Тема 8 Давньоіндійський міф про створення світу - Зарубіжна література 6 клас (Нова програма) - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Зарубіжна література 6 клас (Нова програма)

Тема 8 Давньоіндійський міф про створення світу

Давньоіндійський міф про створення світу

 

Мета: ознайомити з давньоіндійським міфом про створення світу та людей, працювати над переказом міфу; розвивати зв'язне мовлення; виховувати шанобливе ставлення до культури і традицій інших народів.

обладнання: головоломка; тексти міфів Давньої Індії, запис народної індійської музики.

Пустеля - це Бог без людей. О. де Бальзак

ХІД УРОКУ

І. Актуалізація опорних знань

1.         Перевірка домашнього завдання

Переказ давньокитайського міфу про створення світу.

2.         ігрове завдання

Згідно з китайською міфологією, у світі діють дві сили: темна інь і світла янь.

Інь ототожнюється з жіночим началом і позначається $. Янь - символ чоловічого начала і позначається &.

Складіть з частинок цілі слова, що стосуються китайської міфології.

 (Нюйва, Паньгу, яйце)

II.        Мотивація навчальної діяльності

Звучить народна індійська музика.

слово вчителя

- Індія - країна багатовікової культури, витоки якої беруть початок у другому і навіть у третьому тисячоліттях до нашої ери. Індійці зробили величезний внесок у світову культуру і науку. Наприклад, цифри, що використовуються більшістю народів світу, були винайдені в Індії. Європейці дізналися про ці цифри від арабів, і тому вони помилково називаються «арабськими». роботи індійських вчених започаткували алгебру, геометрію та тригонометрію. Всесвітньо відомими є давні пам'ятки індійської літератури - епічні поеми «Махабхарата» і «рамаяна».

Індійські художники, скульптори та архітектори залишили чудові пам'ятники архітектури, скульптури та живопису, які здавна уславили Індію як «країну Чудес».

III.       Вивчення нового матеріалу

1. Підготовка до сприйняття твору

Особливості індійської міфології

  • Давньоіндійські міфи зовсім не такі популярні, як міфи скандинавські чи грецькі. Та вони увійшли у літературу цієї країни так давно (від 3 до 3,5 тисяч років тому), що збереглися майже у незмінному вигляді.
  • Боги Давньої Індії, звичайно, схожі на вже відомих нам богів. Але зовсім не схожа на все, що вже знайомо читачеві, та роль, яку в цих міфах відіграють мудреці. Це знавці священних обрядів, що володіють таємницями магії. Вони зазвичай божественного походження, але досягають могутності не завдяки йому, а в результаті тривалого відлюдництва. Їхні чудесні здібності - дар, отриманий у нагороду за духовні подвиги. Зосередившись на пізнанні та виконанні вищих законів світу, мудреці відмовляються від усіх радощів життя - від багатства, кохання, сім'ї. Зате могутність їх нерідко перевищує владу і силу самих богів.

Хто ж нагороджує мудреців за їх духовні подвиги? Це завжди робить Брахма, творець Всесвіту, який установив його закони. Творець світового порядку майже не втручається у хід подій, пов'язаних з його тимчасовими порушеннями. Для цього існують інші боги: Вішну шива, Індра. А також мудреці: Чьявана, Агастья. І зовсім не випадково мудреців називають «брахманами», тобто майже так, як і Бога-Творця.

2.         словникова робота

  • Брахма - найвище божество, творець світу. Входить у тріаду верховних богів індуїзму, в якій Брахма як творець Всесвіту протистоїть Вішну, який його зберігає, і шиві, який його руйнує.
  • Варуна - бог, пов'язаний із космічними водами, хранитель істини і справедливості; разом із Індрою - найбільший з богів індійського пантеону.
  • Асури - небесні персонажі, що мають чаклунську силу майя. Протиставляються богам, виступають як найвищий клас демонів.
  • Адіпгі - жіноче божество, матір богів.
  • Вівасвапг - солярне божество, що уособлює світло на небі і на землі, родоначальник людей.
  • Вішну - один з найголовніших богів, що складає разом із Брахмою і шивою божественну тріаду.
  • Яма - володар царства мертвих, син Вівасвата і Саранью.
  • Ману - першопредок, прабатько людей. Ману - син Вівасвата і брат Ями. Ману - перша людина, що жила на землі і стала царем людей, а Яма - перша людина, що померла і стала царем померлих предків.

3.         Читання давньоіндійського міфу про створення світу.

Спочатку не було нічого: ні сонця, ні зірок, ні неба, на якому вони могли з'явитися. Не було і часу, бо нікому було відміряти його. Тільки води простирались безмежно. Вони виникли з пітьми сплячого мороку, самі собою, раніше за всіх інших творінь. У водах зародився вогонь. Великою силою цього вогню в них було народжене Золоте Яйце. Потім із Золотого Яйця виник Першопредок Брахма. З'явившись, він розбив Яйце навпіл. Верхня його половина стала небом, нижня - землею, а поміж ними, щоб розділити їх, Брахма помістив повітря. І він утвердив землю серед вод, і створив країни світу, і поклав початок часу.

Але коли творець озирнувся навколо і побачив, що немає нікого, крім нього, в цій непроглядній пітьмі нового Всесвіту, йому стало страшно і самотньо. З того часу страх обіймає кожного, хто залишається сам. Та він подумав: «Адже тут немає нікого, крім мене. Кого ж мені боятися?». І страх його минув, тому що страх може бути від когось іншого. Але і радості не знав він, і тому той, хто перебуває на самотині, не знає радості.

Він замислився: «Як мені створити нащадків?» І силою своєї думки він породив шістьох синів, шістьох великих володарів, створінь, від яких пішли інші боги, а також люди, тварини, птахи, змії та демони. Численні нащадки Брахми населили землю, небо та підземні світи.

Найзнаменитішими з богів стали Індра - бог грози і грому, Вару-на - бог океану, Вівасват - бог сонця, якого називають також Сурья; але всіх перевершив могутністю молодший з народжених богів - Вішну хранитель Всесвіту.

Коли Брахма завершив створення світу і від його синів пішли усі живі істоти, сам він, стомлений творінням, відправився відпочивати у тіні священного дерева шалмалі, а всю владу над світом передав дітям - богам і асурам. Асури були старшими братами богів. Вони були могутні та мудрі і знали таємниці чаклування, могли перевтілюватися у різні образи та ставати невидимими.

За допомогою чаклунства вони отримали незліченні скарби і сховали їх у печерах. Запишалися своєю могутністю асури, і щастя залишило їх і перейшло до богів. Тоді ж почалася велика битва між богами та асу-рами. Очолив небесне воїнство Індра - бог-громовержець.

4.         Бесіда

  • Як звуть творця всесвіту в індійській міфології? (Брахма)
  • Назвіть наймогутніших індійських богів. (Індра, Варуна, Вівасват, Вішну,...)
  • Які людські почуття притаманні Брахмі? (Страх, самотність)
  • Хто постійно боровся за владу з богами? (Асури)
  • Чому щастя відвернулося від асурів? (Вони запишалися своєю могутністю)
  • Хто очолив боротьбу між богами та асурами? (Індра)

5.         Читання давньоіндійського міфу про створення людей

Коли у матері богів Адіті народився восьмий син, вона назвала його Вівасват. Він не був схожий на інших богів, адже в нього не було ні рук, ні ніг, він був гладким з усіх боків, а його зріст дорівнював його товщині. Старші брати вирішили переробити його, відсікли все зайве, і так виник прабатько людей. Він став богом сонця, і як бог сонця він зветься Сурья. Старші діти Вівасвата народилися смертними. Його син Яма був першою людиною на землі, що померла. Він відкрив смертним шлях у потойбічний світ. Милістю батька, бога Суры та інших богів він став володарем царства мертвих і царем справедливості. В його царство тропою, прокладеною ним самим, уходять із землі душі тих, хто помирає.

Ману ж, брат Ями, єдиний із смертних, урятувався під час Великого потопу - від нього і пішли усі люди.

6. Бесіда

  • Як виник прабатько всіх людей? Як його звали? (Вівасват)
  • Хто в індійській міфології був володарем царства мертвих і царем справедливості? (Яма)
  • Від кого пішли всі люди після потопу? (Від Ману)

IV.       Підсумки уроку

  • Поясніть, як пов'язаний вислів О. де Бальзака «Пустеля - це Бог без людей» з давньоіндійським міфом про створення світу.
  • Порівняйте давньоєгипетський, давньоіндійський та давньокитайський міфи між собою. Що ви бачите в них спільного та відмінного? Які міфи більше схожі між собою?

V.        Домашнє завдання

Намалювати ілюстрації до міфів, які сподобалися найбільше.

Категорія: Зарубіжна література 6 клас (Нова програма) | Додав: uthitel (04.09.2014)
Переглядів: 1653 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: