УРОК №53 ТЕМА: ТРИВОГА ЗА РУЙНУВАННЯ ДУХОВНИХ ЦІННОСТЕЙ (ОПОВІДАННЯ Р. Д. БРЕДБЕРІ , «УСМІШКА») - Зарубіжна література 6 клас (Нова програма) - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Зарубіжна література 6 клас (Нова програма)

УРОК №53 ТЕМА: ТРИВОГА ЗА РУЙНУВАННЯ ДУХОВНИХ ЦІННОСТЕЙ (ОПОВІДАННЯ Р. Д. БРЕДБЕРІ , «УСМІШКА»)

УРОК №53

ТЕМА:   ТРИВОГА ЗА РУЙНУВАННЯ ДУХОВНИХ

ЦІННОСТЕЙ (ОПОВІДАННЯ Р. Д. БРЕДБЕРІ ,    «УСМІШКА»)

Мета:   дослідити разом з учнями морально-етичну проблематику оповідання «Усмішка»; розглянути поняття «конфлікт»; розвивати в учнів логічне мислення, творчі здібності, зв'язне мовлення, навички виразного читання, переказу; сприяти формуванню морально-етичних цінностей школярів. Очікувані результати:  учень (учениця) знає зміст оповідання «Усмішка»; розкриває проблематику твору; визначає особливості конфлікту в оповіданні; висловлює власну думку щодо прочитаного.

Обладнання:  підручник; хрестоматія; текст твору Р. Д. Бредбері «Усмішка» в перекладі Я. Вепряка (або в іншому перекладі на вибір учителя); словник літературознавчих термінів; портрет Р. Д. Бредбері; репродукція картини Л. да Вінчі «Джоконда».       

 Тип уроку:   урок застосування знань, умінь, навичок.                           –

Вид уроку:   комбінований.                                          ;

Наукова фантастика завжди була і буде  казкою, що навчає моралі.

Р. Бредбері

Хід уроку

І.   ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II.   ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

Здійснюється в ході уроку.

III.   АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

0 Літературна гра «Виправ помилки»

1. На майдані черга постала о 6 годині ранку. (Ні, о 5 годині ранку.)

2. Том з радістю прийшов на майдан. (Так. Його привела цікавість.)

3. Тому було жарко. (Ні, він змерз.)

4. Фраза «Тут уся справа в ненависті» належить безіменному чоловікові з натовпу. (Ні, вона належить Грігсбі.)

5. Том брав участь у знищенні картини. (Гак. Він схопив шма,-ток, як робили всі люди на площі.)

0 Запитання до учнів   

1. Що таке фантастична література?

2. Які особливості наукової фантастики?

3. Як би ви Визначили проблематику оповідання Р. Бредбері «Усмішка». (Проблеми людини і цивілізації, розвитку цивілізації, моральної деградації суспільства, впливу мистецтва

і І на душу людини.)

IV.   ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ УРОКУ,

ФОРМУЛЮВАННЯ РАЗОМ З УЧНЯМИ МЕТИ УРОКУ

V.   СПРИЙНЯТТЯ НОВОГО

0 Бесіда

1. Як ви думаєте, люди зібралися на площі добровільно чи з примусу? (Скоріше за все, добровільно.)

2. Якою була мета зібрання на площі? (Люди зібралися, щоб плюнути на картину, а потім знищити її.)

3. Як ви думаєте, що дивує Тома у зібранні людей на площі? (їхні розмови, мета зібрання.)

4. Чим Том вирізнявся у натовпі? (Він видавався дуже наївним, ставив багато питань.)

0 Завдання учням

Розкажіть від імені Тома про те, що він побачив на площі.

0 Виразне читання уривка «Розмова Тома з городянами» (від слів: «Том кинув погляд туди, де черга. ..»до слів: «Так, сер»)

0 Бесіда

1. Що відомо Томові про картину із чуток? («Кажуть, що вона усміхається», «Кажуть, що вона зроблена з фарби і -полотна», «Кажуть, їй чотириста років».)

2. Як ви думаєте, чому Том завмер перед картиною?

3. Чи бачили ви картину, про яку йдеться у- творі? Що вам відомо про неї?

0 Повідомлення учнів про Л. да Вінчі та його картину «Джоконда» (див. СО-додаток)
 

0 Робота з репродукцією картини Л. да Вінчі «Джокоида» («Мона Ліза»)

1. Що вам відомо про Л. да Вінчі?

2. Яке ваше враження від картини «Мона Ліза»?

3. Якою зображена жінка на картині?

4. Яким є гЛйзаж на картині?

0 Виразне читання уривка «Знищення картини» (від слів «Нарешті вони опинилися на головному майдані. ..»до слів «...рука була захована під куртку»)

0 Бесіда              

1. Яке враження справила на вас сцена знищення картини?

2. Яким змальовано натовп? Які слова переважають у його зображенні? (Оскаженілий натовп перебуває у постійному русі («гукаючи, штовхаючись, борсаючись»). Переважають дієслова, за допомогою яких автор передає момент руху.)

3. Що люди з натовпу робили з картиною? (Вони жували шматки полотна, розбивали раму, розкидали ногами жорсткі клапті тканини, шматували їх.)

4. Як можна назвати дії людей зі знищення картини? (Вандалізмом,, тобто безглуздим знищенням культурних і матеріальних цінностей.)

5. На вашу думку, як люди ставилися до знищення картини? Про що свідчить таке ставлення? (Вони отримували насолоду від цього процесу. Це говорить про те, що в їхніх серцях не лишилося місця для прекрасного і доброго.)

6. Що зробив Том, коли всі шматували картину? (Він  «про-5*         стяг руку, схопив клапоть лисніючого полотна, смикнув

і впав, а поштовхи та стусани вибили його з натовпу

на землю».) 1. Чи свідомо діяв Том, коли відривав клаптик від картини?

(Ні, скоріше, він сліпо наслідував дорослих.) 8. Як ви думаєте, чому Том заплакав?

0 Творче завдання

Спробуйте «відтворити» думки Тома під час знищення городянами картини.

0 Бесіда

1. Що відомо про родину Тома? (Сім'я жила за містом. У Тома були батько, мати, брат.)

2. Чи був хтось із членів родини Тома на площі? (Ні, вони займалися своїми справами.)

3. Як батьки зустріли сина, коли він повернувся додому? (Батько обіцяв побити, брат штовхнув ногою, мати дала стусана і шикнула на сина.)

0 Виразне читання фіналу оповідання (від слів «Том ліг, утамовуючи дихання...»)

0 Бесіда

1. Як ви думаєте, чому Том подивився на шматок картини лише в повній тиші, коли всі поснули? (Це є підтвердженням його самотності в родині. Ні батьки, ні брат просто не зрозуміли б хлопця.)

2. На вашу думку, чому йамальована усмішка справила таке враження на хлопчика? (Можливо, тому, що люди в місті не посміхалися, їм було не до сміху в тому суспільстві, в якому вони жили.)

3. Чи змінився Том після випадку з картиною? Що в ньому змінилося?

Коментар учителя

День знищення картини дуже змінив Тома. Цього дня у нього виникло багато запитань, над якими він раніше не замислювався. Краса картини пробудила душу хлопчика.

,0 Запитання до учнів

1. Як змінювалася поведінка Тома впродовж розвитку дії оповідання?

2. Як, на ваду думку, мистецтво може вплинути на людину?

0 Слово вчителя

В оповіданні присутні символи, важливі для розуміння філософського змісту твору.

0 Проблемні запитання

1. Як ви думаєте, символом чого стала у творі Р. Бредбері картина «Мона Ліза»? (Символом краси і відродження духовності.)

2. Чому слово «усмішка» в тексті написане з великої літери? (Бо усмішка є більш живою, ніж жителі міста, вона є символом краси і добра.)

3. Які ще символи ви побачили у творі? (Хлопчик — символ майбутнього, нового покоління; ранок теж є символом прийдешнього, надії на краще.) .

4. Для чого в житті людини потрібна краса? (Вона не тільки прикрашає життя, а й робить кращою душу людини, облагороджує, її.)

5. Як ви думаєте, чому усмішка потрапила саме до рук Тома? (Том — дитина, за ним майбутнє, в якому краса може вря тувати світ.)

6. Що таке, на вашу думку, конфлікт?

0 Словникова робота

Конфлікт (латин.і зіткнення, сутичка) — зіткнення в художньому творі протилежних інтересів і поглядів, напруження і крайнє загострення суперечностей, що призводять до активних дій, ускладнень, боротьби, протистоянь. Конфлікт у худож­ньому творі реалізується в сюжеті.

0 Запитання до учнів

Як ви думаєте, у чому полягає конфлікт в оповіданні Р. Бред-бері «Усмішка»? (У творі декілька конфліктів: між Томом і на­товпом, між людиною і суспільством, між красою і вандалізмом.)

•І» .                                                                                                            -                                            •

VII.   ЗАСТОСУВАННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ, НАВИЧОК

0 Робота з епіграфом '

1. Виразно прочитайте епіграф до уроку.

2. Як ви розумієте слова письменника?

0 Запитання до учнів

Які уроки людству дає Р. Бредбері у своєму оповіданні? (Письменник застерігає: якщо людство втратить духовні цін­ності, це призведе до знищення культури і цивілізації.)

0 Слово вчителя

Якою буде цивілізація, яким буде майбутнє — все це в руках самих людей.

В одному з інтерв'ю Бредбері сказав: «Майбутнє народжу­ється із сьогодення. Майбутнє створюється нами сьогодні і зараз. У кожну хвилину, яку ми проживаємо, нам дана можливість тво­рити його».

Письменник прагне змін на краще в нашому житті, вірить у необмежені можливості людини, в силу її мрії, розуму, душі, в тор­жество розсудливості. І в цьому полягає оптимізм його творчості.

VIII.   ОГОЛОШЕННЯ ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

Прочитати оповідання Р. Бредбері «Все літо в одному дні», «Час, ось твій політ». Знайти цікаві факти про письменника

Категорія: Зарубіжна література 6 клас (Нова програма) | Додав: uthitel (28.03.2015)
Переглядів: 3100 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: