Давні єгиптяни винайшли календар, створили ієрогліфічну писемність, навчились виробляти папірус (папір з рослини із такою самою назвою).

Розташування Єгипту на берегах Нілу і південному березі Середземного моря допомогло єгиптянам добитися значних успіхів у будівництві кораблів і човнів. Найвідомішими пам’ятками культури Давнього Єгипту є піраміди, храм Абу-Симбел, вибитий у скелі, комплекс храмів і усипальниць у Фівах.

  • Вчитель. Єгиптяни створили міфологію, яка, на жаль, дійшла до нас не в повному обсязі і в більшості в переказах грецьких і римських авторів – Платона, Діодора, Плутарха, Апулея тощо. Частина міфів дійшла до нас з текстів, вирізьблених на стінах пірамід. Саме з цих записів вчені дізналися про численних богів, в існування яких вірили давні єгиптяни і яким поклонялись. З великої кількості богів ми оберемо для знайомства лише найголовніших і найвідоміших.

В пантеоні богів єгипетської міфології найголовнішими є наступні:

Нун – Хаос і Первинний океан.

Атум (сутність всього) – дух, який виник з глибин Нуна.

Ра- сонце, що створило світ і усе живе. Самого Ра народив Атум. Ра зображували у вигляді сокола, або людини з головою сокола.

Шу – бог повітря, якого створив Ра.

Тефнут (простір і вода) – Око сонячного Ра.

Геб (бог Землі) – син Шу і Тефнут.

Нут (богиня неба) – дружина Геба.

Апоп – величезний змій, довжиною 230 м, який уособлює морок, ніч, затемнення і зло, вічний ворог і супротивник Ра.

Осіріс – син Геба і Нут – бог родючості землі, від нього залежали води Нілу.

Ісіда – жінка Осіріса, пов’язана з весною і літом, богиня родючості, води, вітру і мореплавства.

  • Вчитель: усі ці боги і богині – герої давньоєгипетських міфів про створення і будову Всесвіту. Ми прочитаємо окремі з них і визначимо спільні елементи в цих міфах з міфами інших народів.
  • Читання єгипетських міфів про створення світу.

(Спільні риси: Хаос, з якого виникли інші боги; сонце, що зігріло (створило) Землю, сонце вийшло з яйця, знесеного птахом Гоготуном тощо.)

  • Вчитель: стародавні єгиптяни жили в складних природних умовах: їх добробут, врожай й саме життя залежали від ріки Ніл, від наповнення водою великої кількості каналів, які були відведені від цієї величезної ріки. До того ж, Ніл дарував жителям Єгипту родючий мул, від якого врожай збільшувався у декілька разів. Однією з богинь, яку в Єгипті дуже шанували, була Тефнут – богиня вологи.
  • Виразне читання міфу про те, як Тефнут покинула Єгипет.
  • Бесіда за текстом прочитаного.
  1. Чому Тефнут образилась на батька Ра і, покинувши Єгипет, утекла в Нубію? (Їй здавалося, що її шанували менше, ніж Ра).
  2. Що відбулося в Єгипті, коли Тефнут покинула батьківщину? (В Єгипті почалася посуха, припинилися дощі, обміліли води Нілу, земля потріскалася і не було врожаю, не було плодів на деревах. Люди помирали від спраги і голоду.)
  3. Хто вмовив Тефнут повернутися до Єгипту? (Шу, її брат за наказом бога Ра, він перетворився на павіана і улесливо розповів Тефнут про любов єгиптян до неї.)
  4. Які зміни відбулися після повернення Тефнут в Єгипет? (Усе розквітло від життєдайної вологи, земля давала багаті врожаї пшениці, рису, дерева дарували людям соковиті плоди.)
  5. Що є необхідним для життя будь-якого народу на Землі?
  6. У чому вічна мудрість міфу про суперечку Ра і Тефнут, який його повчальний зміст?

Висновок:

  1. Тепло сонця і вода – два головних джерела життя на Землі, які повинні існувати в гармонії.
  2. Будь-які сварки, ненависть, заздрощі чи в родині, чи між державами призводять до тяжких, навіть катастрофічних, наслідків. Відсутність миру і спокою несе зло, руйнацію, смерть.
  • Вчитель. В міфі знайшли відображення реальні події, тому що в Єгипті час від часу виникали посухи, а піщані бурі знищували врожай, а це було згубним для єгиптян.

Крім періодичних посух або, навпаки, повеней, існували і інші загрози для життя і здоров’я давнього народу: хижі звірі, отруйні змії, кровожерливі алігатори позбавляли життя простолюдинів і рабів, які працювали на плантаціях біля Нілу. Саме тому сили зла в єгипетській міфології мали вигляд людини з головою крокодила, гіпопотама або величезного змія. За одним з міфів, бог Сонця Ра кожен день випливав на човні Вічності і світив людям, але на нього нападав змій Апоп, щоб знищити світло.

Ра і його помічники (теж боги) у щоденному двобої перемагають злого Апопа, але не можуть знищити його остаточно.

  • Виразне читання міфу «Ра і Апоп».
  • Бесіда за питаннями:
  • Які світи пропливає на човні Вічності Ра? (Царство живих і царство мертвих.)
  • Які небезпеки очікують Ра на його щоденному шляху? (Чудовиська темряви, змій Апоп, що переховуються у темряві скель, крокодили, гіпопотами, що живуть в глибинах води.)
  • Які боги пливуть у човні з Ра? (Тот – бог-писар, Наат – бог справедливості і його помічник Хатхор.)
  • Хто і з якою метою летить попереду човна Вічності? (Крилатий Гор в образі Сокола, він дивиться, чи не з’явилися на шляху вороги Ра.)
  • Чим, згідно міфу, викликані сонячні затемнення, піщані бурі й землетруси в Єгипті? (Битвою Ра і його помічників з крокодилами, гіпопотамами, зміями.)
  • Хто і якою піснею вітає бога Ра? (Священні гірські павіани співають вітально-схвальну пісню для Ра.)
  • Скільки воріт має пройти човен Ра? (12 воріт, які можна відкрити лише за допомогою бога-вовка Уатут.)
  • Які уявлення про світ померлих мали давні єгиптяни? (Єгиптяни вважали, що мертвим потрібна їхня допомога, тому клали в саркофаги речі, які потрібні були померлим за життя).
  • Що відбулося, коли Ра доплив до печери Апопа? (Почався двобій між Ра і Апопом).
  • Хто допомагає Апопу під час битви з Ра? (Чудовиська мороку і злі демони.)
  • Яким чином все ж таки вдається перемогти Апопа?
  • Як люди і боги славлять могутність Ра? (Співають схвальний гімн, у якому прославляють силу і безсмертя Ра).
  • В яких словах міфу стверджується вічна боротьба добра зі злом? («А наступної ночі, коли величезний змій Апоп за допомогою темних сил і чар воскресає, знову починається боротьба».)
  • давні єгиптяни вірили у загробне життя, утверджували перемогу добра над злом у вічній запеклій боротьбі бога Ра з Апопом. Цим міф схожий на міфи інших народів, в яких герої перемагають чудовиськ, уособлюючи собою зло і життєві негаразди людей.
  • Сторінка ерудита. Не всі змії в давньоєгипетській міфології були лютими і жорстокими. Окремі змієподібні боги допомагали богу Ра в його нелегкій боротьбі за справедливість і щасливе життя людей. Це такі змії, як Кобра-Урей, яка знищує ворогів Ра своїми гарячими променями, а також змій Мехен захищає човен Вічності, коли Ра мандрує через Дуат. Богиня-змія Меріт-Сечер охороняє гробниці фіванського некрополя, в яких покояться померлі фараони.

В корони фараонів і цариць Єгипту була впаяна змія-кобра, символ мудрості, могутності і влади.

Враховуючи почуту інформацію, пропонуємо учням скласти два асоціативних ланцюжка:

а) образ міфічної змії, що уособлює зло;

б) образ міфічної змії, що уособлює добро.

Змія – зло, ворог, темрява, отрута, вогонь, що знищує все живе, біль, смерть…

Змія – добро, мудрість, захист, символ влади фараона, всевидяче око, лікування людей, емблема сучасної фармацевтики…

ІІІ. Підведення підсумків уроку.

«Мікрофон». Уявіть собі, що до вас прийшли журналісти, які хочуть взяти інтерв’ю про Єгипет.

  • Яких богів єгипетської міфології ви знаєте?
  • Які спільні елементи мають давньоєгипетські міфи про створення і будову світу з міфами інших народів?
  • Чи усі таємниці Давнього Єгипту розкрито вченими у ХХІ ст.? Що вам про це відомо?
  • Заключне слово вчителя. Значення світової міфології для вивчення історії людства, релігієзнавства, мистецтва, літератури, медицини тощо.

Домашнє завдання: виразне читання і переказ давньоєгипетських міфів, відповіді на запитання до міфів (за підручником).

Підготуватися до творчої роботи «Мій улюблений міфологічний герой»: обрати героя, підібрати цитати, що характеризують обраний персонаж (портрет, вчинки, риси характеру).

 

Категорія: Зарубіжна література 6 клас (Нова програма) | Додав: uthitel (04.09.2014)
Переглядів: 13240 | Рейтинг: 3.3/3
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: