Урок 13 ТЕМА: БАЙКА ЯК ЛІТЕРАТУРНИЙ ЖАНР. БАЙКА ЕЗОПА «ЛИСИЦЯ І ВИНОГРАД» - Зарубіжна література 6 клас (Нова програма) - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Зарубіжна література 6 клас (Нова програма)

Урок 13 ТЕМА: БАЙКА ЯК ЛІТЕРАТУРНИЙ ЖАНР. БАЙКА ЕЗОПА «ЛИСИЦЯ І ВИНОГРАД»

Урок 13

ТЕМА:   БАЙКА ЯК ЛІТЕРАТУРНИЙ ЖАНР.

БАЙКА ЕЗОПА «ЛИСИЦЯ І ВИНОГРАД»

Мета:   дати поняття про байку як літературний жанр, розглянути з учнями її харак­терні ознаки; ознайомити учнів із творчістю давньогрецького байкаря Езопа, дослідити «езопову мову»; розвивати в учнів навички аналізу байки, вміння ;        розкривати її алегоричний зміст; сприяти вихованню у школярів високих мо­ральних якостей.

Очікувані результати: учень (учениця) дає визначення поняттям «байка», «езопова мова», «алегорія», «персоніфікація»; визначає особливості байки як жанру на прикладі конкретного твору; виявляє специфіку художньої структури байки; характеризує образи прочитаної байки, розкриває їх алегоричний зміст; визначає мораль байки, тлумачить її.

 Обладнання: підручник; хрестоматія; словник літературознавчих термінів; виставка книг

із байками Езопа; репродукція картини Д. Веласкеса «Езоп».

Тип уроку:   урок вивчення нового матеріалу та первинного закріплення знань, умінь,

«звичок.

Вид уроку:   комбінований.

ХІД

І,   ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II.   ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

Здійсняється в ході уроку.

III.   МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

0 Слово вчителя •

Давня Греція вважається батьківщиною європейської літератури. Саме цій землі ми завдячуємо появою багатьох літературних жанрів, зокрема — жанру байки.

Як відомо, байка своїм корінням сягає в надра народної творчості. На зорі людського суспільства байка існувала в усній народній творчості ;р,азом із міфами, казками, переказами, прислів'ями.

IV. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ УРОКУ,

3  ЧНЯМИ МЕТИ УРОКУ

V.   СПРИЙНЯТТЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

0 Словникова робота

Байка (від давньоруського баять — говорити, розповідати) — короткий віршований або прозовий літературний твір із повчальним змістом, у якому діють алегоричні персонажі, що уособлюють риси людських характерів, чесноти, вади, явища життя.

Алегорія (від грец. аііедогіа — інакомовлення) — це зображення одного предмета через інший.

Персоніфікація або уособлення (від латин, репопа — особа та іасеге — робити) — це художній прийом перенесення властивостей людей на тварин, рослини,предмети.

0 Слово вчителя

Сюжет байки простий: у центрі знаходиться якась одна подія, навколо якої розвивається вся дія твору.

Структура байки включає дві частини: оповідну (розповідь) і повчальну (мораль). Розміри обох цих частин можуть бути довільними. Мораль у байках давніх майстрів слова містилася в кінці твору, у сучасних байкарів вона має довільне місце. Як правило, мораль має бути короткою і влучною, щоб запам'ятатися, і містить елемент повчання.

Героями байок є переважно звірі, птахи, рослини. Слід зазначити, що всі вони є носіями певних людських якостей і діють теж, >и люди. Цей прийом у літературі називається персоніфікацією.

Байка завжди має алегоричний зміст. Уперше алегорію засто-11 \ пав грек Езоп, якого вважають засновником жанру байки, її «батьком». За його ім'ям алегоричну мову називають також «езоповою | Мовою».

Значення алегорії однозначне, зв'язок між цим значенням І і образом у байці встановлюється за подібністю. Наприклад: лисиця втілює хитрість, підступність; лев — силу, владу, царювання; | Осел — дурість тощо.

У давні часи байки писалися прозою, ритм і рима з'явилися Цначно пізніше.

Зародившись у Давній Греції, байка незабаром набула поши-Ірення в інших країнах. Серед відомих байкарів, крім Езопа, слід на-Іввати римлянина Федра, італійця Л. да Вінчі, поляка І. Красицького, (француза Ж. де Лафонтена, росіянина І. Крилова.

В Україні байки відомі з XIII ст. Ці твори писали Г. Сковорода, ІП. Гулак-Артемовський, Л. Боровиковський, Є. Гребінка, Л. Глібов, ІБ. Грінченко, П. Глазовий та багато інших авторів.

0 Повідомлення учнів про Езопа (див. СО-дододок)       ,

0 Робота з репродукцією картини Д. Веласкеса «Езоп»

1. Яким виглядає Езоп на портреті роботи відомого іспанського .художника XVII ст. Дієго Веласкеса?

2. Які почуття викликає у вас ця картина?

 Словникова робота

Езопова мова — це художня мова, за допомогою якої думка висловлюється не прямо, а зашифровується в алегоріях і натяках.

0 Виразне читання байки Езопа «Лисиця і виноград»

0 Бесіда

1. Про що розповідається у байці? (Лисиця побачила, що з виноградної лози звисають гроно,, і захотіла їх дістати, але не змогла.)

2. Що сказала Лисиця, коли не змогла дістати грона винограду? («Вони кислі».)

3. Як ви думаєте, чи справді ягоди винограду були кислими? (Навряд, просто Лисиця схитрувала, намагаючись виправдати себе.)

4. Зачитайте рядки, в яких розкривається мораль байки. («Гал і в людей буває. Коли хто неспроможний досягти чогось, посилається на обставини».)

5. Чому в байці діє саме Лисиця? Які риси вона уособлює? (Лисиця втілює хитрість, прагнення до легкої наживи, небажання чесно і наполегливо працювати.)

«.

Хід уроку

VI.   ЗАСТОСУВАННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ, НАВИЧОК 0 Бесіда

1. Дайте визначення поняттю «байка».

2. Що таке алегорія?

3. Як ви розумієте поняття «езопова мова»?

 4: Що таке персоніфікація?

5. З якою метою в байці вміщена мораль?

6. Що вам найбільше запам'яталося з розповідей про Езопа?

VII.   ОГОЛОШЕННЯ ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

Вивчити теоретичний матеріал, розглянутий на уроці. Скласти план відповіді на питання «Що таке байка як жанр лі­тератури?». Підготувати виразне читання байок Езопа, вміщених у підручнику. Вивчити напам'ять байку Езопа (за бажанням).

Категорія: Зарубіжна література 6 клас (Нова програма) | Додав: uthitel (28.09.2014)
Переглядів: 6054 | Рейтинг: 1.0/1
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: