Мацуо Басьо. Хоку. Характерні ознаки хоку. - Зарубіжна література 6 клас (Нова програма) - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Зарубіжна література 6 клас (Нова програма)

Мацуо Басьо. Хоку. Характерні ознаки хоку.
Тема. Мацуо Басьо. Хоку. Характерні ознаки хоку.
Мета: розповісти учням про своєрідність японської культури, творчість Басьо, дати визначення поняття «хоку» та його жанрових ознак; розвивати навички виразного читання, усного малювання та асоціативного мислення; виховувати повагу до культури інших народів, вміння бачити красу природи і речей.
Обладнання: портрет Мацуо Басьо, «дерево сакури», картки, орігамі.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
ХІД УРОКУ
І. Зачин уроку.
IІ. Мотивація навчальної діяльності.
Слово вчителів:
- Сьогодні я запрошую вас у подорож до незвичайної країни, країни під назвою «Диво». Відкриємо ж назустріч диву і красі свої серця.
Демонстрація відеоролика «Розцвітання квітки»
(під музичний супровід):
Не привыкайте к чудесам –
Дивитесь им, дивитесь !
Не привыкайте к небесам,
Глазами к ним тянитесь.
Приглядывайтесь к облакам,
Прислушивайтесь к птицам,-
Прикладывайтесь к родникам,-
Ничто не повторится…
Музика звучить голосніше і поступово переходить у спів птахів, шум дощу.
- Сьогодні на уроці ми будемо вчитися відчувати красу.
А вчитися будемо у народу, який вже багато віків живе у гармонії з природою, вміє її відчувати і розуміти. Живе він в країні, яку називають Ніхон, що в перекладі означає «Країна Вранішнього Сонця», бо вона й справді перша зустрічає вранці сонечко. Це - Японія.
Ми ознайомимося з її культурою, помилуємося чудовими краєвидами,
насолодимося прекрасними віршами її поетів, зокрема, новою формою вірша ”хоку”, познайомимося з неперевершеним майстром складання хоку – Мацуо Басьо.
Запис теми уроку в зошит.
- Отже, сьогодні на уроці нам треба знайти відповіді на такі запитання:
Хоку. Що це таке?
Яку будову має хоку?
На які теми складаються ці вірші?
Що означає хоку для японців?

ІІІ. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу.

- Тривалий час острівна Японія була закритою для європейців. У 1633 році Сьоган – правитель країни видав указ «Відтепер нікому, доки сонце світить над світом, не дозволяється припливати в Японію, навіть якщо це посли, і ця заборона ніколи не може бути скасована під страхом смертної кари». Іноземців, яких морські стихії закидали на Японські острови, не пускали вглиб країни, дозволяючи їм жити лише на узбережжі. Коли у 1808 році британський корабель, рятуючись від шторму, увійшов до гавані порту Нагасакі, при цьому не кинувши навіть якоря, декілька японських сановників учинили самогубство. Вони дозволили судну врятуватися, тим самим порушили закон. Наприкінці 1860-х років Японія відчинила свої ворота-порти іноземцям, які були зачаровані її самобутньою культурою.
- Що ж європейці дізналися про цю загадкову країну? І що знаємо про неї ми. Додому вам було підготувати повідомлення про Японію, але за умовою, що воно складається з 2-3 речень.
Перевірка домашнього
Робота в групах:
Слухаючи повідомлення товаришів, знайдіть відповіді на запитання і запишіть їх в «Робочих картках уроку».
Завдання групам
І гр.:
1.Яка гора є священним символом Японії?
2.Як називається столиця Японії?
3.Як називається національне вбрання японців?
ІІ гр.:
1.Назвіть національні свята японців, пов’язані з природою.
2.Назвіть традиційні японські мистецтва.
3.Як називається квітка-символ Японії?
Матеріали для повідомлень
І гр.:
1.Японія розташована на Сході, на 4 тисячах островів у Тихому океані.
2.Це країна вулканів. Найвища точка Японії - гора Фудзіяма (Фудзі), яка є її священним символом.
3.У цій державі постійно відбуваються землетруси (в середньому по чотири поштовхи на день), 10-15 разів на рік бувають цунамі — великі хвилі, що накочуються на берег і знищують усе на своєму шляху.
4.Столиця Японії - Токіо, в якому проживає 30 мільйонів мешканців..
Править країною імператор, а основна релігія — буддизм.
5. Японія - високорозвинена країна, з найвищим рівнем розвитку новітніх технологій та винаходів.
6.Разом із тим японці шанують культуру, традиції свого народу. На роботу вони йдуть в європейських костюмах, а вдома одягаються в традиційне національне вбрання — кімоно.
Висновок: Діти, давайте перевіримо, як ви впоралися із першою частиною завдання. Чи правильно ви записали відповіді у свої робочі картки? (1-2 учні зачитують відповіді).

Висновок: Діти, давайте перевіримо, як ви впоралися із першою частиною завдання. Чи правильно ви записали відповіді у свої робочі картки? (1-2 учні зачитують відповіді).
ІІ гр.:
1.Тільки в Японії можна бути присутнім на таких святах, як День милування квітучою сакурою (дикою вишнею), свято споглядання повного місяця, першого снігу, червоного листя клена або хризантем - квітів-символів Японії.
2. Саме так: «милування осіннім листям» (момідзігарі); «милування місяцем» (цукімі); «милування тихими снігами» (юкімі); «милування квітами»(ханамі).
Момідзігарі
3.Японці уславилися також вирощуванням карликових дерев - «бонсай», і мистецтвом ікебани - це мистецтво створення художніх композицій.
4.Японці славляться ще й виготовленням мініатюрних скульптур «нецке».
Виготовлення фігурок з аркушів паперу – це оригамі.
5.Уже багато сотень років японці влаштовують для себе незвичайне свято –
тя-но ю. Це чайна церемонія, яка проходить в особливих будиночках серед саду.
6.Так людина могла відпочити,облишити повсякденні турботи і поміркувати, побачити навколо себе і в собі прекрасне.
Відповідаючи, учні клеють свої картки-мозаїки на плакат.
Висновок: Перевіримо, чи правильно ви записали відповіді у свої робочі картки? (1-2 учні зачитують відповіді).

2. Слово вчителя( пояснення нового матеріалу) :
- Японці кажуть: вдивляйтесь у звичайне – і побачите несподіване;
вдивляйтесь у негарне – і побачите красиве; вдивляйтесь у просте – і побачите складне;
вдивляйтеся у частинки – і побачите ціле.
Ця краса буденного втілилася в багатьох видах японської культури, а особливо – в літературі, у поезії.
Навіть воїн
Схилився в поклоні –
Розквітла сакура.
Перед нами хоку. Невеликий за обсягом твір, який не має рими, містить всього три рядки, у кожному з яких певна кількість складів 5 -7 -5. досягти цього в перекладах неможливо тому звернемося до мови оригіналу.

Демо каре га - 5
Каікі ні оджигі - 7
Но сакура щи - 5
Перший рядок містить тему – воїн, другий – розвиток цієї теми – що робить воїн? – схилився в поклоні. Третій рядок – несподіваний висновок – розквітла сакура.
Хоку називають японською гномічною поезією.
- Як ви гадаєте чому? Від якого слова, на вашу думку, походить ця назва? (Від слова «гном», так називають невеликі вірші)
- Де живуть гноми? (Під землею, тому вірші мають глибокий підтекст)
- Згадаємо, що таке підтекст?
- І щоб зрозуміти зміст хоку, потрібно включити уяву. Шляхом до розуміння хоку будуть асоціації.
- Давайте прочитаємо в словниках, що таке асоціація. (Асоціація – поняття, що виникає при згадування іншого (поле - квітка))
- Повернемося до нашого хоку. «Воїн» символізує сміливість, відвагу, хоробрість, вірність. «Поклон» - шана, повага до когось або чогось. «Квітуча сакура» - краса. Отже, мужність, відвага, сила зачаровані красою.
- У хоку паралельно відображаються і стан природи, і думки, почуття людини. Основний прийом побудови хоку – паралелізм.
Висновок:
- Діти, скажіть, як називаються японські вірші? (Вони називаються хоку)
- Яку будову вони мають. (Невеликі за обсягом – містять всього три рядки. У кожному з них певна кількість складів – 5-7-5)

- Неперевершеним майстром складання хоку є людина, поетичне ім’я якого знає увесь світ, а от справжнє – навіть не кожен японець. Познайомимося з ним
Розповідь про Мацуо Басьо (відео – 3 хвилини)

ІІІ. Робота з текстом.
Але найкраще про поета розкажуть його вірші. Ознайомимося з ними.

Хоку не містять повчання, не мають прямих оцінок. Призна¬чення хоку — створити поетичну картину, яка викличе певний настрій, розбудить уяву, збентежить душу, а все інше домалює і домислить сам читач. Автор хоку ніби запрошує нас з вами то творчої співпраці, ніби каже нам: «Пофантазуйте і поміркуйте разом зі мною і вам відкриються дивовижні таємниці.»
Хоку треба відчувати. Тож закрийте очі, візьміть у руки уявного пензлика і намалюйте в уяві картину, яку зображує поет.
Читання вчителем хоку «Старий ставок»
Старий ставок!
Жабка стрибне –
Сплеск пролунає.
- Який настрій створює хоку? (Одночасно веселий і сумний).
- Який образ навіює сум? (Образ Ставка).
- Який вигляд має ставок?
- Які звуки чуються біля ставка на початку хоку? (Їх немає).
- А хто викликає посмішку? (Веселить жабка).
- Якою ви уявили жабку?
- Що змінилося у світі з її появою? (Сплеск - звук. Пішли кола по воді - рух).
- Яким став світ? (Рухливішим, жвавішим, веселішим).
- Як довго ми бачимо ставок і жабку ? (Ставок був, є і буде. А жабка є і буде ще деякий час).
- Чий час закінчений, а чий нескінченний?
- Як називається час, який не закінчується? (Вічність).
- Хто чи що важливіший у хоку? Який знак (<,>,=)можна використати для позначення важливості ставка і жабки в хоку ?
- Чому з точки зору Мацуо Басьо, ставок і жабка рівноцінні? (Світ
гармонійний. У ньому однаково важливі мить і вічність,велике і мале. І навіть невелика жабка може змінити великий світ хоча б на мить).
ІV. Закріплення умінь, навичок та знань.
1. Методика «Сакура».
З іншими хоку поета ми познайомимося за допомогою ось цієї квітучої «сакури». На гілочках розквітли паперові квіти з віршами, ви по черзі зриваєте квітку, читаєте поезію і робите її коротенький аналіз: що ви бачите, які почуття викликають у вас ці рядки.
Квіти зів’яли.
Вкриває землю печаль –
насіння трав.

Я бачу осінь. Тихо падає листя. Землю вкриває печаль. Сумно. Квіти зів’яли. Але залишилося насіння, а з ним і надія на майбутню молоду зелень. Тому мій сум світлий. Цей вірш не тільки про природу, а й про вічну надію на оновлення, відродження, спадкоємність поколінь.

1) Гірська троянда!
Її гілочки так і просяться
прикрасою на капелюх.

Серед сурових скель – чарівна долинка, розквітле диво – троянда. Переборола і кам’янистий грунт, і вітри, й погоду. Хочеться подовше затримати таку красу біля себе, зірвати її, але на капелюшкові троянда швидко зів’яне. Тож не руш живої краси. Дай помилуватися на квітку й іншим.

2) Милуюся місяцем,
Навколо ставка проблукав
Цілісіньку ніч.

Краса місячної ночі надихає на романтичні настрої, з’являються дивовижні мрії, прагнення до чогось незвичайного.
3) Туман і осінній дощ.
Хай невидима Фудзі,
Радує серце вона!

4) Росинки: крап-крап.
Може, спробувати ними
Змити бруд зі світу?!

Чисті росинки вмивають природу, що прокидається зі сну. Ми знаємо, що у світі є зло і бруд, заздрість, ненависть, війни, хвороби. І нас хвилює питання: як знищити зло? Як змусити людей усвідомити, що тільки краса породжує гармонію і спокій?

5) Білий лотос-цвіт:
Не цурається багна,
Із якого зріс.
Прекрасна чудо-квітка лотос. Але росте й живиться вона серед болота, прикрашаючи його. Так і людина: якого б високого становища у суспільстві вона не досягла, не має забувати, хто вона і звідки, забувати батьків, родину, односельців.
6) Перед цією розквітлою сливою,
Здається й бик би замукав
Першу пісню весни.

7) Скільки їх на полях!
Та кожен цвіте по-своєму –
Ось вищий подвиг квітки!

8) І зимування свято,
Якщо у твоєму серці –
Квітуча слива!

9) У сумних думках
Я зійшов на гору: ах! –
Шипшина цвіте!
- Чому ж присвячені ці дивовижні вірші-замальовки? (Вони оспівують красу природи і водночас націлюють читачів споглядаючи за буйним квітом сакури або метеликом, хризантемою, розмірковувати про життя людини, її думки, настрої, почуття)

2. Щоб краще пізнати світ хоку я пропоную вам пограти в «Поетичне лото». Огляньте картки для гри. Я читатиму початок хоку Мацуо Басьо, а вам слід відшукати на картках закінчення – третій рядок. Підказками стануть малюнки до хоку. За правильну відповідь ви отримаєте оригамі.
Під час літніх злив
Ноги журавля
(Стали короткими)

Під час квітування сакур
Горам краси не додасть
(Навіть ранкова зоря)

Мудрий павук
Павутиною вловив
(Кленовий листок)

Із далеких літ
Скільки всього нагадав
(Цей вишневий цвіт)
Падающий цветок
Вернулся вдруг на ветку
(Оказалось: бабочка)

3. Гра «Карута».
В японських родинах для того, щоб вивчити вірші та ієрогліфи, грають в гру «Карута». На картках пишуться поезії, потім вони розрізаються і перемішуються. Мета: скласти правильний варіант. Давайте спробуємо в неї пограти, але пам’ятайте, Мацуо Басьо говорив своїм учням, що «хоку не можна складати з «різних» шматків. Його треба кувати, як золото.»
Жаль на серце впав:
при дорозі рожі цвіт
кінь мій общипав...

Перед вродою квітів
соромно стало місяцю? -
Сховався за хмаркою.

О, скільки згадаєш,
поки дивишся
на розквітлу сакуру!

Білі маки! -
Посіяні восени дощинки
зійшли й розквітли?

Побачу іриси -
й відразу хочеться
створити хоку.

П’ють ранковий чай -
і жодних розмов між монахами.
Хризантеми саме цвітуть.

4. Робота в групах
Хоку, які дають можливість читати не тільки рядки, а й поміж рядками, лишають чимало простору для роздумів і асоціацій. Кожний знаходить у хоку щось своє, близьке, приховане чи наболіле. І саме тому жанр хоку не вичерпаний і донині. Щоб у цьому переконатися, виконаємо таку роботу.
Вам треба заповнити таблицю, в якій у першій колонці записана хоку, у другу треба записати реальні образи з цієї поезії, у третю – ті асоціації, які вони у вас викликають, а в четвертій визначити настрій поезії. Виконувати цю роботу поділимось будемо у групах.
Навіть лицар-герой біля
Розквітлої сакури стає
Звичайнісіньким вояком
Хоку Реальні образи Асоціації Настрій
Навіть лицар-герой біля
Розквітлої сакури стає
Звичайнісіньким вояком
Лицар-герой, сакура,
простий воїн Перемога, краса, поклоніння перед чимось чистим, дитя, диво. Задумливий, спокійний, захоплення

Хоку Реальні образи Асоціації Настрій
Весняний вітерець –
Туди-сюди! – довів до ладу
Зачіски всіх верб. Вітерець, зачіски, верби Перукарня, майстер-віртуоз, щось грайливо-приємне, свіже Грайливий, бадьорий

5. В хоку використовуються так звані «сезонні слова», які свідчили про конкретну пору року й не могли застосовуватися для опису інших природних сезонів.
Розгляньте таблицю.

Весна Літо Осінь Зима
Туман,
серпанок,
соловей,
павутиння
квіти сакури,
жайворонок,
метелик Злива,
зозуля,
садіння рисової розсади,
розквітлі півонії,
спека,
прохолода,
полудневий відпочинок,
світляки Місяць,
зірки,
роса,
збір урожаю,
червоне кленове листя,
хризантеми Сніг,
іній,
лід,
холод,
теплий одяг
на ваті,
вогонь


Самостійна робота з підручником (картками):
1. Визначте за «сезонними словами», якій порі року(де це можливо) присвячене хоку?

Висновки.
- Настав час дати відповіді на проблемні питання уроку.
VІ. Підсумок уроку.
Я зірвала квітку – і вона загинула.
Я спіймав метелика – і він помер у мене на долоні.
І тоді ми зрозуміли,
Що торкнутися краси можна тільки серцем.
Любiть травинку i тваринку
i сонце завтрашнього дня,
вечiрню в попелi жаринку ,
шляхетну iнохiдь коня.
Не поспiшайте! Зупинiться! Озирнiться навкруги! I ви побачите прекрасне у звичайному. Любити природу означає любити свою землю, свою Батькiвщину, людей.
VІ. Домашнє завдання.
Обов’язковий рівень: Опрацювати біографію Мацуо Басьо. Вивчити напам’ять 2-3 хоку.
Високий рівень: Коли будете йти до дому або до школи придивіться до того, що вас оточує і спробуйте написати власні хоку.
Всім на наступний урок взяти кольорові олівці.
Категорія: Зарубіжна література 6 клас (Нова програма) | Додав: nadezhdatrakalyuk (08.03.2015) | Автор: Тракалюк Надія Василівна E W
Переглядів: 4583 | Коментарі: 1 | Рейтинг: 2.2/4
Всього коментарів: 1
1  
прикольно

Ім`я *:
Email *:
Код *: