УРОК №37 Варіант 1 ТЕМА: ЯК ЗНАЙТИ СЕБЕ У ЦЬОМУ СВІТІ? (ПОВІСТЬ В. КОРОЛЕНКА «СЛІПИЙ МУЗИКАНТ») - Зарубіжна література 6 клас (Нова програма) - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Зарубіжна література 6 клас (Нова програма)

УРОК №37 Варіант 1 ТЕМА: ЯК ЗНАЙТИ СЕБЕ У ЦЬОМУ СВІТІ? (ПОВІСТЬ В. КОРОЛЕНКА «СЛІПИЙ МУЗИКАНТ»)

УРОК №37

Варіант 1

ТЕМА:   ЯК ЗНАЙТИ СЕБЕ У ЦЬОМУ СВІТІ?  (ПОВІСТЬ В. КОРОЛЕНКА «СЛІПИЙ МУЗИКАНТ»)

Мета:   допомогти учням зрозуміти внутрішній світ головного героя повісті «Сліпий музикант», його духовні пошуки; розвивати в учнів логічне мислення, зв'язне мовлення, навички переказу, аналізу прозового тексту; сприяти формуванню стійких морально-етичних переконань школярів.

Очікувані результати: учень (учениця) знає зміст повісті «Сліпий музикант»; характеризує образ головного персонажа, пояснює його вчинки та мотиви поведінки; просте­жує духовні зміни, які сталися з головним персонажем; зіставляє прочитаний твір з його екранізацією.

Обладнання: підручник; хрестоматія; тексти повісті В. Короленка «Сліпий музикант» (мовою оригіналу або в перекладі на вибір учителя); фрагменти (на вибір учителя) з фільму «Сліпий музикант» (1960); аудіозапис народної пісні «Ой, там на горі та женці жнуть»; обладнання для відтворення аудіо- та відео­файлів.

Тип уроку:   урок застосування знань, умінь, навичок.
Вид уроку:   комбінований.

 

Слово вчителя

У новелі «Парадокс» В. Короленко писав: «Людина створена для щастя, як птах для польоту». Ця фраза відома багатьом, але не всі знають другу її частину: «Тільки щастя не завжди створене для неї». Проблему щастя вирішує письменник і у своїй повісті «Сліпий музикант», яка побачила світ у 1886 р.

На думку дослідника Г. Бялого, «основне питання, яке Короленко поставив у «Сліпому музиканті»,— це питання про те, чи може людина сумувати за незвіданим і недосяжним або ж її прагнення обмежуються вузькими межами особистого досвіду».

Для чого ж створена людина? Чи здатна особистість чинити супротив обставинам? Що становить щастя людини? Як їй стати щасливою? Своє розуміння цих питань В. Короленко розкрив на прикладі образу Петра Попельського, головного героя повісті «Сліпий музикант».

V.   ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ УРОКУ,

ФОРМУЛЮВАННЯ РАЗОМ З УЧНЯМИ МЕТИ УРОКУ
VI.   СПРИЙНЯТТЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

0 Бесіда

1. Яке нещастя сталося в родині Попельських? (їх син народився сліпим.)

2. Хто виховував Петра? (Його мати та дядько Максим.)

3. В якій атмосфері зростав хлопчик? (З одного боку його оточу­вала ніжність матері, поетичність її творчої натури, з ін­шого — мужність старого воїна, дядька Максима. Хлопчик зростав в атмосфері любові, тепла, турботливого став лення.)

4. Що відомо про дядька Максима?

5. Що єднало дядька і племінника? (Вони обоє мали вади: пле мінник був сліпий, а дядько не мав ноги.)

6. Як ви думаєте, яку роль відіграв дядько Максим у вихованні Петра? (Він вносив «чоловіче» начало, без якого Петро виріс би, наче «теплична рослина», і замкнувся б у собі.)

0 Творче завдання

Визначте основні етапи жиТтя Петра Попельського. У яких розділах твору вони описуються? (Дитинство й отроцтво (1-4 роз­діли), юність (5-6 розділи), зрілість (7 розділ, епілог).)

Подумайте, яким кольором можна зобразити кожен з етапів життя головного героя.

0 Слово вчителя

З Як відомо, у першій редакції повість мала підзаголовок «Психологічний етюд». Автор детально досліджує психологію го­ловного героя.

0 Виразне читання учнями епізоду «Зустріч Петруся з Евеліною»

13 Бесіда

1. Чим був викликаний сум Петруся? (Він соромився своєї слі­поти.)

2. Як поводила себе Евеліна? (Досить впевнено, сміливо.)

3. Як Петрусь сприйняв нову знайому? (Він спочатку проганяв її, а потім сам став чекати, щоб вона прийшла.)

4. Що найбільше вразило хлопчика в новій знайомій? (Приємний, спокійний голос. Оскільки до цього «усі знайомі йому діти кричали, сміялися, билися, плакали, але жоден не говорив так приємно».)

5. Як відреагувала Евеліна на звістку про сліпоту хлопчика? (Вона розплакалася.)

6. Яку роль відіграла Евеліна в житті Петра? (Вона стала його ангелом-охоронцем, а пізніше коханою, дружиною, матір'ю його сина. Евеліна вносила в їхню дружбу «свій спокій, свою тиху радість, повідомляла сліпому нові відтінки навколиш­нього життя», а він «давав їй своє горе».)

0 Переказ тексту

Розкажіть про те, як проходили заняття Петра й Евеліни з дядьком Максимом.

0 Бесіда

1. Який талант мав Петрусь? (Талант до музики.)

2. Хто розвивав талант хлопчика? (Дядько познайомив його з музикою простого селянина Йохима, який грав на сопілці. Мати — із серйозною класичною музикою. Саме вона захо­пила його грою на фортепіано.)

3. Подумайте, чи правий був Максим, вирішивши розширити коло спілкування свого племінника? (Так, він прагнув по­казати Петрові, що світ набагато ширший, ніж той міг собі уявити. Дядько хотів подолати замкнутість хлопчика.)

4. Розкажіть про родину Ставрученків.

5. Петро сказав Евеліні: «Мені тільки здається, що я зайвий на світі». Чому у героя виникали ці думки? Чи згодні ви із цими словами Петра?

Коментар учителя

Евеліна сказала мудру фразу: «У кожного своя дорога в житті». Молоді Ставрученки висловлювали свої думки із цього приводу, їхні слова стривожили душу Петра. Окрім того, знання про те, що поза стінами маєтку існує інший світ, теж стривожило героя. Його мучило відчуття своєї неповноцінності, викликаної сліпотою. Петро цілком поринув у морок, в особисте нещастя, за­мкнувся у собі.

0 Бесіда

1. Яку роль й житті Петра відіграла зустріч із дзвонарем? (У Петра з'явилася думка, що доля сліпих — зло й образа. У нього почалася душевна криза.)

2. Що вивело Петра з духовної кризи? (Подорож зі сліпими спів­цями на чолі з Кандибою.)
3. Що дала Петрові подорож зі сліпими співцями? (Петро поба чив і пережив голод, холод, злидні, приниження. Тобто герой побачив справжнє горе, що було набагато страшнішим за його недугу.)

4. Як змінився Петро після пережитого під час мандрівки? (Петро вийшов із кризи.)

0 Робота з текстом

1. Порівняйте гру Петра до подорожі і після.

2. Знайдіть у тексті слова, що свідчать про зміни в душі Петра. («На місці сліпого і невтомного егоїстичного страждання він носить у душі відчуття життя, він відчуває і людське горе, і людську радість, він прозрів і зможе нагадати щасливим про нещасних...»)

0 Перегляд епізодів із фільму «Сліпий музикант» (на вибір учителя)

0 Бесіда

Яке ваше враження від фільму?

Наскільки точно в картині передається зміст твору?

Яке ваше враження від гри акторів?

4. Літературознавець Г. Бялий писав: «Художня логіка «Сліпого музиканта» повинна була привести читача до думки, що навіть людина, жорстоко ображена природою, в змозі подолати егоїстичну зосередженість на своєму нещасті, що і для неї існує не тільки можливість, а й необхідність прагнення до світла, до повноти людського щастя». Чи згодні ви з думкою '"" дослідника? Аргументуйте свою відповідь.

0 Проблемні запитання

1. Як би ви відповіли на питання, які були поставлені на по­чатку уроку: «Для чого ж створена людина? Чи здатна особис­тість чинити супротив обставинам? Як їй стати щасливою?»

2. Як ви думаєте, чи став Петро щасливим? У чому його щастя?

0 Слово вчителя

Щастя кожен з нас розуміє по-своєму. Складовими щастя люди називають роботу, гроші, родину, кохання, кар'єру та ба­гато інших речей.

Для головного героя повісті В. Короленка «Сліпий музикант» Петра Попельського щастя полягає в тому, що він знайшов себе:

Він став музикантом. До свого першого концерту він пройшов тяжкий шлях, на якому були розчарування у собі, горе, сльози, душевна криза. Завдяки дядькові Максиму, Петро знайшов у собі

сили перебороти себе, здолати обставини, пов'язані зі сліпотою.

Герой дійсно прозрів, тому що побачив реальне життя, пізнав його і зміг подарувати своє мистецтво людям. Окрім того, Петрові пощастило, що він зустрів Евеліну. Дівчина покохала його і вийшла за нього заміж. Отже, він щас­ливий ще й тим, що пізнав кохання, має сім'ю, маленького сина, який народився зрячим. У нього попереду щасливе майбутнє.

VII.   ЗАСТОСУВАННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ, НАВИЧОК

0 Літературна гра

Підтвердьте або заперечте твердження.

1) Сліпа дитина народилася в багатій сім'ї. (+)

2) Усі відразу помітили сліпоту немовляти. (-)

3) Максим Яценко воював в Італії з Гарібальді. (+)

4) Сестра Анна називала брата Максом. (+)

5) Йохим грав на скрипці. (-)

6) Петро й Евеліна познайомилися в саду. (-)

7) Батька Евеліни звали пан Валентин. (+)

0 Бесіда

1. Які моральні проблеми піднімає В. Короленко у своїй повісті?

2. Що вам сподобалося (чи не сподобалося) у характері Петра Попельського?

3. Як змінюється головний герой повісті впродовж розвитку дії у творі?

0 Завдання учням

Визначте ключові моменти духовного зростання Петра Попельського. (Народження — сліпота — турбота матері й дядька заглиблення в себе — замкнутість — розгубленість — перебування серед сліпих співців — відродження душі — перший концерт.)

VIII.   ОГОЛОШЕННЯ ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

Скласти план характеристики Петра Попельського. Дібрати цитати для характеристики героїв повісті (Анна Михайлівна, Максим Яценко, Евеліна).

Категорія: Зарубіжна література 6 клас (Нова програма) | Додав: uthitel (31.01.2015)
Переглядів: 26662 | Коментарі: 1 | Рейтинг: 2.5/28
Всього коментарів: 1
1  
щшг0

Ім`я *:
Email *:
Код *: